Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Co přinesla úprava motoru Favoritu. (úpravy, zkušenosti)
Rubrika: Motor
Publikovn: 9. bezna 2001
Na začátek bude asi vhodné napsat co a do jakého vozu byli dělané úpravy. Jistě mnozí z Vás už vědí že vlastním Škodu Favorit 135 r.v. 1992, karburátor. Vzhledem k tomu, že tento motor měl přímo ze série 43Kw což je dosti velká letargie, začal jsem pracovat na tom aby se motor stal motorem.
Nejdříve jsem upravil výfuk, o tom ale píši v jiném článku také zde na Techwebu. Hmm, trochu to pomohlo, ale tak že to bylo pozorovatelné opravdu jen z pohledu řidičova. Co dál? Nechtěl jsem se pouštět do nějakých částečných úprav, tak jsem začal se vším. Nejdříve jsem nechal snížit hlavu o 0,5 mm (nedoporučuji více, max. 0,6 mm). V kombinaci se sníženou hlavou přišlo na řadu sání. A to jeho vyleštění. Dále ostrá vačka 272° a k ní sportovní rovné písty i s vložkami z Felicie. Samozřejmostí jsou nové rozvody. To je vše.
A co z toho???
Pecka. Jízdní vlastnosti jsou naprosto nesrovnatelné. Je to naprosto o něčem jiném. Motor má skvělý zápřah téměř v jakémkoliv rozmezí a akceleruje i pokud jsem na 4500 otáčkách. Co se týče právě zmíněných otáček je to další obrovská změna - motor jde do tahu neustále a na 1,2,3 stupeň je akcelerace opravdu skvělá a vysoká. Nepolevuje až do 5000 otáček za minutu. A to tak, že pokud mám například na otáčkoměru 4000 - 4500 otáček při 2 stupni a sešlápnu plyn více, neubráníte se zaražení do sedaček. Samozřejmě se zvýšila i pružnost motoru, tam kde jsem dříve jezdíval na 3, nebyl nyní problém roztahovat 4 stupeň. Co se týče spotřeby, max. rychlosti, zvýšení akcelerace z 0 -100 km/h, dosažení max. rychlosti na určitém úseku a podobných parametrů, napíši po jejich podrobném vysledování nový článek propojený s tímto, a také poté až vůz projde měřením výkonu na "brzdě" a budu mít k dispozici přesná čísla.
Stálo to zato?? ROZHODNĚ!! Motorické vlastnosti auta jsou nyní naprosto, naprosto nesrovnatelné jak se sérií, tak s vozy v této třídě. Můj známý který vlastní Golfa 1.5 (naprosto čistá série) řady II, svolil k tomu abychom vyzkoušeli, o kolik je to znatelné na silnici. Když jsme toto zkoušeli před rokem, kdy jsem auto koupil, tak se rozřehtal jak střelený kůň když viděl jak Favorit jezdí, jak akceleruje a podobně vůči jeho vozu. Nyní mu již do smíchu není, protože jediné v čem byl jeho vůz lepší byla pružnost motoru na 4 a 5 stupni. Jinak akceleraci, max. dosaženou rychlost na určitém úseku apod. jsem měl lepší já se svým vozem. Navíc motor je daleko tišší, ale pouze do 3000 otáček. Při 3000 - 5000 dostává motor v kombinaci s mým upraveným výfukem skvělý drsný, jakoby ocelový zvuk. Pokud jste dostali dojem, že motor přetáčím a zbytečně ženu do otáček, vězte že tomu tak není. Především vačka v kombinaci s výše zmíněnými písty otáčky doslova katapultují a Vy pořád cítíte že motor má stále ještě navíc. Pozor - pokud se pustíte do něčeho podobného nezapomeňte, že se mění hodnoty na rozdělovači a to kvůli ostřejší vačce, čili je obtížnější jej nastavit!!
Autor lnku: Realife (Bohuslav Šolc)
E-mail: realife@sendme.cz