Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Tisíc hodin na dynamometru (zátěžový test motorů 136)
Rubrika: Motor
Publikovn: 23. nora 2001
Současně s prodlouženou životnostní zkouškou Škody 781 BK 3 (Favorit), jak se v úředních záznamech vůz jmenoval, probíhala ve zkušebně VÚ AZNP dlouhodobá životnostní zkouška motoru Škoda 781.136 (tj. provedení připraveného pro Favorit 136 L) na dynamometru - tedy na motorové brzdě. Pravidla hry určuje ČSN 30 0506, která stanoví pro zážehové motory s objemem nad 1 250 cm3 celkem 133 tříhodinových cyklů. To znamená 399 hodin běhu v přesně určených, pro motor nanejvýš drastických podmínkách. Cykly pracovních režimů jsou dvojí, A a B, a střídají se v pořadí AAB, AAB atd. nepřetržitě, ve třísměnném provozu.
Při cyklu podle programu A se po 15 minutách přípravy studený motor
natočí a běží 10 minut naprázdno. Potom se na 35 minut jeho otáčky zvýší
na 2 500 za minutu a zatíží se 50 % největšího výkonu. Dalších 35 minut
běží při 3 750 otáčkách za minutu a se zatížením 75%, potom 15 minut plné
zatížení při 5 000 otáčkách za minutu a na 10 minut odlehčení při volnoběhu.
Znovu otáčky 5 000 za minutu, ale jen při 75% zatížení, zato po dobu 35
minut. Následuje plné zatížení při 3 000 otáčkách za minutu po dobu 15
minut a 10 minut volnoběhu. Tím je cyklus A u konce, pokud se neopakuje.
Cyklus B má prvních 95 minut stejných jako v případě A, ale potom se
na 5 minut otáčky zvýší na 5 500/min při 100% zatížení a na dalších 10
minut se při stejném zatížení sníží na 5 000 za minutu. Pak 10 minut běhu
naprázdno. Následuje dalších 30 minut běhu při 5 000 otáčkách za minutu
a 100% zatížení, po něm krátké, 5minutové odlehčení na 25 %, při němž otáčky
dosáhnou opět 5 500 za minutu, potom na 15 minut srazí 100% zatížení otáčky
na 3 000 za minutu a cyklus B končí opět prudkým tepelným zlomem na 10
minut volnoběhu.
Zkuste si představit, že jste na zkušebně a sledujete jenom chvíli údaje
dynamometru i otáčkoměru. Uvědomte si, jak dlouho trvá 15 minut, při nichž
se motor dusí plným zatížením při 3 000 otáčkách za minutu, anebo si stopněte
na hodinkách 5 minut, kdy motor pracuje při 5 500 otáčkách za minutu -
lhostejno, zda je to při plném zatížení nebo náhlým odlehčením, je to strašně
dlouho a vůz jako by se přitom přetáčel na čtvrtý rychlostní stupeň do
rychlosti téměř 160 km/h. Během každého cyklu se drastický provoz celkem
padesáti minut zhruba v otáčkách největšího výkonu střídá s desetiminutvými
režimy volnoběhu, tak zhoubného svými nápory na tepelný režim a mazání
motoru. A to vše se opakuje 133krát, celkem 399 hodin doslova vražedného
provozu.
Když v polovině sedmdesátých let skončila v pražském ÚVMV první 400hodinová
zkouška motoru 1 300 cm3 z automobilu VAZ 21011, zavládl údiv nad jeho
znamenitým stavem. Jenže dnes jsme.zase o patnáct let dál, i se světovými
nároky. Musíme proto dokázat mnohem víc než žádá norma! Skončila 400hodinovka
motoru Škoda 781 a výkon jevil jen nepatrný pokles? Pojedeme dál, až do
tisíce hodin, 334 cyklů, a uvidíme, co tak důkladně inovovaný motor vydrží!
Tak znělo rozhodnutí vedení vývoje nového vozu. Dozor Oborové zkušebny
automobilového průmyslu, obvyklý při těchto životnostních zkouškách, pokračoval
až do konce.
Motor vydržel bez závad a jakýchkoli poruch, i po absolvování tak mimořádně náročné zkoušky byl schopen dalšího provozu, a jak se můžete přesvědčit v diagramu, prokázal i neobyčejnou stabilitu všech svých parametrů. S ukončením 133 cyklů sice zřetelně klesl točivý moment, a tím i výkon, který z počátku během zaběhávání motoru velmi slibně vzrůstal, potvrdila se ale kvalita motoru, protože příčinou ztráty výkonu byla zřejmě karbonová úsada nebo jiná nečistota na sedle ventilu, jíž se motor dokázal sám zbavit a vyčistit se. Potom se obě křivky znovu začaly stáčet vzhůru. Diagram jasně dokazuje, že po tisícihodinové zkoušce byl motor ve výborném stavu a podával svůj vrcholný výkon. Taková zkouška odpovídá velmi přibližně ujeté vzdálenosti 80 000 km, ovšem v tak obtížných a náročných provozních podmínkách, jaké bychom na silnici vůbec nemohli vytvořit.
Zdroj: Škoda Favorit 136 L vyjíždí, Ing. Milan Jozíf a Ing. Otakar Gregora
Autor lnku: ŠB (Štěpán Březina)
E-mail: sbrezina@volny.cz