Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Čtyřbodové pásy (Montáž do vozů Škoda Favorit a vozů s pásy ze série na zadních sedačkách.)
Rubrika: Karosérie
Publikovn: 31. ledna 2002
Pokud jste se dříve podívali na některý z vozů, který byl upraven
před pár lety kdekoliv v zahraničí, bylo téměř standardem a nepsaným pravidlem
tehdejších „tunerů“ mít ve voze, který disponoval dostatečnou motorickou
silou, tyto bezpečnostní pásy.
Název „čtyřbodové“ dostaly tyto pásy po čtyřech bodech uchycení, z
nichž žádný není společný s druhým bodem. Nejčastější uchycení pásů je
pomocí šroubů (platí pro tento článek) a pomocí uvázání, kdy se pásy „přivázaly“
k rámu vně vozu.
O nějaký čas později se začaly tyto pásy objevovat daleko častěji oproti
dřívějšku i u nás. Různí úpravci, ale i domácí „tuneři“ si začali uvědomovat
fakt, že vůz není jen o motoru a plastech, což je trend patrný u nás v
Česku i nyní, ale také o dostatečném bezpečí řidiče za volantem. Ovšem
nic není tak jednoznačné. Co tedy tyto pásy přinášejí?
Na úvod je důležité zmínit to, že v minulém roce (tj. 2001) skončila
těmto pásům homologace v automobilových soutěžích a nastoupily pásy pětibodové.
Tento fakt je důležitý z toho důvodu, že je stále ještě možné nyní tyto
pásy zakoupit za výhodné ceny.
Samotná montáž těchto pásů začíná vtipně demontáží pásů. A to demontáží
pásů sériových u řidiče a levého zadního spolujezdce. Měl jsem možnost
shlédnout různé „šikovné“ kombinace pásů sériových, s pásy sportovními.
To ROZHODNĚ nedoporučuji. V tomto případě rapidně klesá bezpečnost obou
pásů z důvodu velkého náporu na uchycující šroub v případě nárazu. Takže
pokud to mám shrnout do jedné věty, zněla by následovně: Vyberte si mezi
pásy sériovými či sportovními, ale nikdy nepoužívejte obojí současně.
Demontáž sériových pásů u řidiče i zadního místa je jednoznačná, není zde co popisovat. Zadní pásy se sundávají z důvodu uchycení dalších dvou „bodů“. Po rozložení pásů zjistíme, že se skládají ze dvou kratších ramen a dvou delších, které je možné ještě o dosti značný kus prodloužit. Levé krátké rameno se uchytí do šroubu v podlaze pod přední sedačkou u řidiče na levé straně. Pravé rameno se uchytí místo šroubu na tunelu mezi sedačkami. S tím souvisí také samozřejmě demontáž sériového ocelového nástavce pásu. Levé delší rameno pásu se uchytí do šroubu u zadního podběhu na levé zadní sedačce. Pravé delší rameno se umístí místo původního sériového pásu uprostřed zadních sedaček. A to nejvíce vlevo.
Věnujte však dostatečnou pozornost jak samotné demontáži a opětovné
montáži nových pásů, ale také samotným upevňovacím šroubům. Doporučuji
dávat je do míst, odkud byly vyšroubovány. Neméně důležité jsou také různé
vymezovací a distanční podložky, stejně jako plastové podložky, které jsou
na každém šroubu. Tyto části rozhodně dávejte zpět v poloze jaká byla před
demontáží.
A co po hotové výměně? Rozhodně jsou tyto pásy velmi nepohodlné. V
zimě jsou téměř nepoužitelné, z toho důvodu, že tyto pásy je bezpodmínečně
nutné mít nastavené přesně na své tělo. Pokud řidič přijde s osmi vrstvami
oděvu, těžko tyto pásy zapne, pokud je nastavoval v létě, v letním tričku.
Další nevýhodou je fakt, že ve voze prakticky přijdete o jedno zadní místo.
A samozřejmě fakt policistů na silnici. Po psychické stránce, pokud je
řidič v pásech upoután „na tvrdo“, což znamená mít naprosto minimální vůli
na pohyb (nezapomeňte, tyto pásy nejsou pohyblivé) se řidič cítí velmi,
velmi bezpečně. Pocit čtyř velmi pevných silonových popruhů tento pocit
neodvratně nabízí. Pro spoustu řidičů bude také rozhodujícím faktorem spíše
„tuningový“ efekt těchto pásů. A samozřejmě daleko větší bezpečí. A nezapomeňte,
Váš známý, který má o 30 kg více než Vy, tyto pásy rozhodně nezapne pokud
mu půjčíte vůz.
VAROVÁNÍ!!!!!!
Tato montáž samozřejmě NENÍ homologovaná, což může znamenat v jistých
situacích i daleko menší bezpečí za volantem než v pásech sériových.
Existuje i spousta daleko více bezpečnějších způsobů, jak tyto pásy
uchytit. Toto je pouze jeden z nich.
Nikdy, nikdy, nikdy nevařte do podlahy vozu matky na uchycení těchto
pásů, ani se ji nesnažte nijak vyztužit různými železnými pláty a do ní
poté navařit nové matky na uchycení šroubů. Fyziku prostě neobejdete, a
pokud máte chuť, spočítejte si jaká síla působí na šrouby při nárazu v
90 km/h.
Při koupi těchto pásů je nejdůležitější pouze jeden fakt: zda pásy
byly či naopak nebyly bourané. Pokud ano, v žádném případě je do vozu nedávejte.
Stoprocentně splní tyto pásy svou funkci se sportovními sedačkami.
Pokud budete mít nehodu a následnou újmu na zdraví, počítejte s velmi
pravděpodobnými problémy s Vaší zdravotní pojišťovnou.
A nakonec: jedná se o Vaše zdraví, tak na to nezapomeňte a vyvarujte
se jakýchkoliv amatérských úprav v tomto případě.
Autor lnku: Realife (Bohuslav Šolc)
E-mail: realife@sendme.cz