koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Stabilizátor (vozů Škoda 105-Rapid, popis)
Rubrika: Nápravy
Publikovn: 2. listopadu 1999

Příčný stabilizátor byl montován na všechny vozy Škoda 105-Rapid, jeho hlavní úlohou je zmenšovat příčné naklánění vozu v zatáčce. Příčný stabilizátor funguje na zkrutném torzním principu. V průběhu výroby vozů se montovaly dva typy stabilizátorů,  vozy vyrobené do roku 79 mají torzní tyč o průměru 14 mm, novejší pak o průměru 16 mm. Tato změna nastala v důsledku  změny charakteristiky pružin a teleskopických tlumičů. Současně byla změněna i pryžová pouzdra, ve kterých je stabilizátor zasunut a upevněn do objímek ke spodním ramenům přední nápravy a držákům na karoserii. Stabilizátor nevyžaduje žádnou údržbu. Pouze pokud pryžová pouzdra ztratí tuhost, nebo se dokonce vydrolí je nutné je vyměnit za nová, výměna je poměrně jednoduchá a zvládne ji i "domácí kutil".



Na obrázku jsou zakreslena pouze dvě pouzdra, ve skutečnosti jsou na voze samozřejmně čtyři pouzdra symetricky umíštěná.
 

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz