Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Automat světel a spínač větráku (zapojení dvou užitečných dodělávek)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 30. dubna 2002
K zapojení: ke svorce A se připojí buď přímo pojistka 1, nebo jakýmkoliv
způsobem získané plus. Já osobně tam mám přivedené plus přes vypínač (viz.
níže) abych mohl v případě potřeby vypínat automat. Ke svorce Z se připojí
buďto pojistka 2, nebo jakýmkoliv způsobem získané plus (zapalovaní). Svorku
S je potřeba galvanicky propojit s kabelem vedoucím ke svorce myslím, že
číslo 58 (startér). Na relátko vedoucí přímo na zem je pak potřeba připojit
z jedné strany plus a na druhý vývod parkovačky a na relátko vedoucí přes
tranzistor pak plus a na druhou svorku tlumené. Já osobně jsem místo klasického
spínače světel použil spínač ventilátoru/rozmrazování zadního skla, který
má o polohu víc (doleva). Můžu tak přesně řídit, co se se světlama bude
dít. V poloze doleva mám automat, ve vertikální poloze nikdy nic nesvítí,
v poloze doprava mám parkovací a v poloze úplně vpravo parkovací a tlumený.
Musel jsem spínač úplně rozebrat, předělat, jak zevnitř, ten blizší a delší
kousek plíšku (kontaktu) vyměnit za ten kratší bližší. Pak jsem taky zablokoval
úplně poslední polohu doprava (dříve ventilátor pomalu+rozmrazování), tak
zvenčí, přeříznout svorku na přepínači označenou jako 3 mezi jednotlivými
nýtky. Musel jsem samozřejmně přesvorkovat vývody do svorkovnice, tak aby
to sedělo do původní konfigurace. Na svorky jsem ještě připojil vývody
od relátek T (tlumený) a P (parkovací), přívod ke svorce A
Průběhy jsou podle mého názoru zřejmé ze schématu. Pokud je na A 0V,
na Z je 0V pak na S musí být taky 0V tak relé jsou odepnuta. Pokud je na
A 12V, na Z je 12V a na S je 0V tak je sepnuté relé parkovaček, nabíjí
se kondenzátor a až dosáhne určitého napětí, tak přitáhne kotva relé u
tlumených a rozsvítí se i tlumená světla. Pokud ale kdykoliv startujeme,
tak uzavřeme PNP tranzistor (S má 12V) a relátka odpadnou, navíc se přes
ně a diodu vybije kondenzátor. Až přestanem startovat (S přejde na 0V),
tak hned sepnou parkovačky a po časové konstantě i tlumená světla.
Článek vznikl narychlo, takže jsem to nestačil úplně vysvětlit, omlouvám
se, jakékoliv nejasnosti klidně pište na mou adresu.
Dobrý den, dovolil bych si ukázat moji koncepci zapojení paralelního
spínače větráku. Je řešen pomocí jednoho relé. Pouhý paralelní spínač nedoporučuji,
je totiž možné ve spěchu nechat spínač sepnut a poté se špatně startuje.
Naopak spínač z 2 pojistky přímo na motor ventilátoru taky není vhodný,
protože pokud sepne tepelný spínač a jestě k tomu zapomenete vypnout ruční
spínač, tak se vám prostě nepodaří chcípnout motor, protože uzavřete obvod
z 1 pojistky na 2 pojistku a bude vám trvat dlouho, než vyřešíte záhadu,
jaktože máte klíč v kapse a motor pořád jede. Kontrolku doporučuji a doporučuji
oranžovou. Bude svítit i když sepne tepelný spínač, ale i když sepnete
ventilátor ručně.
.
Autor lnku: ČERT (Tomáš Černý)
E-mail: cerny_tomas@seznam.cz