koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Instalace signalizace rozsvícených světel do Škody 1xx (Jednoduchý návod na instalaci signalizace rozsvícených světel do Š1xx)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 23. ervna 2002

O smyslupnosti této úpravy netřeba pochybovat, pokud někdo z vás nezůstal stát s pohasnutými světly, bylo to buď dílem šťastné náhody nebo pozorných řidičů kolem (můj případ). Ve většině obchodů s autodoplňky a hypermarketů se dostane indikátor rozsvícených světel, což není nic jiného něž malý bzučák vydávající pronikavý zvuk, za asi 60 Kč. Standardní funkce je taková, že po otevření předních dveří při zapnutých světlech bzučák vydává zvuky.

Instalace popsaná v návodu je velice jednoduchá, ale má jednu nepříjemnou vlastnost - bzučák bzučí se zapnutými světly i při otevření dveří spolujezdce, což není zrovna příjemné pokud někoho vezeme a on vystupuje. Tomuto jevu se dá odpomoci velice jednoduše za 15 minut a s přídavnými náklady asi 2 Kč.

Podle obr. 2 zapojíme diodu (max. proud v propustném směru alespoň 1 A) do přívodu ke dveřnímu spínači na straně řidiče. V praxi to provedeme tak, že sejmeme levý kobereček u dveří, pod ním jsou mj. dva dráty ke dveřnímu spínači (mám je zelené). Oba je přecvikneme a drát od pravého dveřního spínače spojíme s drátem vedoucím ke svítilně vnitřního osvětlení. Do tohoto spoje připojíme rovněž anodu diody a zaizolujeme. Na katodu diody připojíme jeden z drátů vedoucích k levému dveřnímu spínači a modrý vodič od bzučáku (pozor, bzučák má nezaměnitelné přívody + a -, při zaměnění se nepoškodí ale pouze nefunguje) a rovněž zaizolujeme. Druhý drát k levému dveřnímu spínači ponecháme a zaizolujeme nebo můžeme rovněž odcviknout (oba jsou na dveřním spínači spojeny). Červený vodič od bzučáku pak připojíme k pojistce č. 3.

Obr. 1 - Původní zapojení dveřních spínačů

Obr. 2 - Zapojeni signalizace rozsvícených světel

Nyní můžeme vyzkoušet funkci - vnitřní osvětlení funguje jako předtím, ale při zapnutých světlech bzučák bzučí pouze při otevřených dveří řidiče. Při montáži doporučuji bzučák lepit na plech karoserie a nikoli na přístrojovou desku, neboť ta slouží jako výborný rezonátor a zvuk bzučáku je odpornější, než je nezbytně nutné.

Autor lnku: Diablo (Ing. Rostislav Hučka)
E-mail: hucka@worldmail.cz