Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Přísady PTFE versus Bishop´s Originál (porovnání)
Rubrika: Motor
Publikovn: 12. kvtna 2004
Tímto příspěvkem chci reagovat na články pana Čecha, týkající se přísad
do olejů, vyskytujících se na českém trhu.
Rád bych úvodem složil poklonu panu Jiřímu Čechovi za vynikající nastudování
problematiky týkající se nejen všemožných přísad, ale i olejů a celkově
problematiky mazání.
Za takové znalosti v této oblasti by se rozhodně nemusel stydět žádný
obchodně- technický pracovník olejářské firmy. Jelikož mi jméno Jiří Čech
není známo z poměrně úzké tribotechnické obce ČR předpokládám, že se jedná
o amatérského fandu – pak smekám klobouk.
Nyní k přísadám do olejů:
Protože se již na českém trhu vyskytuje celá řada „zázračných“ aditiv
na různé bázi, není možné vyjádřit se zodpovědně ke všem typům v krátkém
článku. Nebudu se zde tedy zabývat přísadami chemickými, tzv. „molekulárně
aktivními“ a přísadami na bázi kovů. Zde lze - až na některé detaily -
souhlasit s vývody pana Čecha, zejména pak s těmi o přísadách na bázi Cl.
Ten je ze známých důvodů v olejích již léta zakázán, a to v jakékoli podobě
a formě. U aditiv na bázi esterů, ZnDDP, tedy zejména P a S, a některých
polymerních zvyšovačů viskozitních indexů, bych trochu oponoval v tom smyslu,
že tyto typy přísad je možné s výhodou použít u starších méně aditivovaných
olejů, tj. do asi 4% obsahu aditiv, jako je např. olej Super Mogul. Zde
se mohou skutečně některé vlastnosti oleje vylepšit. V případě, že takovou
přísadu dáte do moderního oleje evropského typu, který má obvykle
dozaci přísad větší než 10%, může dojít (dochází!) k porušení synergismu
mezi aditivy a ztrátě vyváženosti přísad v oleji, což má za následek zhoršení
jeho užitných vlastností, případně jeho úplné znehodnocení. Je nasnadě
připomenout, že tato aditiva přišla převážně z USA, kde jsou oleje svojí
skladbou mnohem jednodušší – méně aditivované – protože jako takové vyhovují
místnímu autoparku. Z toho vyplývá, že v USA mohou být tyto přísady účinnější,
a nemusí se zde projevit negativní účinek na olej, jak tomu bývá v Evropě.
Pokud se však jedná o vysokotlaké vlastnosti,( proklamované u těchto přísad
hlavně „pouťovými testy“ různých dealerů), je velmi diskutabilní jejich
potřebnost v motorových olejích a v takové úrovni už vůbec.
Nyní již k PTFE:
PTFE (polytetrafluóretylén) – Teflon® objevený zcela náhodně roku 1938
dr. Plunkettem z laboratoří firmy Du Pont, má mnoho vynikajících vlastností,
využitelných v mnoha oborech lidské činnosti. V tribotechnice (technice
mazání) se již léta využívají některé jeho výjimečné vlastnosti, a to zejména
vynikající mazací a separační schopnost, antikorozivnost, vysoko i nízko
teplotní vlastnosti, chemická inertnost, fyziologická a potravinářská nezávadnost
apod.
Maziva na bázi halogenovaných polyalkenů dosáhly největšího rozšíření
hlavně v případě PTFE a PTFCHE (polytrifluórchlóretylén), a to zejména
jako zpevňovadla neboli tzv. plnidla u plastických maziv pro extrémní podmínky
a potravinářské aplikace.
V olejích se objevil PTFE poprvé asi před třiceti léty, kdy byly prováděny
první pokusy o náhradu MoS2 za modernější látku. Teflon®jako takový má
dobrou přilnavost pouze k atomárně čistým povrchům kovů, kde se uplatňuje
kromě fyzikální adsorpce k povrchu i vazba chemická prostřednictvím atomů
fluóru. U znečistěných kovových povrchů jako je tomu v motorech a převodovkách
se může uplatnit pouze fyzikální adsorpce, a ta není nikdy tak pevná jako
chemisorbce. V případě motorových a převodových olejů se tedy teflonové
částice střídavě nalepují a odlepují z kluzné plochy a unášeny olejem dále
se „nalepí“ za chvíli zase jinde. Mechanismus přilnutí částic k povrchu
znečistěného kovu a jejich charakter působení je tedy obdobný jako u grafitu
nebo MoS2. Dostanou-li se částečky PTFE mezi plochy s mezným třením – kdy
se mohou kovově stýkat vrcholky nerovností – zabrání jejich svarům a lokálnímu
přehřevu oleje. To však platí jen do určité míry, neboť PTFE nemá příliš
dobré vysokotlaké vlastnosti. Předností přísad s teflonem je, že
neovlivňují chemismus oleje jak tomu je u přísad chemických (molekulárních).
Olej zde slouží pouze jako dopravce částic PTFE ke kluznému povrchu. Zde
se buď částice usadí a mechanicky zaapretuje do mikropovrchu nebo je dále
unášena olejem. Zásadní je kvalita částic PTFE, a to nejen z titulu
čistoty, ale i tvaru a velikosti. Nevhodné částice totiž velmi brzy sedimentují,
případně je odfiltruje plnoprůtokový čistič oleje. Částice pro motorové
aplikace nesmí přesahovat velikost 3 ?m! Uvědomme si, že přísada se nesmí
odfiltrovat po celou dobu životnosti olejové náplně, a to ani tehdy, je-li
již filtr již částečně zanesen. Teflon® (pokud se neusadí ve vaně
motoru) totiž cirkuluje v oleji po celou dobu jeho životnosti. Je
nesmysl tvrdit, že se všechen naaplikuje na kluznou plochu po ujetí pár
set kilometrů, a pak již v oleji není! Rovněž je holý nesmysl tvrzení některých
zahraničních firem dodávajících tyto přísady, že PTFE pokryje kluzné plochy
motoru spojitou vrstvou obdobnou jaká je na teflonové pánvi. Na honovaném
povrchu válce jsou po aplikaci zřetelné pod elektronovým mikroskopem ostrůvky
teflonu a závějovité zanesení rýh v povrchu kovu.
O škodlivosti teflonu a jeho korozivnímu působení je možno říci následující:
Sám o sobě za teplot do cca 320°C působí na površích jako inhibitor
koroze, tedy korozi zabraňuje. Při vyšších teplotách se skutečně mohou
uvolňovat páry, které na kovových površích, zejména slitin s obsahem mědi
a za přítomnosti vody, mohou působit korozivně. Takové podmínky však u
motoristických aplikací nevznikají. Za svoji dlouholetou praxi jsem shlédnul
hodně motorů demontovaných po teflonových aplikacích po více jak 150 000
km, a nikde se koroze neobjevila. Diskutabilní je tepelný rozklad
PTFE v hlavě válců, kde by teoreticky mohlo dojít k přehřátí částic teflonu
na teploty nad 400°C, kdy se tvoří páry velmi toxických sloučenin, mezi
nimi např. i perfluórizobutylénu, který je zhruba 10x jedovatější než fosgen!
Jsou to však pouze teoretické úvahy. V praxi se taková měření nepotvrdila,
neboť částice usazené na kluzné ploše v horních partiích válce se na tuto
teplotu rozhodně nedostanou díky kontaktnímu ochlazování a v oleji, který
shoří ve spalovacím prostoru, se jedná skutečně pouze o několik ppm teflonu,
jehož zplodiny (i kdyby tam byly) jsou nedetekovatelné. Z tohoto titulu
nadělají rozhodně více škody plyny jako jsou CO2 a Nox. Jako podpůrná mazací
látka má tedy PTFE rozhodně svoje opodstatnění zejména v podmínkách mezného
tření (tedy např. startů motoru), kdy vzniká největší opotřebení. V okamžiku
vzniku hydrodynamického mazání již nemají tyto částice uplatnění jako mazivo.
Z dlouhodobých testů, které byly provedeny nezávislou zkušebnou již v roce
1993 na jediném českém výrobku, jednoznačně vyplynulo, že tyto přísady
mají kladný vliv na tribologické parametry třecích ploch v motorech a převodovkách.
Tento je reprezentován značným snížením opotřebení a snížením množství
otěrových kovů v oleji. Díky tomuto efektu a také omezení lokálních mikropřehřevů
oleje mají dále významný vliv na snížení rychlosti samotné degradace oleje.
Názorné grafy viz http://www.ekolube.cz/pdf/trendy_opotrebeni.pdf
A jak se na to dívá pan Bishop?
Pan Bishop – vynálezce Slicku 50 – si byl patrně již tenkrát dobře
vědom přínosu teflonu v olejích. Nebyl to pouze obchodní trik na Američany
s využitím populární novinky – teflonu. Proč by jinak neopouštěl
tento materiál i ve svých nových výrobcích? Ano, přísady Bishop´s Original
obsahují rovněž PTFE (testováno u receptury C350G). Obsah částic PTFE
v Bishopu je cca do 1%hm a jejich rozměry jsou průměrně okolo 2?m! Pan
Bishop na to šel od lesa. Vytvořil docela škaredou, ale stabilní emulzi,
která díky povrchovým jevům na rozhraní fází udržuje teflon dlouhodobě
ve vznosu, takže nesedimentuje. Sediment se začne projevovat po roce
a více, a to už je výrobek dávno spotřebován. Ta emulze vznikla smísením
nějakého nasyceného uhlovodíku s velkým množstvím esteru netypického pro
použití v motorových olejích, ale velmi podobného svým složením metakrylátům,
které se běžně používají ke zvýšení viskozity oleje. Jelikož se tento „ester“
špatně rozpouští v tomto základovém oleji, vznikne tato nevzhledná, zato
velmi stabilní emulze, kterou tam však Bishop potřeboval. Emulze bohužel
nemizí ani po smísení přípravku s motorovým olejem, ani po zahřátí, takže
tento se nevzhledně zakalí. Po smísení přísady v doporučeném poměru se
zvýší viskozita motorového oleje, a to o 10%/40 °C a o 11%/100 °C! což
je další kouzlo přísady, způsobující okamžité dotěsnění pístní skupiny
a ztišení motoru. Polymetakrylát, jak se tato látky nazývá, může působit
i jako protioděrová přísada, protože způsobuje viskoelasticitu oleje, kdy
velkou část zatížení zachycuje právě elastická deformace oleje. Pro použití
v motorových a převodových olejích je však velmi důležité i hodnocení termooxidační
a mechanické stálosti těchto produktů. Podobné přísady jsou silně
polárními látkami a přidávají se mimo jiné do průmyslových olejů používaných
na ztrátové mazání kluzných ploch obráběcích strojů (tzv. CGLP
oleje podle DIN 51502).
Takže nikoli „permanentní difúze“ ani žádný „magnetismus“ u Magnatecu
firmy CASTROL nebo jak vzletně se tyto efekty nazývají, ale běžný anti-stick-sleep
efekt, využívaný při mazání kluzných ploch soustruhů a fréz v případě minimálního
pohybu loží, kdy nevznikají podmínky vhodné pro vytvoření hydrodynamické
vrstvy. Přísada Bishop´s Originál receptura C350G obsahuje asi ještě 1%
hm síry ( je to tam cítit), fosfor ani chlór neobsahuje. Neobsahuje ani
organické kovy běžné z ditiofosfátů či detergentů, takže základem pro výrobu
není motorový olej. Z výše uvedeného se však nabízí otázka, jestli
přísady Bishop´s Originál nejsou vlastně tak trochu chemickými aditivy,
které mohou mít známé negativní účinky na chemismus oleje nebo se pan Bishop
přece jen spoléhá hlavně na teflon? V každém případě mu nelze upřít pokrok
v dokonalé disperzitě částic PTFE a jejich jemnozrnnosti, která je naprosto
zásadní pro správnou funkci takového aditiva. Je-li funkčnost teflonu podpořena
ještě chemicky, vytvořením olejového filmu s větší únosností, pak je nasnadě
se domnívat, že přísada bude ihned po aplikaci tzv. „cítit“. Sníží se patrně
hlučnost a motor oživne. Tyto efekty však budou pouze dočasné. Škoda, že
se nepotvrdily kladné výsledky na testech, prováděných u Českých drah v
provozní jednotce Letohrad na motorových vozech řady 810, kde jediným jednoznačným
závěrem bylo, že přísady po dobu testů motorům neublížily. Na dlouhodobější
sledování a vyhodnocení však již nebyly peníze.
Závěrem bych chtěl říci, že nejsem tak pesimistický jako někteří kolegové,
kteří „Bishopa“ rovněž testovali a považují ho budˇza placebo nebo za další
pro motor nebezpečný švindl. Jsem toho názoru, že přísady Bishop´s Originál
mají obdobný účinek jako běžné přísady teflonové, možná s vylepšenými vlastnostmi
v oblasti subjektivních efektů po aplikaci a vylepšenou filtrovatelností
části PTFE.
Teflon® - chráněná obchodní značka pro výrobky fy. Du Pont.
Autor lnku: LB (Lubomír Tresner)
E-mail: lubomir.tresner@atlas.cz