Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Přestavba karosérie (z typu "užovka" na eMko)
Rubrika: Karosérie
Publikovn: 27. jna 1999
Vozy Škoda 105-136 v celé produkci nabyli na karoserii v podstatě
jen jedné velké změny a to v roce 1984. Starému modelu se říká L (užovka),
novému pak M (eMko). Největší změny byly provedeny v přední části, kde
směrová světla přešla z nárazníku vedle hlavních světel, nárazník kovový
byl nahrazen "plastovým" (i vzadu) a byly změněny hlavní světla a jejich
krycí mřížka. Vzadní části pak došlo především k změně zadních sdružených
svítilen, které byly přeorientovány ze svislé polohy (tvar kapky) do vodorovné.
Pak ještě přibylo pár maličkostí, jako oka na tažení a tak. Mnoho majitelů
starších vozidel "užovek" tj. do roku výroby 84, uvažuje zda je možná přestavba
na novější model. Tato přestavba možná je a dokonce je schválena výrobcem
vozidla a není ji nutno nahlašovat na DI. Upozorňuji že tento článek se
zabývá pouze problematikou přestavby části karoserie, navazuje na něj článek
který se zabývá tímto problémem z hlediska podvozku, v rubrice nápravy.
Začněme přednímy blatníky, uchycení mají stejné jako staré, ale v přední
části jsou prodlouženy společně s čílkem do spoileru. V této části předního
čílka byl původně také držák na pneumatiku, takže ten je také potřeba vyměnit
za nový typ. Zpátky k blatníkům, k jejich výměně je potřeba sundat přední
dveře a kapotu, aby jste se dostali k jejich šroubům. Velkým problémem
je pak slícovat dveře zpět. Blatníky jsou ještě až úplně dole (u prahu)
přichyceny jedním šroubem (původně byl na šroubovák), budete rádi
pokud se vám ho podaří rychle strhnout, obvykle je tak zrezlý, že s ním
nejde hnout. Připravte se na to, že pod blatníky budou shnilé podběhy (na
to trpí všechny starší škodovky). Spára mezi blatníkem a podběhem se utěsňuje tmelem. A abych nezapomněl než je nandáte je potřeba si do
boků středního prostoru kde je motor stěračů a nádržka vyvrtat díry pro
průchodky kabelů k bočním blinkrům.
Na obrázku je nahoře
znázorněn nový typ a dole starý typ karoserie.
Další na řadě jsou světla a maska, a tady je velký problém o kterém
se nikde nehovoří (že by o něm pan Cedrych nevěděl?), se světly (M3) je
problém (je nutné vyměnit jak světla tak hrnce pod nimi), ale nesouhlasí
díry se starými světly, je nutné je vyvrtat o kousek vedle. Další problém
je s bočními blinkry ty zde (ve starší stěně chladiče 1980) nemají vůbec
připravené díry, je nutné to převrtat a dopilovat. Kabely k blinkrům by
měli stačit byly o hodně delší, ale budete si muset udělat zemnící očka
(původní blinkry v nárazníku byli zeměny přímo). Až tam budete zkušebně
dávat ty blinkry aby jste si to odměřily kam je vyvrtat doporučuji zkusit
taky masku jestli sedí přesně na šrouby (maska drží čtyřma šroubama v blinkrech
M3).
Další věcí která se změnila bylo přesunutí klaksonu ten se přesunul za chladič, kde není tolik agresivní prostředí, problém je v tom jak ho tam dostat, a že kabel bude nejspíš krátký.Dále doporučuji u klaksonu buď udělat kvalitní uzemnění kabelem, nebo pořádně očistit kontaktní povrch a použít podložky "pérovky".
Namontovat přední plastový nárazník jde bez problémů, uchycení má úplně
stejné jako starý, jediný možný problém je v bočních úchytkách na blatnících,
ale ty stojí pár korun a lze je lehce vyměnit ….
Tyto úchytky se liší pro starý a nový typ nárazníku, starý měl gumové
silentbloky, zatímco nový má jen takový zahnutý kus plechu, nouzově jsou
však záměnné.
Další změnou je uzavírání rezervy původní se zámkem vyklápěcí dolů,
je nepoužitelné, protože vychází do nového čela které je protažené do spoileru.
Nový systém je jednodušší, pouze se tam otáčí zahnutá tyč s pružinou, žádný
problém ,až na to že dole nesedí díry, je to nutno převrtat.
Na obrázku je vlevo
staré provedení uzamykání rezervy a vpravo nové provedení.
Zadní čelo je partie která také došla změn, jeho výměna není problematická
(8 šroubů), ale musí se sundat nárazník a rozpojit elektroinstalace, její
opětovné zapojení by neměl být problém značení barvy vodičů se neměnilo,
to je případně možné najít v rubrice světla / zadní skupinová svítílna.
Výměna zadního nárazníku za plastový je OK.(stejné uchycení viz přední).
A poslední drobností kterou je možno, ale není nutno měnit za novější
typ jsou kličky dveří a to jak vnější tak vnitřní, častěji se mění pouze
vnější, které původně u staršího typu byly kovové, u novějšího jsou překryty
plastovým krytem.V případě jejich výměny tedy potřebujete 4x vnější kliku
kompletní, táhla se dají použít původní, pro výměnu je nutné rozmontovat
dvěře, rozpojit táhla ke klice, vyšroubovat dvě matky kterými je klika
držena (jsou velmi špatně přístupné), sundat překrývací plech a kliku je
možno podobným postupem jako ježka z klece vyjmout ven, obráceným postupem
se namontují nové kliky.
Na obrázku je montážní
komplet novějšího typu vnější dveřní kliky, s plastovým držadlem.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz