Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Elektrické otevírání kufru (na vozidle Škoda 120)
Rubrika: Karosérie
Publikovn: 16. ervence 2002
Na internetu bylo již popsáno několik řešení elektrického otevírání kufru pomocí elektromagnetu stykače ze startéru. Toto řešení se mi nezdálo dobré, protože i sami autoři poznamenávají, že síla elektromagnetu jen s nepatrnou rezervou postačuje pro spolehlivé otevírání obou zámků kufru. Další podstatnou nevýhodou je nutnost odpojení (možná jde nějak obejít, nevím) původního lanka na otevírání kufru.
Mně se dostal do rukou použitý motorek ze zadního stěrače na Fiat Ritmo,
který mě hned zaujal jako vhodný komponent pro elektrické otevírání kufru v mé
škodovce. Podotýkám předem, že motorky pro pohon zadního stěrače u různých aut
jsou podobné jako vejce vejci a lze použít v zásadě libovolný z nich. Pokud
máte na výběr, je samozřejmě vhodný spíše menšího provedení, protože se pak po
úpravě montuje do kufru. Převodovku motorku je třeba rozebrat, musí být tedy na
šrouby a nikoli zalisovaná.
Tato konstrukce elektrického otevírání kufru je poměrně snadná a i začínající
škodovkář ji zvládne snadno během jednoho odpoledne. Z materiálu je potřeba
kromě již zmíněného motorku na zadní stěrač kus bowdenu s lankem (stačí
nejlevnější v cyklistických potřebách), svorka na zafixování lanka na zámku
(stačí vnitřek z "čokoládky"), gumová průchodka na napájecí kabely
(nezanedbávat, samotná izolační páska nestačí) a drobný elektroinstalační
materiál (kabely, oka, svorky).
Opatrně odšroubujeme víčko převodovky motorku, vyjmeme pákový mechanismus
pro stěrač včetně spojovací páčky. Pak vyšroubujeme samotný motor a vytáhneme z
převodovky hřídel motorku s nalisovaným šnekem. Z demontovaného motoru můžeme
snadno sundat víčko s uhlíky. Pokud je motorek starší, vřele doporučuji
zkontrolovat uhlíky a komutátor očistit benzínem.
Z převodovky (viz. obr. 1) vyjmeme hlavní ozubené kolo, do kterého zapadá šnek
od motoru a podíváme se na doběhový spínač. Ten je řešen jako přepínač, který
je v určitém okamžiku přepnut palcem na ozubeném kole (po demontáži to je
jasné). Pak si označíme drát, který vede na střed přepínače a drát vedoucí na
klidový kontakt (normálně je spojen, rozpojí se palcem na ozubeném kole). Dále
v tomto návodu předpokládám, že klidová poloha ozubeného kola je v poloze, kdy
je čep na tomto kole v okolí šneku. Pokud se vám povedlo sehnat motorek, který
má klidovou polohu na druhé straně (nevím jestli takový motorek existuje), tak
bude nutno provrtat čep a uchytit lanko do něj (případně zkrátit převodní
páčku) a vyvést jej na opačné straně pouzdra převodovky než je na obr. 1.
Převodová páčka má dva otvory, jeden zapadá do čepu na ozubeném kole a druhý do
čepu na páce stěrače. Do otvoru pro čep páky stěrače vyřízneme drážku o šířce
použitého lanka (běžně 2 mm). Do pouzdra převodovky vyvrtáme otvor potřebného
průměru a vlepíme podložku pod bowden (dá se použít i šroubovací nástavec pro
jemné nastavení délky lanka, např. u brzdy na kole). Odšroubujeme nebo odřežeme
držák motorku pro montáž do zadních dveří (je souosý s osou otáčení stěrače),
odstraněný držák uschováme, bude použit dále.
Obr. 1 - Úprava převodovky motorku ze zadního stěrače (klikni pro obrázek v plné velikosti)
Nyní zpět zamontujeme motor a ozubené kolo (pozor na doběhový spínač, nesmí být deformován). Dále do pouzdra pro čep na převodní páčce vložíme točný váleček průměru přibližně jako původní čep, založíme lanko a protáhneme podložkou pro bowden ven. Tímto je úprava hotova, namažeme ozubená kola tukem a můžeme převodovku zašroubovat.
Doporučuji zkusit, zda se vše zdařilo podle plánu, pokud by správně nefungoval doběhový spínač, bylo by nutno demontovat motor z auta, což nikoho nepotěší. Z motorku vedou 3 nebo 4 dráty. Pokud tam jsou všechny 4, je vhodné odstranit ten, který vede od spínací svorky doběhového spínače (původně sloužil pro cyklovač). Správná funkce je následující: Kostřicí vodič (vede přímo do motorku a nikam jinam) připojíme na - pól akumulátoru. Pak připojíme vodič od rozpínacího kontaktu doběhového spínače na + pól baterie. Motorek se musí roztočit a lanko se maximálně vysune z převodovky ven a motor se v této zastaví. Při mžikovém připojení třetího vodiče, který vede na střed doběhového spínače, motorek udělá jednu obrátku (lanko se zasune a pak vysune) a zastaví se.
Upravený motorek lze montovat v zásadě kdekoli, já jsem zvolil montáž do
přepážky mezi kufrem a kabinou. Montujeme alespoň dvěma šrouby (otvor pro druhý
šroub je nutno vrtat) a mezi pouzdro převodovky a přepážku přilepíme kus pěnové
gumy, aby skříň motorku neklepala o přepážku. Naproti páčky zámku kufru
přišroubujeme držák bowdenu, který vyrobíme z provrtaného (2,5 mm) držáku, za
který motorek byl původně přišroubovaný k pátým dveřím. Nakonec nasadíme na
lanko bowden, podložku bowdenu a protáhneme držákem.
Pomocí kabelového oka motorek ukostříme, vodič od rozpínacího kontaktu
připojíme na pojistku č. 1 a kabel od středu doběhového spínače připojíme na
pojistku č. 1 přes vhodné tlačítko (musí být dimenzované alespoň na 3 A). Pokud
chcete zabránit náhodnému otevření kufru za jízdy (při zapnutém zapalování),
připojte kostřící vodič na poj. č. 2. Tento zlepšovák vymyslel U-Geen, díky.
Obr. 2 - Moje instalace elektrického otevírání kufru
Obr. 3 - Namontovaný upravený motorek
Obr. 4 - Připojení ovládacího lanka k zámku víka kufru
Pokud je motorek připojen k palubní síti, bude lanko maximálně uvolněné. Druhý konec lanka za držákem bowdenu protáhneme okem v zámku kufru společně s původním lankem a s dostatečnou vůlí zafixujeme (viz obr. 5). Pozor, zpřevodovaný motorek má značnou sílu a v případě nedostatečné vůle může prasknout plastové pouzdro převodovky. Lanko musí být uvolněné, neboť motorek má větší zdvih lanka než původní ruční páčka. Po stisknutí tlačítka se musí páčka vychýlit dopředu (nejlepší je srovnat se zdvihem původního ručního ovládání, zdvih musí být stejný nebo trochu větší). Nyní je práce hotová, zavřeme kufr a stiskneme tlačítko. Víko se krásně uvolní ..... Pokud ne, tak promažte oba zámky, zkontrolujte uchycení táhla mezi zámky (musí být za úchytem v karosérii) a snižte vůli ovládacího lanka.
Obr. 5 - Připojení lanka k motorku (ten plech tam původně nebyl, díky malé vůli mi prasklo pouzdro převodovky)
Popsané otvírání kufru mám již půl roku a je naprosto bezproblémové. Pouze po cca. 1 měsíci používání jsem prováděl snížení vůle ovládacího lanka. Zatím jsem nebyl nikdy nucen použít původní ovládací lanko, což považuji za úspěch.
Autor lnku: Diablo (Ing. Rostislav Hučka)
E-mail: hucka@worldmail.cz