Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Ostřikovače čelního skla (popis systému, popis závad a jejich odstranění)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 26. jna 1999
Š105-Rapid
Na všechny automobily celé typové řady od počátku výroby v roce 1976 do jejího ukončení v roce 1990 byl montován úplný elektrický ostřikovač MEZ - MM 2004. Skládá se ze samostatně umístěného rotačního čerpadla poháněného elektromotorkem zabudovaným do společného tělesa. Elektromotorek má jmenovité napětí 12V, přikon 50W a minimální výkon 15cm3/s při tlaku 0,1MPa. Trubka sání čerpadla je hladká - válcová, trubice výtlaku má osazení proti sesmeknutí plastové hadice. Na straně sání (ve směru jízdy vlevo) je připojovací nůž konektoru červeného kabelu (+), u strany výtlaku (ve směru jízdy vpravo) je konektorové připojení žlutého kabelu(-). Pozor, kabely se nesmějí zaměnit ! Motorek čerpadla je chlazen kapalinou, delší běh naprázdno mu škodí !
Plastová nádoba má obsah 2,5 litru, je vyjímatelná a uzavřená šroubovým uzávěrem. Rozvod kapaliny je řešen plastovými hadicemi, jednou rozdvojkou a dvěma tryskami. Plastové trysky jsou pouze zamáčknuty do pryžových průchodek. Směr výstřiku kapaliny seřizujeme jehlou vloženou do otvoru ocelové duté kuličky v trysce.
Ostřikovací kapalina je buď voda, nebo nízkotuhnoucí směs vody a speciálního připravku pro ostřikovače. Plně vyhovující je např Glacidet, stejně jako jiné se vyrábí v několika teplotních provedeních, ředící poměry jsou většinou popsány na obalu. Je také doporučeno dolévat glacidet destilovanou vodou, zas tak drahá není, a kdo viděl totálně usazeným kamenem zničené motorky tak už tuší proč.
Ostřikovač stejně jako motor stěračů, pracuje pouze při zapnutém zapalování.
Závady:
Voda nestříká z trysek:
Tímto postupem by se vám mělo podařit lokalizovat poruchu a odstranit ji - výměnou kabelu, očištěním fastonů(konektorů),spojením svorkovnice atd.
Poznámka: Jestli se čerpadlo točí nebo ne poznáte podle jeho typických
zvuků - zkoušejte při krátkodobě zapnutém zapalování a nenastartovaném
motoru.
Š1000MB a 100/110
Na tyto vozy byla standardtně montována ručně ovládaná pumpička ostřikovačů
čelního skla, pouze u novějšíchmodelů Š100/110 se montoval elektrický
ostřikovač ponořený do nádobky ostřikovače. Na vozy Š1000 se dá dodatečně
namontovat elektromotorek ostřikovačů, vedle nádržky a spínač namontovat
na palubní desku. Seřizování trysek se u vozů Š100/110provádí tyčinkou
s otvorem, která byla k originálním ostřikovačům (APO-010) dodávána. Na
Š1000 lze použít celý komplet z Š120 s vyjímkou spínače.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz