| | Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Repase tandemového hlavního válce (postup + výměna těsnění + odvzdušnění brzd)
Rubrika: Brzdy
Publikovn: 27. nora 2004
Tato oprava je jednoduchá, levná, ale většinou to dlouho nevydrží, velice záleží na stavu THV. Já osobně jsem to na svém autě risknul a zatím to funguje bez problémů.
Vymontování THV z vozidla:
- Odpojit hadice od nádržky s brzdovou kapalinou, zde je potřeba většinou šroubovák (pokud máte novější spony pak klíč odpovídající velikosti), nejlepší je nejprve odpojit prostřední hadici (je připojena na spodní náústek THV) a brzdovou kapalinu odchytit do nějaké nádoby (já použil plastovou lahev od mléka, má šroubovací uzávěr, hrdlo je dost široké a je průhledná - použil jsem ji i při odvzdušňování), dejte pozor ať si brzdovou kapalinou nepolejete lak v kufru, zničila by ho ...
|
|
odpojení 1. hadice |
odpojení druhé hadice |
- Odpojit vysokotlaké potrubí od THV, jso to 2 průtokové šrouby o velikosti hlavy 14, na každém jsou dvě těsnící podložky.
|
odpojení potrubí |
- Odmontovat THV od posilovače, jsou to 2 matky, velikost klíče 13, nejlepší je na to GOLA.
|
matky |
Rozebrání THV:
- Vyndat vnitřek THV (zatlačením pístku dovnitř do těla THV, například šroubovákem, a prudkým puštěním - měl by povylézt ven, pokud to nepůjde tak ho vyklepat poklepáváním spodní částí THV na pevnou podložku) a poznačit si jak jde co po sobě, bráno od vrchní části THV k posilovači je to následovně:
celek kratší pružiny - střední pístek (těsněním břitem dolů a blíže ke kratší pružině) - celek delší pružiny - spodní pístek (břity těsnění směrem k pružině a středovou prohlubní směrem ven z THV)
Spodní pístek je volný, není s ničím pevně spojen, střední pístek je pevně spojen s oběma pružinami.
|
vnitřek THV |
- Z těla THV sundat náústky na hadice.
Rozebírání celku pružiny:
Celek sestává z dosedací plochy s těsněním, osičky, vnitřní pružiny, pojistného kalíšku na spojení s pístkem, vnější pružiny
- Zatlačit na dosedací plochu tak aby se vnější pružina dostatečně stlačila a vyháknout osičku do boku ze středového osazení pojistného kalíšku na spojení s pístkem, pozor ať vám to nevyklouzne z ruky, pružina je dost silná a ty díly dokážou létat dost rychle a daleko po místnosti (a dobře se to umí trefit do brýlí B-)
|
|
rozebraný vnitřek |
středové osazení |
- Oddělit osičku s těsněním od dosedací plochy, jednoduše se to vyjme, součástí je i vnitřní pružina.
- Pro oddělení kalíšku na spojení s pístkem od pístku je potřeba odehnout zajišťovací packy které na něm jsou, potom jde jednoduše stáhnout dolů.
|
zajišťovací packa |
Výměna těsnění:
- Z pístků se sundají stará těsnění a nahradí se novými, pozor na to abyste těsnění nasadili tak jak původně bylo, břity musí být nasazeny tak jak je to popsáno výše.
|
nové díly |
- Z osiček se sundají stará těsnění a nahradí se novými.
Nové těsnění půjde na pístky nasadit velice těžko, ale jde to, dávejte pozor ať je nepoškodíte. Osvědčil se úzký plochý šroubovák kterým to jakoby podvléknete.
Sestavení THV:
- Vše z vnitřních dílů se očistí a sesadí zase dohromady, postup sesazení je opačným postupem rozebrání. Nezapomeňte zase před nasazením na střední pístek přihnout zajišťovací packy na kalíšcích na spojení s pístkem. Je to potřeba udělat před sestavením, kalíčky se pak do ozubu na pístku zacvaknou.
|
sestavení |
- Vyčistí se vnitřek THV, vyčistí se nátrubky THV a průtokové šrouby, staré těsnící podložky se nahradí novými, očistí se všechny dosedací plochy na THV a nátrubky se nasadí zpět.
|
nátrubky, šrouby a těsnění |
- Vnitřek THV a pístky s novými těsněními se namažou novou brzdovou kapalinou, na tento úkon se nesmí zapomenout, pokud to nenamažete s největší pravděpodobností se vám pístek zasekne a nebude pracovat !!! Celek pružin a pístků se sesadí zpět do původní sestavy a vtlačí se do THV.
Namontování THV do vozidla:
Namontování THV do vozidla je opačným postupem jeho vymontování. Průtokové šrouby se osadí novými těsnícími podložkami a hadice novými sponami.
Pokud máte podtlakový posilovač brzdného účinku jako vozy GARDE (je to v případě, že máte "úžovku" s posilovačem) a seženete nové těsnění mezi THV a posilovač brzd vyměňte i to, ale toto těsnění se jako náhradní díl neprodává (není uvedeno v katalogu náhradních dílů), takže buď použijte staré, nebo si vyrobte nové z nějakého kartonu odpovídající tloušťky.
Odvzdušnění brzdového systému:
Na tento proces je potřeba dvě ruce a jednu nohu, bohužel nemohou tyto končetiny být na jednom člověku B-)
Odvzdušňuje se v tomto pořadí:
- Pravé zadní (PZ) kolo, sundat kolo, 4 matky kol hlava 17, odvzdušňovací šroub je zezadu, velikost klíče 10, zezačátku několikrát našlapat brzdovým pedálem a pak při utaženém odvzdušňovacím šroubu sešlápnout brzdový pedál, povolit odvzdušňovací šroub, nechat vytéct brzdovou kapalinu a utáhnout ho (konec hadičky nasazené na odvzdušňovací šroub by měl být ponořen v kapalině aby nenatáhl vzduch), zase sešlápnout pedál brzdy, povolit odvzdušňovací šroub, utáhnout, atd ... dokud neteče čistá brzdová tekutina bez bublinek.
|
LZ kolo |
- LZ kolo, totéž, tentokrát už bez počátečního našlapávání.
- PP kolo, opět je potřeba sundat kolo, u 4pístých brzd se první dělá pravý spodní odvzdušňovací šroub, velikost klíče 9, tedy blíž ke středu nápravy, pak spodní levý a nakonec horní.
|
|
|
1. šroub |
2. šroub |
3. šroub |
- LP kolo, totéž jako u PP.
Celou dobu je potřeba kontrolovat jestli je dost brzdové kapaliny v nádobce !!!
Vždy musí vytéct všechna stará špinavá brzdová tekutina a vzduchové bubliny ...
Po tomto procesu je vyměněna komplet celá brzdová kapalina (s výjimkou spojkové části). Je dobré vyměnit všechny odvzdušňovací šrouby za nové a opatřit je gumovými krytkami a ty zevnitř vymáznout vazelínou.
Klíč na povolování odvzdušňovacího šroubu je nejlepší "očko", hadička je nejlepší od ostřikovačů, měla by být průhledná kvůli kontrole čistoty a obsahu vzduchových bublin ve vytlačované brzdové kapalině ...Autor lnku: M a r c e l (Martin Fabian)
E-mail: