koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Geometrie (vozů Škoda 105-Rapid)
Rubrika: Nápravy
Publikovn: 25. jna 1999

Geometrie je něco co si každý pamatuje snad ze školy, v případě automobilu toto označení určuje postavení kol vzhledem k vozu, kdy v ideálním případě se kola pouze odvalují, ve všech ostatních se kola mírně, či více smýkají. Některé prvky zavěšení kol určující geometrii jsou neměnné, napevno, jiné jsou seřiditelné. Geometrie se seřizuje ve výrobním závodě a pak až při vyjímečných příležitostech (havárie vozidla atd.). Samozřejmně je nutné znovu geometrii seřizovat také při výměně prvků určujících geometrii tj svislých a kulových čepů, ramen, zadních poloos.Seřizování g. je nutné zadat autorizovanému servisu, seřízení je možné v případě starších aut pomocí přípravku k tomu určeného, nebo v případě novější technologie na univerzánlím měřícím (většinou lkaserovém) stole.
U přední nápravy je možné seřizovat sbíhavost kol a odklon kol, následující tabulka udává parametry postavení kol předepsané výrobcem pro vozy Škoda105-Rapid.
 
Rozměr disku kola 4,5 J x 14 4,5 J x 13 H1
Sbíhavost kol (mm) 2;  +2-1 1;  +2-1
Odklon kola 1st.15min. +-30min. 1st.  +-30min.

Všeobečně meření a seřizování geometrie přední nápravy je zbytečné, pokud jsou v některém z ovlivňujících článků nadměrné vůle (např. v kulových čepech). Jako první se dějě měření odklonu, měří se na několika místech disku pro vyloučení házení nebo deformace disku. Odklon kola se dá seřizovat spodním čepem ramene, který má výstředník. Tímto způsobem je možné měnit odklon  v rozmezí +-18min. Pokud rozsah nestačí je třeba vyndat přední nápravu z vozu a změnit odklon změnou počtu podložek pod  držákem čepu horního ramene. Jako druhá se měří sbíhavost kol. Ta se m,ěři pomocí speciálního přípravku a je vhodné ji svěřit autorizovanému servisu. Jen pro zajímavost případná korekce sbíhavosti kol se děje otáčením tyčí řízení v kulových kloubech, a korekci je nutné dělat na táhlech obou stran z důvodu nestejnoměrnosti táhel a tudíž při úpravě délky jednoho změně rejdu kol.
Následující obrázek ukazuje závislost mezi změnoudélky táhel a sbíhavostí kol:

U zadní nápravy je možné kontrolovat dva prvky postavení kol, je to souosost a sbíhavost kol.Souosost kol se kontroluje pomocí přípravku z tyčí, který se zasouvá do otvoru v podlaze a měl by ukazovat přesně na střed hřídele. Rozdíl vzdáleností zjištěných při tomto měření nesmí být větší něž dva mm.Sbíhavost se v amatérských podmínkách kontroluje špatně, má být nastavená (údaj výrobce pro vůz Š120) ve směru jízdy na 0+2-1mm . Při špatné souososti, nebo sbíhavosti zadní nápravy je možné tyto hodnoty měnit povolením dvou matic, které spojují rameno a poloosu, případně dvě vzpěrná ramena u vlečených poloos. Nutno zdůraznit, že u starších vozů je velmi náročné tyto matice povolit.

Použito materiálů z knihy Opravy Automobilů Škoda, autor Jiří R.Mach

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz