Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Montáž zadních reproduktorů (dodatečná montáž)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 31. ervence 2002
S banalitkou mě navštívil kamarád, koupil si nové reproduktory a chtěl je namontovat do Fabie vzadu. Neočekávaje větší problémy, jsem se pustil do instalace. První překvapení bylo, že škodovka šetří na nesprávném místě, kdo by čekal elektroinstalaci i pro repro vzadu, byl by zklamán stejně jako já. Nedokážu pochopit, proč položku v řádu korun tam rovnou nemohou, v rámci kabelového svazku, který tam stejně vede, udělat. Takže začalo hledání dokumentace, ano je potřeba rozebrat polovinu auta, aby bylo možné natáhnout kabely. Před pokračováním jsem tedy šel koupit vše potřebné, audio kabel (dvojlinku), konektory k repro a do ISO konektoru, šroubky k uchycení reproduktorů. Nechci se teď pouštět do debaty, proč dvojlinku a ne stíněný kabel, ale třeba proto, že zesilovač byl v tomto případě můstkový a tak by to musel být dvojitý stíněný kabel a ještě k tomu někde na obou koncích napojovat navíc zem. Kabelu jsem koupil 12 metrů, odhad byl správný, zbyl asi metr (lepší, než aby scházel). Konektorů je vhodné si koupit od každého aspoň o jeden více, protože zahýbání kleštičkami občas nevyjde. Nakonec ještě zbývají samořezné šrouby, které ale nesmí být delší centimetru, jinak můžete začít řezat jako já.
Materiál máme, vozidlo také, takže jsem připravil nářadí, křížový šroubovák,
hvězdičku, štípačky, kleště na fastony, izolační pásku, svářecí drát.
Začal jsem upevněním reproduktorů. Komu stačí upevnění na tři šrouby,
je za vodou, kdo chce všechny, musí buď sundat celý plast (uchycený na
třech křížových šroubech), nebo sundat navíjecí mechanismus pásu. Repro
máme přichycené bez problémů, stačí pár minutek.
Dále začneme tahat kabely, je jedno, kterou stranou se začne a zda ho budete tahat odpředu nebo odzadu. Já jsem se rozhodl pro cestu tažení kabelů u originál svazku pravým prahem, protože pod palubní deskou se to snáze potáhne za kaslíkem. Přípravu jsem tedy začal sundáním krytů u zadních sedaček, nahoře na plastový šroub, dole zamačkávací plast a u prahu příchytka na šroubu. Vyndání je dílem chvilky. Dále jsem chtěl vyndat kryt prahu, protože by se však musel sundávat i kryt sloupku, pouze jsem vypáčil obě jeho části vpředu i vzadu a u sloupku nechal na původním místě. Vpředu pak stačí také jen odehnout plastový kryt na sloupku. Dále se demontuje schránka, nahoře tři šrouby (hvězdička), dole pak dva. Tím je odkryta celá cesta pro kabel.
Pro vedení kabelu platí jedno dobré pravidlo, držíme se vedení svazku,
který už tam je. Částí u sloupku pak protáhneme kabel s pomocí svářecího
drátu, minutka s protažením ušetří patnáct minut sundávání a nandávání
dalších krytů. Druhý kabel už pak stačí izolačkou připevnit k prvnímu a
lehce protáhnout tímto úsekem. Vzhledem k tomu, že oba kabely jsou taženy
stejnou cestou je vhodné si jeden označit, aby později nebylo nutné přehazovat
v konektoru. Rádio se vyndá (podle návodu, který k němu byl) a kabely protáhnou.
Po tomto kroku je možné všechny kryty našroubovat a namačkat zpět, také
přidělat kaslík.
Přichází na řadu poslední fáze - konektorování. V zadní části čtyři
konektory k reproduktorům, velké a malé fastony. Vpředu pak čtyři konektory
do svorkovnice ISO konektoru.
ISO konektor a vněm zapojené stávající reproduktory.
Poslední jmenované jsou těžší, protože jsou menší a běžné krimplovací kleště je nezvládají. Samozřejmě všechny konektory vzadu izolujeme. Zbývá nasadit konektory u autorádia do správných pozic: levé repro piny 7, 8 a pravé repro 1, 2 a můžete výsledek vyzkoušet. Zkoušení probíhá tak, že v nastavení navolíte co nejvíce hlasitost dozadu (fade R- rear) a pak zkoušíte zvlášť přepnout levý a pravý repro (balance L-R), pokud oba fungují a jsou i na správné straně, máte vyhráno. Rádio pak stačí pouze zaklapnout, nandat rámeček, pokud není součástí a zvyknout si na jeden nepříjemný jev. Tento jev se týká jízdy ve dvou, nebo ve čtyřech, pokud jedete jenom ve dvou lidech většinou zadní repro hraje s větší hlasitostí, aby to ve předu znělo stejně, ale jak v ten moment někdo nastoupí dozadu je to na ohluchnutí. Některá rádia to mají již vyřešeno přepínáním profilů, nebo přímo volbou u zadních sedadel - vypnout nebo ztlumit zadní repro.
Celkem práce trvala asi dvě hodinky a v servisu si za ni chtěli říci 1500,- Kč. Myslím, že neprohloupí ten, kdo si to udělá sám. Náklady mimo reproduktorů se pohybovaly okolo dvou set korun.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz