Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Škoda 200 RS (popis)
Rubrika: Technická data
Publikovn: 11. dubna 2002
Slovo na úvod
Nedávno jsem pomáhal kamarádovi vyklízet půdu z důvodu rekonstrukce.
Nevěřili byste, co vše lidé skladují. Avšak v celé té přehlídce haraburdí jsem
objevil něco cenného, dvě krabice plné motoristických časopisů z let 1974 až
1983, tedy z let, kdy jsem byl ještě na „houbách“ nebo tahal „kačera“.
Následovala konfiskace a stěhování do mé garáže. Obsah časopisů je velmi
zajímavý, pominu-li články o bezpečnosti silničního provozu a stavu sovětského
automobilového průmyslu. Nechybí zde technický popis závodních vozů, průhledové
kresby vozů či buggin té doby. Samozřejmostí jsou reportáže ze závodů formule
1, světových i domácích rallye. Pro nadšence, který staví 130 RSko, parádní
podklady (smůla pro mne, že skládám Š 130 GL). Bylo by škoda si to nechat jen
pro sebe, proto se pokusím vybrat to nejzajímavější pro publikaci na Techwebu.
Omluvte však kvalitu fotografií, papír má už něco za sebou.
Příště Škoda 130 RS – okruhová verze
ŠKODA 200 RS – technický popis
Kupé Škoda 200 RS bylo zkonstruováno ve VVZ AZNP Mladá Boleslav pro další
zvýšení úrovně automobilového sportu a pro ověření nových konstrukčních prvků,
převážně pro automobilové soutěže. Vůz měl konkurovat tehdy suverénním vozům
Renault.
V konstrukci vozu je v podstatě zachována základní koncepce současně vyráběného
typu Š 120 S Rallye, tj. s poháněcí soustavou vzadu, s motorem za zadní
nápravou a s chladičem vpředu. K řešení požadovaných jízdních vlastností bylo
použito počítače na několika modelovaných koncepcích podvozku
Výsledkem těchto prací je vůz, jenž má některé změny proti vozu Š 120 S Rallye.
Použita byla karoserie kupé Š 110R, byla však podstatně snížena, a to jak ve
střeše, tak i v pontonu. Upraveny byly podběhy a blatníky. Je vyrobena z
tenčích plechů, některé díly, jako přední víko a střecha, jsou z hliníku,
kapota motoru je z laminátu. Součástí nosného systému je ochranný rám,
zasahující až do oblasti čelního skla. Sám jsem měl možnost vůz shlédnout v
muzeu a co se týče výztuh, je jich na skeletu hodně, hlavně v motorovém
prostoru.
Přední náprava je v podstatě sériová, má však prodloužená závěsná ramena a řídicí
tyče pro zvětšení rozchodu kol. Zadní náprava má suvná závěsná ramena se šikmými
osami kývání, zaručující co nejmenší změnu rozchodu při propérování. Točivý
moment se přenáší od rozvodovky ke kolům kloubovými hřídeli. Toto uspořádání
dovolilo posunout rozvodovku o 100 mm dopředu a snížit tak zatížení zadní
nápravy.
Hnací jednotkou je řadový čtyřválec OHC, s jedním vačkovým hřídelem v hlavě,
poháněným ozubeným řemenem. Osazen je dvěma osvědčenými karburátory Weber 45
DCOE. Motor má mazání se suchou klikovou skříní a chladičem oleje. Laděné
výfukové svody přímo od hlavy jsou zakončeny tlumičem výfuku nebo holou trubkou
přesně naladěné délky. Spojka má talířovou pružinu. Pětistupňová převodovka je
ve společné skříni s rozvodovkou vybavenou bržděným diferenciálem.
Provozní brzdy jsou kapalinové dvouokruhové s posilovačem, přední kotoučové s
třmeny Girling, zadní bubnové. Kola mají elektronové dělené ráfky 7 x 13“ resp.
10 x 13“. Palivová nádrž na 60l.
Základní technické údaje motoru:
Vrtání |
87 mm |
Zdvih |
84 mm |
Zdvihový objem |
1997 cm3 |
Kompresní poměr |
11:1 |
Výkon (SAE) |
120 kW / 6000 min-1 |
Točivý moment (SAE) |
205 N.m / 5000 min-1 |
Rozměry a hmotnosti:
Rozvor náprav |
2400 mm |
Rozchod kol vpředu |
1418 mm |
Rozchod kol vzadu |
1369 mm |
Délka |
4000 mm |
Šířka |
1680 mm |
Výška |
1190 mm |
Hmotnost |
805 kg |
Obrázky se po kliknutí zvětší.
Foto: Svět motorů 74-83.
Autor lnku: Bill (Jiří Ille)
E-mail: ille.jiri@seznam.cz