Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Geometrie (vozů Škoda 105-Rapid)
Rubrika: Nápravy
Publikovn: 25. jna 1999
Geometrie je něco co si každý pamatuje snad ze školy, v případě
automobilu toto označení určuje postavení kol vzhledem k vozu, kdy v ideálním
případě se kola pouze odvalují, ve všech ostatních se kola mírně, či více
smýkají. Některé prvky zavěšení kol určující geometrii jsou neměnné, napevno,
jiné jsou seřiditelné. Geometrie se seřizuje ve výrobním závodě a pak až
při vyjímečných příležitostech (havárie vozidla atd.). Samozřejmně je nutné
znovu geometrii seřizovat také při výměně prvků určujících geometrii tj
svislých a kulových čepů, ramen, zadních poloos.Seřizování g. je nutné
zadat autorizovanému servisu, seřízení je možné v případě starších aut
pomocí přípravku k tomu určeného, nebo v případě novější technologie na
univerzánlím měřícím (většinou lkaserovém) stole.
U přední nápravy je možné seřizovat sbíhavost kol a odklon kol, následující
tabulka udává parametry postavení kol předepsané výrobcem pro vozy Škoda105-Rapid.
Rozměr disku kola | 4,5 J x 14 | 4,5 J x 13 H1 |
Sbíhavost kol (mm) | 2; +2-1 | 1; +2-1 |
Odklon kola | 1st.15min. +-30min. | 1st. +-30min. |
Všeobečně meření a seřizování geometrie přední nápravy je zbytečné,
pokud jsou v některém z ovlivňujících článků nadměrné vůle (např. v kulových
čepech). Jako první se dějě měření odklonu, měří se na několika místech
disku pro vyloučení házení nebo deformace disku. Odklon kola se dá seřizovat
spodním čepem ramene, který má výstředník. Tímto způsobem je možné měnit
odklon v rozmezí +-18min. Pokud rozsah nestačí je třeba vyndat přední
nápravu z vozu a změnit odklon změnou počtu podložek pod držákem
čepu horního ramene. Jako druhá se měří sbíhavost kol. Ta se m,ěři pomocí
speciálního přípravku a je vhodné ji svěřit autorizovanému servisu. Jen
pro zajímavost případná korekce sbíhavosti kol se děje otáčením tyčí řízení
v kulových kloubech, a korekci je nutné dělat na táhlech obou stran z důvodu
nestejnoměrnosti táhel a tudíž při úpravě délky jednoho změně rejdu kol.
Následující obrázek ukazuje závislost mezi změnoudélky táhel a sbíhavostí
kol:
U zadní nápravy je možné kontrolovat dva prvky postavení kol, je to
souosost a sbíhavost kol.Souosost kol se kontroluje pomocí přípravku z
tyčí, který se zasouvá do otvoru v podlaze a měl by ukazovat přesně na
střed hřídele. Rozdíl vzdáleností zjištěných při tomto měření nesmí být
větší něž dva mm.Sbíhavost se v amatérských podmínkách kontroluje špatně,
má být nastavená (údaj výrobce pro vůz Š120) ve směru jízdy na 0+2-1mm
. Při špatné souososti, nebo sbíhavosti zadní nápravy je možné tyto hodnoty
měnit povolením dvou matic, které spojují rameno a poloosu, případně dvě
vzpěrná ramena u vlečených poloos. Nutno zdůraznit, že u starších vozů
je velmi náročné tyto matice povolit.
Použito materiálů z knihy Opravy Automobilů Škoda, autor Jiří R.Mach
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz