Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Olejový systém II (technický popis, pro vozy Škoda 105-136)
Rubrika: Motor
Publikovn: 22. jna 1999
Mazání
motorů škoda typové řady 105-130 je tlakové oběžné. Tlak oleje je vyvozován
zubovým čerpadlem poháněným společným hřídelem s rozdělovačem. Čerpadlo
je zcela bezporuchové, ovšem tak jednou za 100 000 km je nutné ho přetěsnit
(při generálce motoru).Při demontáži víka rozvodových kol je vhodné čerpadlo
vyčistit včetně sacího koše.
Od počátku výroby vozů typové řady 742 byl použit obtokový čistič oleje
s výměnou papírovou filtrační vložkou zachycující nečistoty velikosti 8
až 10 moikrometrů, ten přešel konstrukčně z předchozího typu Š100. Interval
výměny oleje byl předepsán 5000 km. V roce 1984 upravil výrobce blok motoru
a zavedl plnoprůtokovou filtraci oleje s použitím standartního čističe
oleje pro jednou použití. výměna oleje je u tohoto provedení prodloužena
na 10 000 km. Interval výměny oleje je nutno snížit o cca čtvrtinu, jezdí-li
se převážně po městě. Zde je ovšem v protikladu prodoužená lhůta výměny
olejů, kterou deklaruje výrobce olejů, který doporučuje prodloužit lhůty
výměny až na dvojnásobek tj. 20 000 km.O brázek pod textem znázorňuje funkci
obtokového a plnoprůtokového čističe, u obtokového také jeho skladbu a
tudíž i jeho montáž při výměně. Plnoprůtokový filtr oleje je shodný pro vozy
Š105-Favorit. Na jeho výměnu se daji sehnat speciální klíče - řetězové.
Obrázek zobrazuje plnoprůtokový filtr A zobrazuje řez filtrem, B ukazuje
normalní průtok oleje, C zobrazuje průtok oleje při zvýšeném odporu
filtrační vložky.
Současně se zavedením plnoprůtokové filtrace oleje je přemístěn redukční
ventil tlaku oleje z bloku do nátrubku sacího koše olejového čerpadla.
V nátrubku jsou dva odtokové otvory průměru 5 mm, zabraňující nadměrnému
nárůstu tlaku. sací koš je upraven a zapuštěn pod přepážku rozměrově sjednoceného
spodního víka. Mazací tryska rozvodového řetězu byla nahrazena otvorem
ve šroubové zátce.
Indikace tlaku oleje je řešena kontrolní svítilnou připojenou k tlakovému
spínači, baroskopu. Kontrolka zhasíná při dosažení tlaku oleje 0,04 až
0,06 MPa. Potřebujeme-li se přesvědčit o tlaku oleje, připojíme namísto
baroskopu tlakoměr s rozsahem do 1MPa a připojíme otáčkoměr. Výrobce uvádí,
že tlakoelej typu SAE 30 u nového motoru měřený při teplotě 80st.C v závislosti
na otáčkách odpovídá těmto hodnotám:
Tlak oleje MPa | Otáčky motoru |
0,25 | 2000 |
0,35 | 3000 |
0,38 až 0,40 | 4000 |
Provozní tepota oleje je cca 100+-10 st. C a spolehlivá mazací schopnost
oleje je do 135 st. C.
při tvorbě použito materiálů z knihy Opravy automobilů Škoda, autor Jiří R.Mach
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz