Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Montáž tempomatu do Fabie (podrobný návod)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 2. dubna 2004
Tempomat je zařízení, udržující zvolenou konstantní rychlost jedoucího
vozidla. Kromě této základní funkce umožňuje přímo tlačítky ovladače zadanou
rychlost snižovat/zvyšovat a např. po přibrždění stiskem tlačítka obnovit
původní rychlost (RES – restore). Jeho montáž do Škodovek je podmíněna
ovládáním škrtící klapky servomotorkem – vozidlo musí mít takzvaný elektronický
plyn. Samotný tempomat pak funguje jako takový podprogram řídící jednotky
– dále jen ŘJ.
Ovládání tempomatu ve Škodovkách a vlastně ve všech vozech VW Group
se provádí pomocí kombinované páčky směrových světel. Ta se objevuje ve
dvou provedeních. Standardní škodovácká má jedno tlačítko na konci a čtyřpolohový
přepínač na těle páčky. Páčka obvyklá pro VW Passat nebo pro Superba má
na konci páčky tlačítka dvě – takovou kolébku jako pro ovládání palubního
počítače a na těle již jen třípolohový přepínač. Druhá popisovaná páčka
(3U0 953 513 D) se mi jeví jako komfortnější, navíc je podstatně levnější
(cca 800 Kč oproti 2000 Kč) – obě je možno zakoupit v síti Škoda Auto,
stejně jako tzv. montážní sadu klasická páčka+kabelový svazek+návod pro
zapojení za cca 5700 Kč pro Fabii (podrobnosti viz www.skoda-auto.cz/accessories
).
Poznámka: Za čtvrtou polohu u čtyřpolohového a třetí polohu u třípolohového
přepínače považuji mezipolohu těsně před úplným vypnutím – dojde k deaktivaci
tempomatu, ale nastavená rychlost zůstane v paměti. Prakticky se stane
totéž, jako byste sešlápli spojku nebo pedál. Používá se v situaci, kdy
chcete plynule přejít z jízdy nastavenou rychlostí k brždění motorem.
Existuje však podstatně levnější možnost. K uvedené páčce je totiž
možno za cca 1100 Kč přikoupit příslušný kabelový svazek, nebo rovnou zakoupit
příslušnou montážní sadu za cca 1900 Kč, ve firmě Molpir - www.molpir.cz
.
Montáž tempomatu se tedy omezuje jen na montáž a zapojení ovládací
páčky. Nejde o nijak složitý úkon, pokud jste alespoň průměrně zručný,
máte základní nářadí a vhodný prostor pro realizaci.
Budu se dále zabývat montáží do Škody Fabia, se kterou mám zkušenosti.
Zájemcům o montáž do Octavie doporučuji vyhledat návod ve Světě Motorů
č.23/2003 nebo na http://octavia.ec.cz/tempomat/ . Zájemci o montáž do
ostatních koncernových vozů najdou dostatek informací na různých německých
webech.
Montáž tempomatu do Fabie je ještě limitována výkonem motoru – nedoporučuje
se montovat do vozidel s výkonem nižším než 47kW a dále je omezena typem
ŘJ komfortních výbav – její číslo musí být 6Q0 xxx xxx nebo 6Q1 xxx xxx,
u vozidel s ŘJ číslo 6Q2 xxx xxx, je podmínkou její výměna. Výkon motoru
je relativní, já se domnívám že výkon motoru není limitující, ze zkušeností
se ukazuje, že pokud nastavíte nepřiměřenou rychlost, tempomat rychlost
přiměřeně upraví a když to podmínky dovolí, opět se vrátí na rychlost zadanou.
Bohužel neznám nikoho, kdo by montáž do vozidla slabšího než 47kW provedl.
Pokud se týká ŘJ, její číslo je možno zjistit přímo z jednotky po sejmutí
spodního panelu palubní desky u řidiče (dále jen spodní panel řidiče),
nebo připojením diagnostického přístroje VAG. Dá se říci, že pokud máte
alespoň průměrně vybavené provedení, zejména pokud máte např.klimatizaci,
máte určitě i vhodnou ŘJ. ŘJ 6Q2 se vyskytuje snad jen totálně očesaných
verzích jako Junior apod.
Po provedení montáže a zapojení páčky tempomatu se musí samotný tempomat
aktivovat příslušným loginem. To se provádí buďto originál přístrojem VAG
nebo příslušně softwarově vybaveným PC přes šňůru s iterface pro OBD. Šňůru
i software je možné zakoupit na internetu, ale je to zbytečná investice,
pokud se nechcete problematikou hlouběji zabývat. Doporučuji aktivaci svěřit
některé firmě zabývající se např. chiptuningem nebo manipulacemi s tachometry
apod., mají příslušné vybavení a jsou velmi zběhlí. Osobně bych za to nedal
více než 200-300 Kč, ale ve firmě, kterou jsem navštívil za takovou prkotinu
nechtěli nic (hotovo za cca 3minuty). Růžový konektor OBD se objeví po
úplném vyklopení chladicí schránky na nápoje u řidiče. Aktivaci samotnou
lze ovšem provést i před montáží páčky, dokonce se to považuje za nejspolehlivější
ověření, že vaše ŘJ tempomat „umí“.
Montáž samozřejmě není možné začít bez důkladné teoretické přípravy,
jako základ bych rozhodně doporučil knihu Fabia z nakladatelství Grada,
kde doporučuji prostudovat zejména rozkladové obrázky palubní desky.
Dalším předpokladem je určitě alespoň průměrné vybavení nářadím, zejména
různě dlouhými plochými a křížovými šroubováky, sadou imbusů, ale zejména
šroubovákem TORX T20 a v případě demontáže airbagu spolujezdce resp.
celé palubní desky taky TORX T25 (torxu se taky říká hvězdice nebo šestihranná
hvězdice). Já osobně ho mám pouze jako bit do elektrického šroubováku spolu
s adaptérovou rukojetí na tyto bity a několika prodlužovacími nástavci
a taky malou gola-račnu s adaptérem na bity - některé šrouby jsou umístěné
dosti nepřístupně. Pro demontáž volantu je nezbytná taky dvanáctihranná
hvězdice M12 dostupná jako ořech na gola-klíče od fy Tona. Já jsem ho při
povolování ještě neměl a v nouzi jsem ho nahradil imbusem 3/8´, ale ten
má úhel zubu 60° oproti 90° u dvanáctihranu a o polovinu méně záběrných
ploch, zkrátka je lepší těch cca 80 Kč investovat.
Připravíme si taky aspoň dva elektrikářské stahovací pásky šíře 4 mm
a více stahovacích pásků šíře 2 mm. Určitě si nachystáme taky textilní
izolační pásku na omotání svazku.
Samotná demontáž palubovky se zahajuje odpojením baterie! Existuje
totiž nebezpečí, že při náhodném zkratu v obvodech v okolí volantu, může
dojít k odpálení airbagu, případně pyrotechnických předpínačů pásů.
1. volant se sklopí do co nejnižší polohy, ukazováky obou ruk se vsunou do vzniklé štěrbiny mezi volantem a přístrojovým štítem, směrem do stran. Tahem k sobě se vytáhne krycí plast z pod přístrojového štítu. Tím se zpřístupní dva šrouby držící přístrojový štít a po jednom šroubu od spodního panelu řidiče a prostředního spodního panelu.
2. při otevřených dveřích řidiče odklopit a vytáhnout krycí plast pojistkové skříňky.
3. vyklopit schránku na nápoje u řidiče, tlakem nahoru uvolnit zarážku, schránku vyklopit úplně. Bočním tlakem na její panty schránku úplně vyjmout.
4. vyšroubovat všechny šrouby (asi 6) držící dolní panel řidiče, tahem dozadu (k sedadlu) a dolů ho trochu uvolnit. Tím se zpřístupní konektor spínače světel a hadička přívodu vzduchu do schránky. Tu je třeba nejprve stáhnout ze schránky, čímž se celý panel opět trochu uvolní, vytáhnout konektor ovládání sklonu světlometů a intenzity osvětlení palubní desky, poté vytáhnout konektor spínače světel.
5. dolní panel řidiče už nyní visí pouze na vodičích k růžovému konektoru OBD, který se uvolní lehkým zapáčením plochého šroubováku v horní části konektoru, zatlačením v horní části, poté totéž v dolní části a konektor vyskočí směrem dopředu (ve směru jízdy). Tím se spodní panel uvolní zcela a je možné jej vyjmout. Z panelu je možné vyjmout po zatlačení dvou pojistek spínač světel, zapojit jej do konektorů a vozidlo bude prozatím plně funkční a pojízdné. Po sundání spodního plastu řidiče již máme přístup k ŘJ komfortních funkcí a můžeme se tak přesvědčit o jejím čísle.
6. Pro montáž páčky je nutné sundat krycí plast hřídele volantu a ten nelze sundat bez demontáže volantu a ten standardně obsahuje airbag. Z toho pramení většina obav z montáže tempomatu - ovšem zcela neoprávněně. Volant oproti základní poloze otočíme přesně o 90°. V jeho zadní části nahmatáme, případně pomocí zrcátka pohledem najdeme dírku o průměru cca 6 mm. Vezmeme středně velký plochý šroubovák, jehož čepel má šířku oněch cca 6mm a do dírky jej bez obav zapíchneme čepelí vodorovně, až narazíme na kov. Rukojeť zvedneme nahoru (zapáčíme), čímž poodsuneme péro zajišťující airbag ve volantu. Pokud se to nepodaří napoprvé, je třeba šroubovák zapíchnout o něco výše – pero lze šroubovákem nahmatat. Péro je součástí mechanismu spínače houkačky a právě pružina spínače houkačky sama vytlačí airbag z volantu.
7. Volant nyní otočíme o 180° a zopakujeme úkon 6 i na druhé straně. Přitom sedíme na sedadle řidiče s koleny těsně pod volantem a vyjmutý airbag si položíme na kolena. Ten nyní visí na drátcích samotného airbagu.
8. Z otočné kontaktní jednotky vyjmeme plochý žlutý konektor – společný pro airbag i houkačku.
9. Z volantu vyšroubujeme 4 šrouby torx a vyjmeme držáky airbagu/spínače houkačky. Airbag s těmito držáky vhodně uložíme – vyvarujte se nárazů.
10. Můžeme nyní sundat samotný volant - ten uvolníme vyšroubováním dutého šroubu s vnitřním dvanáctihranem M12. Tento šroub má závit nastříkaný modrým samojistícím prostředkem a je možné ho povolit pouze pětkrát. Každé povolení si proto vyznačíme na šroubu. Před sundáním volantu si ještě ryskou na hřídeli vyznačíme polohu volantu, nejlépe oproti rysce na horní části volantu.
11. Teď můžeme rozebrat samotný plast okolo hřídele volantu – 4 křížové šrouby: dva s metrickým závitem zepředu, dva samořezné zespodu - potřebný je delší jemný křížový šroubovák. Dále povolit jeden imbusový šroubek přístupný po uvolnění páky pro nastavení polohy volantu. Spodní díl je teď možné sundat, pro sundání horní části krytu je nutné ještě povolit čtyři samořezné šrouby torx upevňující držák textilní masky štěrbiny mezi přístrojovým štítem a krytem hřídele volantu.
12. Nyní máme přístup k páčkám, stačí imbusem povolit objímku, odpojit všechny konektory a spínače v kompletu s otočnou kontaktní jednotkou stáhnout z hřídele volantu.
13. Otočnou kontaktní jednotku (uvozů s ESP je v této jednotce také snímač natočení volantu) stáhneme z kompletu přepínačů po uvolnění dvou západek.
14. Přepínač směrových světel je vlastně nosný a přepínač stěračů je na něj jen nasunutý – patrné je to, pokud si prohlédnete nový přepínač s ovládáním tempomatu. Přepínač stěračů se dá stáhnout po uvolnění západky, nejlépe plochým šroubovákem nebo kouskem plechu, který zasuneme co nejhlouběji. Přepínač směrovek přidržíme a přepínač stěračů vytáhneme směrem nahoru.
15. Uvolněný přepínač nasuneme na nový přepínač s tempomatem, na něj nasuneme zpět otočnou kontaktní jednotku a celou sestavu upevníme zpět na hřídel volantu.
16. Nyní již můžeme začít s propojováním tempomatu. Svazek z Molpiru je svázaný izolační páskou pouze na několika místech, doporučuji ho omotat celý. Vhodná je k tomu elektrotechnická textilní izolační páska, nebo klasická sportpáska. S vedením svazku je dobré si pohrát a přichytit ho na více místech k originálním svazkům. Zejména je třeba dbát na dostatečnou vůli, aby svazek neomezoval hybnost hřídele volantu. Přímo na hřídeli je možno svazek uchytit do originální plastové lišty. Tu je možné sundat po uvolnění dvou pružných čepů. Pak se přestřihnou dvě stahovací pásky. Před úplným utažením pásků je třeba upravit polohu svazků. Zejména je vhodné ponechat určitou vůli, aby při případné demontáži sestavy přepínačů bylo možno uvolnit konektory bez opětovného přestřižení pásků.
17. Svazek přijde zapojit ještě do tří míst:
• Hnědý konektor T6y do ŘJ do pozice XS3. Ten je již přístupný, ale
zapojíme ho až nakonec.
• Pin na bílém vodiči patří zapojit do konektoru T11a v propojovacím
boxu na příčné stěně.
• Na červeno/bílém vodiči je dutinka a pin – ten je v plastovém konektoru
s nasunutým protikusem, přijdou napojit na spínač brzdových světel
18. V přístupu k černému spínači brzdových světel ještě brání dýza foukající
na nohy řidiče. Stačí povolit jeden samořezný torx šroubek a dýzu tahem
k levým dveřím stáhnout. Ze spínače je staženo ovládací napětí tempomatu,
které je shodné s napětím pro brzdová světla. Teoreticky je možné ho stáhnout
přímo z pojistkové skříňky, standartně však z přívodu na brzdový pedál
- modro/červený vodič. Příslušný volný vodič kabelového svazku má standartně
modro/červenou barvu, u kabeláže Molpir má barvu červeno/bílou. Na jednom
vodiči je napojena dutinka a pin v plastovém konektoru s nasunutým protikusem,
do kterého přijde zapojit dutinka vyjmutá z konektoru na brzdovém pedálu.
Originální svazek se liší nejen barvou vodiče, ale také tím, že pin a dutinka
visí každý na samostatném vodiči. V hlavním pramenu svazku jsou ovšem stejně
propojeny, takže funkčně není žádný rozdíl.
Konektor vytáhneme ze spínače brzdových světel. Na straně přívodu vodičů
ho plochým šroubovákem rozevřeme, čímž ho odjistíme pro vytahování dutinek.
Každá dutinka je však stejně ještě zajištěna proti vytažení dvěma zobáčky
(můžeme si je prohlédnout na prozatím nezasunuté dutince). Dutinku z konektoru
uvolníme buďto originálním vypichovákem, nebo vhodnou, např. chirurgickou
pinzetou. Její konce zasuneme do otvorů na čelní stěně konektoru – nad
a pod každou dutinkou a zmáčkneme. Nacvičit si to můžete právě na volné
dutince. Do uvolněné pozice zasuneme volnou dutinku ze svazku tempomatu,
uvolněnou dutinku z pedálu zasuneme do volného protikusu ze svazku. Konektor
zasuneme zpět do spínače brzdových světel a propojíme i protikus s pinem.
Srovnáme polohu a přivážeme propojku ke svazku stahovacími pásky. Poněkud
těžkopádné formulace pro jednoduchý úkon – zřejmé to bude z návodu, který
obdržíte spolu se svazkem nebo montážní sadou.
19. Propojovací box na příčné stěně se nachází na příčné stěně mezi
motorovým prostorem a kabinou, těsně pod čelním sklem, v úrovni přístrojového
štítu. Jeho obrázek najdete taky v knížce Fabia, kde je ovšem zobrazen
v pohledu z motoru, takže je zrcadlově obrácený. Konektor T11a je tedy
označen písmenem D. Box by tedy měl být vidět po demontáži přístrojového
štítu, ale není, protože pod palubní deskou se nachází příčný nosník obdélníkového
profilu – tzv.držák modulů. Přístup k propojovacímu boxu je tedy buďto
shora - po demontáži celé palubní desky, nebo zespoda po částečné demontáži
ŘJ a reléového bloku. Osobně jsem z mnoha důvodů zvolil cestu demontáže
palubní desky, ale považuji to za zbytečně pracné. Protože tím pádem nemám
s postupem „zespodu“ osobní zkušenost, použiju překlad jednoho německého
návodu, který se mi zdá proveditelný:
• Z ŘJ vytáhneme pravou řadu konektorů. Nejde to úplně lehce, konektor
je třeba vždy uprostřed, kde se nachází pojistka silně zmáčknout. Konektory
jsou nezáměnné, přesto je vhodné poznačit si jejich pořadí, např.podle
barev.
• Držák ŘJ na pravé straně rozevřít a ŘJ vytáhnout dolů doprava.
• Zadní plastový držák (držící kabelový svazek reléového bloku) uvolnit
a vytáhnout dolů.
• Reléový blok uvolnit a stáhnout dolů.
Do boxu se zapojuje druhý volný vodič kabeláže, standardně bílý, do
konektoru T11a. Tento je bílý a nachází se v horní řadě levé poloviny boxu
zcela vpravo. Aby bylo možné konektor vytáhnout, musí se odjistit posunutím
stříbrné kovové závory o cca 4 mm. Aby se pak samotný pin mohl zasunout
do konektoru, musí se uvolnit fialová pojistka na konektoru – menším plochým
šroubovákem posunout asi o 2 mm (podobná pojistka je na hnědém konektoru
T6y). Volná pozice pro pin číslo 10 je v horní řadě konektoru uprostřed.
Po zasunutí pinu zamáčknout zpátky fialovou pojistku, konektor zastrčit
zpátky do boxu, zasunout zpátky závoru.
20. Opačným postupem vrátit na místo reléový blok a ŘJ. Při zasunování konektorů můžeme do ŘJ již zastrčit i hnědý konektor svazku tempomatu T6y do pozice XS3. Svazek tempomatu přiměřeně přivážeme pásky k ostatním svazkům.
21. Namontujeme zpět dýzu ofuku nohou řidiče.
22. Namontujeme zpět kryt sloupku řízení.
23. Namontujeme zpět volant, spínače houkačky, zapojíme houkačku, airbag a nacvakneme jej zpět.
24. Pokud jsme tak dosud neučinili, vyjmeme spínač světel z dolního panelu, usnadní to montáž. Spínač vyjmeme po zatlačení dvou zarážek v protilehlých rozích spínače. Nacvakneme konektor OBD do panelu, připojíme hadičku přívodu vzduchu do schránky, konektory spínače světel prostrčíme otvorem v panelu. Panel musíme dát přední částí (ve směru jízdy) už téměř do správné výšky, ale asi deset centimetrů dozadu, takže do správné pozice ho jakoby nasuneme, jde totiž o to, aby pružná příchytka v pravé části správně naskočila. Panel zajistíme ve správné poloze aspoň jedním šroubkem. Nacvakneme konektory na spínač světel a spínač zasuneme do otvoru v panelu a zašroubujeme zbývající šroubky.
25. Nasadíme krytku pod přístrojový štít.
26. Nasadíme kryt pojistkové skříňky.
27. Nyní zbývá tempomat aktivovat. Před aktivací je nutné ještě odkvitovat případné chybové hlášky.
• Připojte diagnostický přístroj VAG, nastartujte motor a zvolte adresu
01 „Elektronika motoru“.
• Zvolte funkci 11 „Procedura login“
• Zadejte kód 11 463 a potvrďte tlačítkem „Q“
• Zvolte funkci 06 „Ukončení výstupu“
Pokud vše proběhlo správně, můžete nyní tempomat začít používat.
Obrazová dokumentace
Demontovaná palubní deska, všimněte si zejména otvoru pro spínač světel,
jeho spodní okraj při demontáži spodního panelu působí konflikt s hadičkou
přívodu vzduchu do chladicí schránky
Demontovaný airbag spolu se spínači houkačky
Pohled do interiéru s demontovanou palubní deskou - konektor T11a je
vytažený z boxu
Spodní panel řidiče. Všimněte si pérového držáku v pravém dolním rohu
a dutiny pro spínač světel.
Detailní záběr na propojovací box - závora pro levou polovinu je již
odjištěná - odjišťuje se tlakem doleva.
Pohled na konektory světel a OBD2, v pozadí je vidět zadní část pojistkového
boxu ŘJ a reléový blok
Konektor T11a, pozice pinu č.10 je nahoře uprostřed.
Fialová (růžová) pojistka je zatím zajištěna - pin by nešel zasunout.
Poznámka autor si nepřál uvést emailovou adresu, dotazy můžete psát do diskuze k článku.
Autor lnku: KK (Karel Košťál)
E-mail: