koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Výměna spojkové lamely (Detailní popis výměny se spoustou fotek, řada 742)
Rubrika: Spojka a převodovka
Publikovn: 8. ledna 2004

Výměna spojkové lamely, spojkového ložiska a případně i přítlačného kotouče

1. sundat nárazník, jsou to 4 šrouby o velikosti hlavy 12 (na každé straně 2 - přístup zevnitř z motorového prostoru z kapes v prostoru zadních blatníků), nejlepší je použít golu bez nástavce.


šrouby nárazníku

2. sundat zadní čelo - 6 šroubů s matkami (je potřeba 2 ploché klíče) hlava 10. Z čela je nejdříve potřeba odmontovat zámek víka motoru (zadní haubny), to jsou 2 šrouby - hlava 10.


zámek haubny, šrouby na čele, šroub na čele

3. uvolnit šusplechy z příčky motoru, 4 matky na šroubech přivařených na příčce motoru, malé šusplechy se odendají, velké se jen uvolní z příčky (odehnou se nahoru), není potřeba je jinde povolovat.


matky šusplechu

4. odpojit všechny kabely z alternátoru (většinou se dá při připojovámí zpět poznat který kam patří podle toho jak jsou naohýbané, ale je dobré si to raději poznamenat - žlutý nahoře, zelený dole, ty s očkem se nedají jinam dát). Na očku je matka s hlavou 10.


kabely alternátoru

5. odpojit kabely mezi cívkou a rozdělovačem, kabely k čidlu teploty vody (žlutý), k elektromagnetickému ventilu na karburátoru (zelený tmavý) a k čidlu tlaku motorového oleje (zelený).


kabely

6. od motoru odpojit všechny hadice od vody, vzduchu k posilovači brzd a od benzinu. Na sponách jsou většinou hlavy 6 a nebo použijte šroubovák.


vodní pumpa, skříň termostatu, topení a benzín, vzduch k posilovači

7. odpojit na karburátoru strunu plynu, zde se použije šroubovák, jako další pak strunu sytiče, zde jsou dva šroubky s hlavou 8.


struna plynu, struna sytiče

8. podložit převodovku aby neklesla, nejlépe heverem.


podložení převodovky

9. uvolnit spojení skříně převodovky s blokem motoru, z motorového prostoru je to 1 matka s hlavou 17 (zespoda pod motorem vpravo po směru jízdy) a 2 matky s hlavou 12, jedna je na držáku výfuku a druhá na spodním krycím plechu. Další 3 matky s hlavou 17 je potřeba odmontovat zevnitř vozu po otevření víka v příložním zavazadlovém prostoru nad pracovním spojkovým válcem.
V tuto chvíli je potřeba si pod motor dát pojízdný hever !!! , jediné místo kde to jde tak aby se s ním pak dalo vyjet je pod vanou. Bylo by vhodné to položit na nějaké prkénko, aby se nepolámalo žebrování na olejové vaně.


matky, podložení motoru

10. odmontovat 4 šrouby s hlavou 17 kterými je přichycena příčka motoru ke karoserii. Jsou opět 2 na každé straně.



příčka motoru

11. nyní se motor musí truchu popustit níž aby se uvolnilo spojení mezi motorem a převodovkou. Tím se uvolní na horní části. Motor se opět zvedne do původní polohy a kousek se popustí převodovka, tím dojde k odlepení spodní části, převodovka se nechá jak je a motor se k ní jemně spustí, měl by nyní být volný po celém obvodu styčné plochy skříně převodovky s blokem motoru. Teď je již možné motor z auta vytáhnout, je potřeba to dělat opatrně, popotahovat jej na heveru a hýbat s ním ze strany na stranu velmi opatrně, aby nedošlo k jeho spadnutí z heveru a nebo k vytržení mrkve z převodovky.


uvolnění

Po úspěšném vyndání motoru a očištění všech odkrytých prostor následuje výměna spojkové lamely, ložiska spojky a případně i přítlačného kotouče.

1. ložisko spojky (je součástí převodovky) se vyndá po sundání pojistné pružiny a pouze se na stejné místo nasadí nové a opět se zajistí starou pružinou.


staré ložisko, porovnání ložisek, porovnání ložisek, nové ložisko

2. přítlačný kotouč se odšroubuje od setrvačníku na klikovém hřídeli motoru, je to 6 šroubů s hlavou 12. Před sundáním přítlačného kotouče je potřeba označit jeho vzájemnou polohu se setrvačníkem (nejlépe udělat důlčíkem značku na přítlačný kotouč a na setrvačník), někdy to bývá z fabriky udělané, je to důležité proto, že celek klikového hřídele, setrvačníku a přítlačného kotouče je vzájemně dynamicky vyvážen. V případě, že budete přítlačný kotouč vyměňovat za jiný je toto samozřejmě zbytečné.


označení kotouče

3. spojková lamela se pouze vyndá, vyčistí a odmastí se vnitřní plochy setrvačníku, vloží se nová lamela (vystouplou částí vnitřního ozubu směrem ven od motoru).


stará lamela, očištěno, nová lamela

4. nyní se nasadí zpět podle značek vyčištěný a odmaštěný přítlačný kotouč a po vystředění spojkové lamely (nejlepším přípravkem je vyndaná mrkev z nějakého starého motoru) se dotáhnou všechny šrouby.


očištěno, očištěno, nasazení přítlačáku, vystředění lamely

Nasazení motoru je opačným postupem jeho sundání, jen zde asi bude potřeba více manévrovat aby se mrkev trefila do ozubení ve spojkové lamele. Po sednutí motoru na převodovku je nutné si hever zpod převodovky přemístit pod příčku motoru aby se s ní dalo hýbat nahoru směrem k nosníkům.

Poslední krok je seřízení chodu spojky, to se dělá z prostoru zevnitř vozu po otevření víka v příložním zavazadlovém prostoru nad pracovním spojkovým válcem. Po odstranění bakelitového krytu (je zajištěn pružinou) se pomocí dvou plochých klíčů 12 nastaví vypínací páčka spojky tak, aby spojkové ložisko bylo 3 až 5 mm od pružných pacek přítlačného kotouče. Před seřizováním je potřeba uvolnit dvě vynuté pružiny které zajištují zpětný chod spojkového ložiska po puštění pedálu, tyčka by se vám jinak protáčela a nebylo by ji možné seřídit.
Ložisko spojky se po puštění pedálu spojky musí samovolně zastavit, nesmí se dotýkat pružných pacek přítlačného kotouče a točit se, není totiž vyrobeno pro stálé namáhání !!!
Mrtvý chod pedálu by měl být 2,5 až 3,5 cm.

Po výměně obložení se vám určitě bude zdát záběr spojky příliš ostrý, ale je to tím, že jste zvyklí na starou, již oběhanou spojkovou lamelu kvůli které byla spojka nastavena na mnohem delší chod. Jistě si rychle zvyknete ...

Autor lnku: M a r c e l (Martin Fabian)
E-mail: