koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Zprovoznění motoru a převodovky zaplaveného vozidla (pracovní postup)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 8. jna 2002

Technologie zprovoznění pohonné jednotky motorového vozidla se zabývá činností, která směřuje k vyčištění základních provozních skupin motorového vozidla bez demontáže, které byly zaplaveny vodou.

Na pracovní postup je možno použít produkty jiných výrobců. Je třeba znát účinnost a vlastnosti těchto produktů.

Palivový systém :
Čistič palivového systému : Injektion power 3č. 46992
Čistič palivového systému : Diesel power 3č. 50392
Dry Fuel - odvodňovač paliva pro benzín i dieselč. 71855
Hledač vody v palivuč. 0100  
Čistící látka RCP II : Injektion purgeč. 76602
Čistící látka RCP II : Diesel purgeč. 89102
Čistič karburátoru c.c.c.č. 51042
Čistič sání a spalovacího prostoru c.c.c.č. 63845
Olejový systém :
Čistič a vyplachovač olejového systémuč. 47245
Čistič vahadel ventilů specialč. 76845
Speciální omezovač třeníč. 47045
Super přísada - Super Chargeč. 74945
Aditiv do rychlostní skříně H.P.L.S.č. 59403
Motorový olej polosyntetický 10W 40 Semi syntetikč. 46605
Servisní produkty :
Super rast penetrantč. 56479
Čistič brzd a spojkových kotoučůč. 61479
Čistič sání vstřikovacích systémů a karburátoruč. 54179
Motor start sprayč. 58055

Základní kontrola vozidla :

Zjistit únik kapalin škodlivých pro ekologii a zabránit dalšímu úniku, pozor na únik benzínu a nafty z palivového systému a vznik výparů. Vozidlem pohybovat pouze v nejnutnějších případech na krátkou vzdálenost, vozidlo neodtahovat, pouze převážet. V případě tažení vozidla hrozí poškození brzd, gufer, převodovky atd. Odpojit akumulátor a mimo el. systém vyzkoušet jeho stav a funkčnost. V zásadě je možno říci, že zaplavený akumulátor po provedení kontroly je možno dobít a opět použít. Je samozřejmé, že zaplavením utrpěla životnost akumulátoru. S motorem v žádném případě nepohybovat, pozor na zařazený rychlostní stupeň.

Základní omytí vozu :

Vozidlo umýt, odstranit textilní materiály, vyčistit a desinfikovat mimo vůz. Elektroinstalaci vyčistíme Super rast penetrantem vyfoukáme stlačeným vzduchem. Tímto ji současně nakonzervujeme. Pro ochranu doporučujeme mazivo VISKOTENA. Díly (např. na motoru), které voda poškozuje, vyčistíme Super rast penetrantem, nečistoty odstraníme stlačeným vzduchem a nevystavujeme dalšímu namáčení. Pohonnou jednotku umyjeme po jejím zprovoznění.

Pracovní postup na pohonné jednotce

Palivová nádrž a palivový systém

Hledačem vody v palivové nádrži zjistíme, zda pronikla voda do nádrže, toto je možno provést bez demontáže aplikací hledače vody na drát či gumovou hadičku a vsunutím do nádrže. V případě většího množství vody v nádrži tuto vypustíme - vysajeme, dle konstrukce nádrže. Nádrž doplníme benzínem, odvodňovačem paliva a čističem palivového systému dle charakteru motoru. Tyto produkty zajistí vyčistění nádrže. V případě, že nádrž je málo kontaminována vodou, je možné pouze aplikovat odvodňovač paliva a čistič palivového systému. Pro řádné vyčištění systému doporučujeme použít Injektion - Diesel power 3.

Čištění motoru a převodovky

Základní body

Náplň olejového systému motoru:Motorový olej Visco power 10W 40 polosyntetický
Speciální omezovač tření
Čistič vahadel ventilů special
Náplň převodovky :Motorový olej Visco power 10 W 40 polosyntetický
Speciální omezovač tření
Čistič a vyplachovač olejového systému

Čištění sacího traku a spalovacího prostoru

Po základním ošetření a naplnění motoru a převodovky motorovým olejem začínáme čištění sacím traktem a spalovacím prostorem, které jsou již ošetřeny produkty wynn´s. Tento proces opakujeme asi 3-4 krát s tím, že ze spalovacího prostoru a sání vychází bílá mlhovina, která není kontaminována větším množstvím vody a kalů. Touto činností došlo k uvolnění součástek v případě počínající koroze, nakonzervování a promazání zvláště v oblasti válce a pístních kroužků.

Po tomto základním čištění opět aplikujeme Super rast penetrant, odvodňovač paliva a dle druhu motoru čistič palivového systému. Po krátkém působení s motorem začínáme pohybovat. Toto provádíme přes zařazený rychlostní stupeň pohybem vozu. V žádném případě s motorem neotáčet prostřednictvím startéru. Při prvním otočení motoru musí být zřejmý plynulý pohyb motoru bez cizích zvuků. V případě, že s motorem není možno plynule otočit, jedná se o mechanickou závadu, kterou tímto postupem není možno odstranit. Pozn.: v některých případech po utopení vozu motorista opětovně protočil motor prostřednictvím startéru a došlo k poškození ojnic tím, že voda ve spalovacím prostoru byla silně stlačena a došlo k mechanickému poškození.

Pozor: při pohybu motoru dojde k průniku vody a nečistot do spalovacího prostoru přes otevřený výfukový ventil - s tímto je nutno počítat, objevuje se větší množství nečistot ve spalovacím prostoru. Do spalovacího prostoru přichází i nečistoty přes sací ventil, který při základním čištění byl uzavřen.

Doba čištění je cca 2 hodiny, při technologických přestávkách působení produktů je možno provádět čištění jiných komponentů, případně několika vozidel současně.

Vstřikovací systém:

Karburátor

Provést zkompletování motoru. Doporučujeme použít nové zapalovací svíčky.
Takto vyčištěný motor je možno nastartovat, pro lepší start doporučujeme použít motor start spray. Při problémech se startováním je nutno po několika zkouškách vysušit svíčky.

Čištění olejového systému motoru a převodovky

Vozidlo zvedneme na zvedáku a při běžícím motoru zařadíme rychlostní stupeň. Tímto dochází k čištění olejového systému motoru a převodovky.

Motor necháme běžet cca 15-20 min., poté do motoru aplikujeme čistič a vyplachovač olejového systému a při nastartovaném motoru provádíme čištění po dobu 15-20 min. Motor nezatěžujeme, čištění se provádí v oblasti volnoběžných otáček motoru.

Po vyčištění olejových systémů z motoru a převodovky vypustíme olej.

U motoru vyměníme olejový filtr za nový, naplníme motorovým olejem Visco power, speciálním omezovačem tření a čističem vahadel ventilů special. Motor necháme běžet asi 20 min. s tím, že jej můžeme zatěžovat do 2/3 výkonu. Při tomto provádíme kontrolu motorových částí, dočistíme sací trakt a difuzor čističem sání a karburátoru. Opět přidáme do motorového oleje čistič a vyplachovač olejového systému a po 15-20 min. čištění vypustíme.
Po výměně olejového filtru naplníme motorovým olejem Visco power s přidáním Super přísady - Super charge u motoru s ujetým počtem 60 000 km. U nového motoru aplikujeme speciální omezovač tření, případně Formule 1 Gold a dle uvážení čistič vahadel ventilů special. U motoru s hydraulickými zdvihátky aplikujeme v každém případě.

Takto ošetřený motor můžeme provozovat v běžném provozu s tím, že doporučujeme zkrátit výměnnou lhůtu motorového oleje na polovinu.

Při další kontrole vozidla doporučujeme provést vyčištění spalovacího prostoru dekarbonizací a to prostřednictvím dekarbonizačního adaptéru A CCC a čističem spalovacího prostoru u karburátorových motorů. U vstřikovacích systémů benzínových motorů provést dekarbonizačním přístrojem wynn´s RCP II.

Při čištění dieslových motorů přístroj RCP II používáme od počátku z důvodu přístupnosti spalovacího prostoru při částečně pozměněné technologii.

Tento pracovní postup není možno univerzálně použít na všechny motory z důvodu rozdílných technických řešení (tvar sacího traktu, turbo a pod.).

Pracovní postup je možno konzultovat


demontáž vstřikovače a profukování sacího traktu včetně spalovacího prostoru


čistící produkty je vhodnější aplikovat rozprašovací tryskou např. nástřik dutin aut


při použití jiných produktů je možno udělat zkoušku vhodnosti aplikace např. motorový olej.
Vlevo: běžný olej semi syntetik s vodou - nelze spojit - způsobil by problém v motoru
Střed: použit motorový olej semi syntetik vhodný pro lpg - lépe váže vodu, není to ono, ale nezpůsobí zadření
Vpravo: stejný olej obohacený o další aditiva, jak uvedeno v návodu, změna barvy je způsobena vodou, kterou olej absorboval do sebe, zajistí bezproblémový start a čistění olejového systému motoru i převodovky


při testu UVMV se kontroloval motor, jak konstatovali pracovnici UVMV, tak čistý motor ještě neviděli


i když vstřikovač vypadá hrozně, není to žádný problém. Dokonalá těsnost systému zaručí lehkost vyčištění, doporučuji mimo sání, při vyčištění vstřikovače se kontaminuje sání a naopak

Autor lnku: MV (Milan Večeřa)
E-mail: mvtechnik@centrum.cz