Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Přestavba motoru 135 na 136 a 136x (popis)
Rubrika: Motor
Publikovn: 16. bezna 2001
Parametry:
Motor | 781.135 | 781.136 | 781.136X |
Zdvihový objem válců (cm3) | 1289 | 1289 | 1289 |
Vrtání/zdvih (mm) | 75,5/72 | 75,5/72 | 75,5/72 |
Stupeň komprese | 8,8 | 9,7 | 9,7 |
Čistý výkon (kW/min-1) | 43/5000 | 46/5000 | 50/5000 |
Čistý točivý moment (N. m/min-1) | 94/3000 | 100/3000 | 105/3500 |
Spotřeba paliva (l/100km) | |||
90km/h | 5,5 | 5,2 | 5,5 |
120km/h | 7,3 | 7,0 | 7,4 |
městský cyklus | 7,9 | 7,6 | 8,8 |
Přestavba motoru 135 na 136
Pro tuto přestavbu není nutné demontovat motor z vozu, proto
je nejjednodušejší. Stačí pouze snížit hlavu o 0,8 až 1 mm tím se zvýší
kompresní z 8,8 na 9,7 . Po této úpravě se motor stane
136tkou, proto je nutné vyměnit svíčky za tip pro 136 a seřídit odpovídající
předstih. Doporučuji při této příležitosti zabrousit ventily. Motor 135
je identický s motorem 136 akorát má ve dně pístů vybrání, které způsobuje
snížení
kompresního poměru. U Škody 742 se musí karburátor přeosadit tryskami
a vzdušníky pro tip 136. Přestavbou získáte větší výkon, točivý moment
a menší spotřebu. Musíte ovšem používat 95 oktanový benzín.
Přestavba motoru 136 na 136x
Pro tuto přestavbu je nutné demontovat motor z vozu. Pokud jste
vlastníci Škody 742 je nutné pouze sundat zadní čelo a motor se demontovat
nemusí. Rozdíl motorů 136 a 136x je už větší. U motoru 136x je použita
vačka s odlišným časováním a rozdělovač s jinou charakteristikou odstředivé
regulace. Karburátor má menší nástřik akcelerační pumpičky.
Přestavba spočívá v záměně vačky za tip pro motor 136x a úpravě,
nebo výměně rozdělovače. Při této příležitosti doporučuji vyměnit rozvody.
Karburátor stačí pouze seřídit. Tímto se z motoru 136 stane 136x., proto
je nutné seřídit příslušný předstih a vyměnit svíčky za tip pro motor 136x..
Přestavbou získáte větší výkon a větší točivý moment v širším rozsahu otáček,
jak je patrné z charakteristiky motoru 136x . Spotřeba je ovšem o něco
vyšší.
Přestavba motoru 135 na 135x
Tento hybrid získáte podle předchozího postupu. Svíčky a předstih
jsou jako u 136tky se kterou má přibližně stejný: výkon, točivý moment
a spotřebu. Palivo zůstává 91oktanů.
Ovšem pokud snížíte u motoru 135x hlavu o 0,8 až 1 mm získáte
motor 136x a musíte použít svíčky a seřídit předstih jako u 136x. Palivo
je 95 oktanů.
V blízké době hodlám uskutečnit přestavbu svého motoru 135 na 136 nebo 136x. Po přestavbě nechám změřit výkon a o výsledky se podělím.
Vačka pro 50 kW motor stojí kolem 1300,- včetně DPH. Kompletní
přestavba z 135 na 136x se pohybuje kolem 2000,- včetně materiálu a DPH.
Použité zdroje: Údržba a opravy automobilů Škoda Favorit, Forman Pick Up Jaroslav Andrt, Ing. Tomáš Malina, Csc.
Autor lnku: ŠB (Štěpán Březina)
E-mail: sbrezina@volny.cz