Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Klínový řemen (vozidel Škoda 105-Rapid)
Rubrika: Motor
Publikovn: 3. listopadu 1999
Správné vypnutí klínového řemene bychom měli kontrolovat po
ujetí nejvýše 5000 km. Jeho neporušenost častěji. Předepsané vypnutí je
dáno stavem, kdy při tlaku 0,2 MPa v polovině vzdálenosti mezi řemenicemi
je průhyb 10 až 15 mm (na obrázku).
Napínání klínového řemene uskutečňujeme po uvolnění obou šroubových
spojů na vzpěře alternátoru i šroubu M10x70 ve spodním uložení alternátoru
tím, že těleso alternátoru odklápíme od bloku motoru. K odklopení použijeme
nejlépe dřevěnou tyč vzepřenou mezi alternátor a blok motoru. Samozřejmně,
že tato práce se nejlépe provádí ve dvou lidech, jeden napíná řemen a druhý
mezí tím utáhne šrouby.
Při demontáži, nebo opětovné montáži řemene je nutné rovněž zcela uvolnit
alternátor a přiklopit ho k bloku. Násilným přetahováním řemene přes hranu
řemenice bez uvolnění alternátoru se řemen poškozuje - praská jeho textilní
pletivo a porušuje se pryž.
Klínový řemen musí ležet na šikmých bocích řemenice, nikdy na dně drážky.
Pokud řemen vrže je možné potřít jeho boky mýdlem. Málo napnutý řemen prokluzuje,
což nejen snižuje otáčky a tedy i účinnost alternátoru a čerpadla chladicí
kapaliny, ale současně i zahřívá řemen, který se ničí. Příliš napnutý řemen
způsobuje rychlejší opotřebení ložisek alternátoru a také zkrácení životnosti
řemene.
Současně s kontrolou napnutí řemene a případně jeho korekcí kontrolujeme
i rovnoběžnost řemenic. Pokud je alternátor nakloněn, nabíhá řemen na řemenici
šikmo a odíráním se ničí.
Důležitá je i kontrola upevnění držáků, ve kterých je alternátor kyvně
uložen. Při přetržení řemene je nebezpečí poškození hlavice rozdělovače.
Bez řemene není možné pokračovat v jízdě, neboť je zastavena cirkulace
chladící kapaliny a tím její přehřátí se všemi možnými dalšími nepříznivými
následky.
Náhradní klínový řemen bychom měli vozit stále s sebou. Pochopitelně
vždy používáme jen řemen takového tzypu, který je určen pro náš vůz. Je
možné používat řemeny o rozměrech 9,5 x 1000, nebo 10 x 1000 klasického
tvaru, nebo řemeny stejných rozměrů, ale ozubené, které mají menší namáhání
v ohybu a tím i větší životnost.
Popis obrázku nahoře, šipky míří na šrouby, které je nutné uvolnit při
napínání klínového řemene. A dále ukazuje správné propnutí řemene při kontrole.
Spodní obrázek ukazuje vlevo špatnou a vpravo správnou a polohu řemene v řemenici.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz