koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Sedačky Škoda 120 (snadná úprava tvaru)
Rubrika: Karosérie
Publikovn: 12. listopadu 2001

Už delší dobu se zabývám myšlenkou na úpravu tvaru sedaček ve Škodovce tak, aby se zlepšilo boční vedení a podepření zad. Jednou možností je kompletně vyměnit polstrování v sedačce nebo alespoň v opěradle, druhou možností je využít původní a jenom ho upravit.

Při příležitosti výměny rámu opěradla (kvůli opěrce hlavy) jsem se pokusil něco z úvah přivést k životu, takže tady je výsledek, pro šikovného kutila je to záležitost maximálně hodiny a cena úpravy je vskutku mizivá. Poměr cena+úsilí / efekt je mnohem příznivější, než u výměny sedaček, pro tuhle úpravu se ani sedačka nevyndá, jenom se odmontuje opěradlo.

Co je potřeba:
- Materiál: sedačka Š120 s opěrkou hlavy, tabulku z pěnového polystyrenu přibližně 40x30x5cm. Úprava předpokládá, že sedačka je dost stará a molitan je na krajích prosezený, v opačném případě je problém vycpávky do prostoru správně umístit.
- Nářadí: velký křížový šroubovák, plochý šroubovák, paličku a něco na řezání polystyrenu.

Záměr:
Jedná se o vystlání bočních partií sedačky tak, aby v bederní oblasti došlo ke zpevnění bočních partií opěradla, druhotný efekt je celkové prohloubení opěradla směrem dozadu, takže by opěradlo mělo záda podpírat pevněji a v celé šířce.

Provedení:
- Sedačku jsem posunul tak, aby byl z boku přístup k uchycení opěradla, odmontoval krytku a povolil šrouby uchycení. Na jedné straně stačí povolit jenom šrouby v opěradle (nejlíp na vnitřní) a na druhé straně všechny 4 šrouby.
- Opěradlo se dá odmontovat po sundání sklápěcího mechanizmu a vytažení spojovací tyče mechanizmu.
- Je potřeba na spodní hraně opěradla uvolnit plechové příchytky potahu a potah uvolnit, pokud se nevyměňuje rám pro použití opěrek, nemusí se potah ani sundávat.
- Dvě vycpávky z polystyrenu, jak je nakresleno na obrázku, se spodem nacpou do opěradla na vyznačené místo, tedy z vnitřní strany do prostoru mezi boční plech rámu a polstrování.
- Tvar vycpávek se upraví podle požadavků, tloušťka vycpávek se může pro různě mohutné postavy lišit.
- Přichycení potahu zpátky na svoje místo vyžaduje rozvážnost, vyplatí se to.
- Při montování opěradla zpátky k sedáku je potřeba si dát pozor na správnou polohu sklápěcího mechanizmu (obě bočnice stejnou), jinak se to nepovede dát dohromady, nebo nebude mechanizmus pohyblivý (bude překroucená spojovací tyč).

Molitan je většinou prosezený, což je v tomhle případě výhoda, prasklina umožňuje změnit tvar, vycpávka tu možnost musí využít, ale nesmí se při tom molitan zničit úplně, tím jsou rozměry vycpávky omezené, rozměry na obrázku jsou informativní, před úpravou tvaru pro konkrétní sedačku.

Výsledný efekt:
Překvapilo mě, jak se takovou malou úpravou změní vlastnosti sedačky, úplně odpadl problém se stabilitou na sedačce při prudkém zatáčení. S upraveným podvozkem je původní sedačka příšernost. Při správné tloušťce vycpávek musí sedící osoba cítit oporu sedačky i na bocích od žeber dolů k pánvi, potom se můžete jenom smát, jak se vám ostatní v autě kutálejí ze strany na stranu. 

Připomínám, že tohle byl jenom pokus, ale po půl roce provozu se zdá, že se to povedlo, kdyby se to náhodou nepovedlo, nic se neděje, prostě se vycpávky zase vyndají a všechno je jako dřív.
Obrovská výhoda takové úpravy je, že to není na sedačce vůbec vidět, takže žádné problémy s policií. Je to taky důvod, proč nemá cenu to fotit. 

Autor lnku: Viky (Viktor Valenta)
E-mail: valentvi@volny.cz