koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Startér (Vozů Škoda 105-Rapid)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 26. jna 1999

Funkce startéru
Startér, nebo spisovněji spouštěč motoru má jediný účel za pomocí elektrické energie roztočit a spustit motor. Startér je elektromotor pro krátkodobé zatížení, s elektromagneticky vysouvaným pastorkem. Je to stejnosměrný motor na 12V, sériový , čtyřpolový.
 
 

Typy startérů
V průběhu výroby vozů Škoda 105-Rapid byly montovány dva typy spouštěčů motoru, oba typy jsou plně záměnné. Základní infomace:
 
Startér do roku výroby 88 Výkon 0,66 kW, otáčky 1000, záběrový moment 12,2Nm proud bez zatížení 65A
Startér od roku výroby 88 Výkon 0,8 kW, otáčky 1500, záběrový moment 11Nm proud bez zatížení 40A
Samozřejmně že se zlepšením roku 88 dosáhlo lepší startovatelnosti motoru. Během celé produkce byly startéry mírně inovovány vcelku nepodstatnými změnami, například od roku 80 byl změněn elektromagnet vysunující pastorek a současně bylo možno připojit předřadný odpor.

Záměnnost s novějšímy typy
Dále tento startér pokračoval ve vozech favorit, kde však byla změněna volnoběžka (jiný počet zubů), a těleso startéru. U novějších vozů škoda (Felicia) už se dále používají pouze novější typy elektromotorů s převodovkou (vysokootáčkové, výkon 1kW). Startéry z vozů Škoda Favorit a Felicia není možné montovat do starších vozidel.
Jen tak něco málo pro ty co přemýšlí o použití startérů z novějších vozů škoda do své starší škodovky, je to možné, ale není to ani ekonomické, ani jednoduché. Startér z Favorita mám například ve svém Rapidu, musel jsem však vyměnit volnoběžku a přefrézovat těleso startéru, protože elektromagnetický vysouvač vycházel do karosérie, musel se trochu pootočit. Jeden kolega (ps. TUREK) má ve svém vozidle Š120GLS startér z (nové) Felicie, pokud vím tak vyměňoval věnec na setrvačníku a nechal vysoustružit nějaké podložky pod startér, protože nesouhlasí ani osové vzdálenosti (toto zjištení ho stálo jeden vyzubený věnec). Nutno však dodat že jako odstrašující přiklad to dobře slouží, protože při startování se z toho vozidla linou takové zvuky, že se náhodní kolemjdoucí skoro vždy leknou. Jinak přínos těchto startérů není tak velký aby stálo za to zajímat se o jejich montáž, spíš doporučuji originální startér 0,8kW spolu s dobrým akumulátorem.

Pravicelná údržba

Spočívá v kontrole a případné výměně, nebo opravě, kartáčových uhlíků, kartáčových pružin, komutátoru, pastorku a volnoběžky, samomazných ložisek. Doporučený interval kontroly je 30 000 km. Jinak startéry jsou vetšinou bezporuchové, vzhledem ke své jednoduchosti.
Uhlíky a kartáčové pružinky se při velkém opotřebení (malém přitlaku) vyměni za nové. Komutátor je nutné při zanesení očistit, názorný obrázek správného vyčistění je vedle tohoto odstavce, čistí se lihem, benzínem a před spuštěním musí být dostatečně suchý. Poškozené ozubení pastorku se nahradí novým kompletem s volnoběžkou.

 

Demontáž, montáž
Z bezpečnostních důvodů je nejlépe hned na začátku odpojit akumulátor.
Startér se nachází pod středním překrytem v podlaze příručního zavazadlového prostoru za zadnímy sedadly. Nejdříve od něj odpojíme elektroinstalaci od akumulátoru a případně konektor k zapalování. Dále je nutné odšroubovat dvě matky držící startér, pak ho je možné vyjmout z vozu.
Montáž je obrácený postup demontáže. Akorát je potřeba dávat pozor na ukostření startéru, je kostřen tělesem a spoj musí vodit.

Poruchy spouštěče

Na závěr elektrická charakteristika spouštěče 0,66kW.

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz