koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Plnoprůtokový filtr oleje (na Š 110 a jí podobné "veterány")
Rubrika: Motor
Publikovn: 30. ledna 2003

Účelem článku není hodnotit výhody a nevýhody obtokového a plnoprůtokového filtru ani rentabilitu úpravy, pouze přináší jednu z možností jak to provést.
Snažil jsem se o řešení, které by umožnilo úpravu přímo na vozidle, použití plnoprůtokového filtru z nových modelů Škodovek 105 a 120 s malými náklady a hlavně nevratného zásahu do motoru. Úprava se neobejde bez několika dílů zhotovených na soustruhu, pořízení tlakové hadice a samozřejmě nového filtru. V čem spočívá princip úpravy: Pro pochopení se pokusím vysvětlit původní tok oleje. Od čerpadla ve víku rozvodů jde olej kanálkem k místu se šroubovou zátkou (zde se připojoval u některých typů olejový chladič) a pokračuje blokem motoru k redukčnímu ventilu, hlavní galerii k mazacím místům na klice apod. Na hlavní galerii je také umístěn obtokový filtr a část oleje jde filtrem a malinkým otvorem ve středovém úchytu (trubička se závitem) se vrací zpět do skříně bez jakéhokoli užitku.
Já jsem změnil tok oleje a místo zátky na víku rozvodů našrouboval vlastní průtokový šroub s tlakovou hadicí. Šroub je prodloužen a zakrývá otvor vedoucí do bloku motoru a celý proud oleje směřuje tlakovou hadicí do adaptéru, kotouč mezi blokem a plnoprůtokovým filtrem, dále pak přes filtr se vrací středovým šroubem do hlavní galerie a jde k mazaným místům. Z toho je patrné, že zařízení je umístěno na původním místě. Schéma průtoku oleje kotoučem, filtrem a středovým šroubem je na obrázku.

A teď podrobně k součástkám. Adaptér se skládá z kotouče a středového šroubu. Součástky nejsou nijak složité. Kotouč je vysoustružen z hliníku a opatřen zářezy pro utěsnění O kroužky a vrtaným kanálkem se závitem M14x1,5 pro připojení tlakové hadice oleje. Středový šroub je z železného šestihranu. Na jednom konci je závit 3/4" - 16 pro našroubování filtru a druhý konec má závit M14x1,5 pro uchycení do bloku motoru. Vnitřním otvorem a bočními otvory prochází olej. Uprostřed je ponechán šestihran jako matice na klíč, kterým je adaptér připevněn. Z menšího železného šestihranu je udělán i průtokový šroub na připevnění tlakové hadice k víku rozvodů. Na obrázcích jsou díly rozkresleny.



Tlakovou hadici je nutné nechat udělat v nějaké firmě na rozměr. Většinou se tím zabývají opravny zemědělské techniky nebo opravny hydraulických zařízení. Sestavení hadice a použitá zakončení jsou na obrázku. Cena kolem 200 Kč. Ještě je třeba sehnat O kroužky rozměru 80x4 a 20x2 a 14ky těsnící podložky na utěsnění spojů tlakové hadice.

Montáž na motor je snadná a motor nemusí z karoserie. Naplánujeme ji nejlépe při výměně oleje, ale není podmínkou. Sundáme původní filtr a vyšroubujeme zátku na víku rozvodů. Malé množství oleje jak z filtru tak z kanálku zachytíme do připravené nádoby. Z otvoru filtru hasákem vyšroubujeme středovou trubičku. Vyšroubujeme také v horním okraji šroub M6 a vyjmeme kulatý plech z prostoru filtru. Šroubek vrátíme a utáhneme. Nyní si nanečisto, bez O kroužků, sestavíme kotouč a středový šroub a zkusíme našroubovat na blok. Při dotažení šroubu by měl být kotouč volný, svým zářezem nasazen na kruhovém nálitku bloku a mít posuvnou vůli asi 2-3mm na těsnící O kroužek. Případné rozměrové nedostatky upravíme přesoustružením venkovní strany kotouče. Zapustíme tak matici šroubu více do kotouče. Matice nesmí být totiž moc vysoká, aby nebránila dotažení filtru. Pokud je vše v pořádku, začneme s konečnou montáží. Do kotouče našroubujeme z boku redukci s těsněním, pro kterou si vytvoříme pilníkem malou plošku. Nasadíme O kroužky, vložíme lehce namazaný středový šroub a zlehka přitáhneme tlakovou hadici. Nasadíme adaptér na motor, skrz benjo hadice provlékneme průtokový šroub s těsněními a přišroubujeme k víku rozvodů. Opatrně, aby se kotouč nepootáčel, vše dotáhneme. Zbývá jen našroubovat filtr, ten se dotahuje pouze lehce rukou a je nutné namazat těsnící gumu, a doplnit olej. Po nastartování trvá několik vteřin, než se soustava naplní olejem a svítí kontrolka mazání. V dalším provozu pak zhasíná okamžitě. Ještě zkontrolujeme, jestli neuniká olej a vše je hotovo.

Autor lnku: LH (Libor Hubálek)
E-mail: hubalekl@oez.cz