Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Mlhové světlomety (dodatečná instalace pro vozy Škoda 1000 - Rapid)
Rubrika: Světla
Publikovn: 29. jna 1999
Zde je pro Vás návod na dodatečnou montáž přídavných předních mlhových
světlometů na vozy Škoda 105-Rapid. S malými úpravami platné i pro Š1000MB
a Š100.
U vozidel Favorit a novějších je zapojení jiné. Nejdříve
je nutno někam mlhové světlomety přidělat, světelně je nejlepší aby, mlhovky
byly co nejblíže silnici, ale na silnici ležet nemůžou, proto je zákonem
stanoveno pár hranic umístění. Na vozidlo lze namontovat maximálně jeden
pár předních světel do mlhy.
Mlhové světlomety (přední) musí být nejméně 250 mm od vozovky a smí
být nejvíce 400mm od roviny vymezující největší šířku vozidla (od kraje
vozidla).
Teď malá odbočka sice to sem nepatří, ale já si to neodpustím, vyhláška také říká kdy se smí užít a to jen za mlhy, silného sněžení, nebo deště. V praxi nemá cenu je užívat pokud je viditelnost větší jak 50 metrů, protože to je zhruba jejich maximální učinný dosah. Já osobně pokud v noci potkám nějakého ignoranta se zapnutýma mlhovkama tak užiju své "vyvinuté" dálkové světlomety k upozornění, že mlhovky silně oslňujou, což ostatně mají v popisu práce. Ne nepodstatnou věcí je také to, že za nepovolené použití mlhovek je možné dostat pokutu od policie.
Skla mlhových
světel se vyznačují tím, že svislé čáry jsou ve stejném odstupu v celé
šířce skla a sklo je méně průhledné než u dálkových (jakoby mléčné). Nejčastěji
se v mlhových světlech použíivají žárovky H3 55W a nemá význam dávat do
mlhovek silnější žárovky.
Jestliže už máte světlomety přidělané, nejčastěji k nárazníku, tak je
na řadě zapojení elektroinstalace:
Něco k zapojení, přední mlhovky lze zapnout minimálně s obrysovými
světly, to je stanoveno vyhláškou a toto zapojení to respektuje (je také
možná kombinace s tlumenými , nebo dálkovými). Zapnutí musi být na přístrojové
desce značeno kontrolkou zelené barvy.
Popis uvedeného zapojení (je čerpáno z knížky Aby přežily rok 2000):
1 Vypínač světel
2 Kontrolní žárovka zelené barvy
4 Mlhový světlomet
5 Spínací relátko
6 Pojistky (přídavná pojistková škříňka)
7 +12V od pojistky č.3 (nebo 4)
8 Kabel ke svorceč.30 u spouštěče motoru (startéru)
9 Kabel ke spínacímu relé tlumených světlometů
Průřezy kabelů
a - 2,5mm2
b - 1,5mm2
c - 0,75mm2
Mlhová světla by měla mít pojistky, pokud možno pro každé světlo zvlášť (8A) tato pojistková skříň se může přidělat například do kufru, nebo pod palubní desku. Kabel se protahuje od nárazníku čílkem, průchodkou na levé straně vozidla do kufru, nosníkem v kufru až k další průchodce a tou pod palubní desku na straně řidiče. Nebo v opačném pořadí, pokud to táhnete z kabiny. Kabely je nutno uchytit do svazků vedených toutéž drahou a v průchodkách je omotat černou páskou k ostatním kabelům.
Cena obyčejných mlhových světlometů zn. Wesem je tak kolem 300 Kč, jistě že bez žárovek a kabeláže, připočteme li k tomu cca 100 Kč za 2 kusy žárovek a dalších 200 Kč za kabely, pojistky, vypínač a relátko tak se dostaneme na výslednou cenu 500Kč při instalaci svépomocí. Nebo je také možné zakoupit celou montážní sadu ve které jsou veškeré potřebné komponenty obsaženy.
Na konec mých pár doporučení: Pokud je hustá mlha, viditelnost
pár metrů, doporučuji nechat zapnuté jen mlhová světla a nezapínat tlumené,
nebo dokonce dálkové.
Mimochodem přední mlhovky nebyly nikdy v základní výbavě.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz