koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

"Kros" (Škoda 105 cabrio a 100 rallyekros)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 28. kvtna 2001

Hodně dlouho jsem uvažoval zda tento příspěvek uveřejnit, nakonec zvítězila myšlenka, že techweb je o všech škodovkách a i když je tohle třeba nereprezentuje na té vyšší úrovni tak to sem také patří.
                                                              Chipmen

Škoda 105 C

Historie

Tahle stopětka se k nám dostala podobně jako ostatní kousky, které měly projít naším "tuningem" a skončit na závodní trati. Problém byl ale v tom, že byla tak shnilá, že jsme se báli, že by se po prvním závodě rozpadla a nedejbože, aby se s někým trochu sťukla.
Už před asi dvěma lety jsem viděl podobně upravenou Š1000 MB a jízda s ní se mi fakt líbila, tak jsem si řek, že když tady teď máme takovej materiál, tak si taky postavíme vlastní cabrio (od toho to "C" v Š105 C).

Provedené úpravy

Když chcete cabrio, tak je logický, že by to asi nemělo mít střechu - prvním úkolem tedy bylo uříznout střechu. Ovšem škodovky mají takový drobný problém v tom, že když jim uříznete střechu a otevřete dveře, tak se vám jednoduše zlomí (nebo aspoň ohne) a rozhodně to na ježdění nebude.
Vzhledem k tomu výše uvedenému problému jsme ji napřed podložili špalkama a teprve potom uřízli střechu (mimochodem dost náročná práce - padly na to asi 4 kotouče do rozbrusky). Aby někdo neproved ten žertík s otevřením dveří, zamezili jsme tomuto nebezpečí použitím CO svářečky a pár dalších kusů železa. Prostě jsme zavařili dveře a ještě jsme ta zavařená místa vyztužili pár železnými pláty. Asi jsme to zavařili dobře, protože to ještě pořád drží a ještě se nám auto nerozpadlo.
Pro naše účely už toho nebylo moc co upravovat (když pominu detaily jako navaření plechu na prohnilou podlahu a vytažení lanka na otvírání motoru).

Jízda

Jestli jste nikdy neseděli v žádným kabriu, tak nevíte o čem mluvím, ale jízda s otevřenou střechou (i v tomhle provedení) je prostě super - nikam neženu, vítr ve vlasech, v létě prostě super pohoda.
No, je fakt, že se "trochu" snížila tuhost karosérie, takže auto se vlní jak nasraná zmije a nikdo se s ním zatím neodvážil jet víc jak šedesát, ale o rychlost tady přece nejde :-)


 
 

"Závoďák"

Historie

Od doby co mám papíry (možná i od dřívějška) mě totálně bere rychlost na čtyřech kolech a cítím silnou touhu po závodění. Ze všeho nejradši bych jezdil rallye, ale moje finanční situace to trošku nedovoluje :-( Proto jsem se moh štěstím pos..., když jsem zjistil, že se v jednej vesnici poblíž jezdí rallycross s čím kdo chce, ale hlavně s tím, co už nikdo pro běžnej provoz nechce.
Pro tyhle závody jsem si pořídil první škodu 105 a později právě tuhle Š110 L.

Úpravy

První a asi nejpatrnější úprava je na podvozku/karosérii. Jde o to, že běžná škodovka moc nesedí a převrátit ji, není taky moc velkej problém. Proto má vyříznutý zadní blatníky a otočený disky na zadní nápravě. Nechápete - prostě když se nasazuje kolo, tak se nedá normálně, ale obráceně (ventilkem směrem k autu), čímž se auto rozšíří o nějakých 30 cm (to je odhad). Já mám otočený jen zadní kola, někteří jiní jezdci otáčí i přední (tam je trochu problém, aby se kolo vešlo k brzdám).
Výsledkem týhle úpravy je jednak to, že se auto prakticky nedá převrátit (ještě jsem převrácenou škodovku s těmahle úpravama neviděl) a že se zásadně zlepšujou jeho jízdní vlastnosti. Auto už neplave a v zatáčkách sedí jako přilepený (pochopitelně jen ve srovnání s obyčejnou škodovkou).
V závislosti na počasí používám různý gumy - na bahno zimní 14" 155/80 s pořádným vzorkem, na sucho 13" 175/70, to je co se týče zadku. Na předek používám bez ohledu na počasí 13" 175/70, aspoň trochu se vzorkem. Musim ovšem napsat, že v použitejch gumách, nejsem žádnej rekordman - táta jezdil s další stejnou škodovkou na 14" 195/60 a to na klasických škodováckých 14" diskách.
Další úprava spočívá v odlehčení - zkrátka vyházet všechno, co v autě nemusí být - sedačky (mimo řidičovo), koberečky, rezerva a podobný drobnosti.
Vzhledem k tomu, že při těhle závodech (cca 1x za 14 dní) má auto životnost max 1/2 roku, nemá smysl upravovat motor. Navíc by to lezlo do peněz a to je to, co já právě nechci.
Proto mám na motoru jen větší trysku v karburátoru, nastavenou trochu bohatší směs, větší předstih a uříznutej vejfuk (ještě před tlumičem - solidní řev).

Jízda

Motor u tohohle auta je úplně super - na 110 L táhne jako splašenej, takže jedna, dva, tři a máte tam pětadevadesát na asi třista metrech (na čas nevim).
Otočený zadní kola spolu se širokýma gumama tomu dávaji vlastnosti podobný formuli :-).
Celkem dostkrát už jsem s timhle autem vyhrál ty zmiňovaný závody (škodováckou třídu). Jednou se mi poved úspěch, na kterej snad nezapomenu - dojel jsem druhej mezi velkejma autama (Honda CRX, VW Scirroco, 2x Opel Kadet). Tady musim jen pro pořádek napsat, že jde o rallycross, kterej se jezdí na louce a taky tam jde o to, kdo s kým, jak se tam přetlačuje a kdo z toho vytěží.
Občas se mi při závodech staly i nepříjemnosti v podobě celkem blbých bouraček. Bohužel dneska už tahle škodovka nejezdí a je připravená na poslední cestu (do sběru), ale motor z ní jsem přendal do jiný kastle a doufám, že bude zas hodně úspěšná.

Závěr

Chápu, že každej, kdo se tuningu aut věnuje nějak seriozně, nemusí mít pro tohle pochopení. A to už vůbec nemluvím o lidech, kteří mají auto jako svého mazlíčka pro kterého by udělali úplně všechno - tohle je prostě "tuning" aut, který už v běžným provozu skončily a my je ještě dokážem využít pro zábavu.

Autor lnku: JM (Jiří Miškei)
E-mail: jirimiskei@raz-dva.cz