| | Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Oprava chlazení (Výměna chladicí kapaliny a termostatu (Š 120))
Rubrika: Motor
Publikovn: 30. srpna 2005
Jsem hrdým vlastníkem Škody 120L a stálým návštěvníkem
ŠKODA techwebu. Líbí se mi,
jak zde může každý popsat ostatním různé opravy a úpravy svého čtyřkolového
miláčka, tak jsem se rozhodl také přispět svou troškou do mlýna.
Auto vlastním teprve od konce května,
ale dočkalo se už spousty drobných úprav
jako nové koberečky(ze starého koberce
z obýváku), seřízení světel, středového
panelu…a pár dalších drobností, ale od začátku mi vadilo, že mám
vadný průtokový termostat, který byl pořád otevřený a tím trvalo
celou dobu než se motor zahřál a to s sebou neslo nemilou skutečnost
v podobě vysoké spotřeby paliva. Naměřil jsem asi 8 l/100km
mimo a 9 l/100km ve městě. Nejdříve jsem koupil a následně vyměnil
filtr vzduchu(ten co tam byl, byl snad původní-hrozný stav) a spotřeba
trochu klesla, ale pořád to bylo moc. Tak jsem se rozhodl vyměnit
termostat a když už budu v tom tak i chladící kapalinu,
protože ta měla svou životnost už taky za sebou.
Potřebný materiál:
- kdo nemá přístup k montážní jámě nebo
rampě(jako já) tak bude potřebovat nějakou deku
- nádobu na vypuštění chladící kapaliny(aspoň
8 l) a další na její uchování(celkem cca 11 l)
a malou nádobku
- šestihranný klíč číslo 10,13
- chladící kapalinu FRIDEX STABIL
4 l(cca330Kč),cca 6-7 l destilky(do 60Kč)
- nějaký hadry, průtokový termostat(cenu nevím,
dostal jsem ho k autu), těsnění pod
termostat(3Kč)
POSTUP:
Nejdřív jsem si říkal, že v tom bude asi
nějakej háček, ale nedá se na tom nic zkazit.
Jako první je zapotřebí
odmontovat kryt palivové nádrže ze spodu
vozu(4 šrouby-10). Ti co budou v situaci
jako já, že
nemají přístup ani k rampě ani ke garáži s jámou,
budou muset vlézt
pod auto(já jsem si liboval). Až bude
kryt venku,
dostanete ideální přístup k vypouštěcím šroubům(2
šrouby-13).
Nejdřív, než
se začne vypouštět je zapotřebí sundat víko
vyrovnávající nádržky a otevřít odvzdušňovací ventil v hl.zavazadlovém
prostoru. Pak dejte pod jeden z vypouštěcích šroubů nádobu,
do které ji budete vypouštět a odmontujte ho(spadne do nádoby).Vyteče
asi 4,5 l z každé trubky, takže je
lepší odpustit jednu a zbavit se vypuštěné kapaliny (skladovací
nádoba) a pak teprve vypustit druhou.
Příprava na vypouštění,
fanka pod odvzdušňovacím ventilem
Tímto jsme vypustili
cca 9 z 12 l(celkem vypustíme asi 10,5 l). Dalším krokem je
vypustit kapalinu,
která zbývá v hadicí a to tak, že odstraníme svorky a po rozpojení
ji necháme vytéct do připravené nádoby(hadice jsou 2 a jsou vpravo
dole v motorovém prostoru, jsou propojeny malou hadičkou. Jedna
vede k termostatu a druhá do bloku motoru). Vyteče celkem 1-2
l.
Vypustili jsme vše co se dalo a teď kdo,
bude měnit termostat(vzadu na hlavě motoru)
tak odmontuje 3 šrouby(10) na krytu termostatu-postupně
povolovat jeden po druhém malými kousky
ne jeden naráz. Starý termostat tam bude
doslova ‘vrostlý‘
a ven ho dostanete jen jemným páčením šroubovákem(pozor na poškození
dosedací plochy). Odstraníme staré těsnění a očistíme dosedací plochy.
Vložíme nový termostat,
přiložíme těsnění (nemazat pokud není gumové) a zašroubujeme zpět
šrouby s víkem
a jako při demontáži je utahujeme s citem a postupně(nedotahovat
na krev - hrozí
stržení závitu v tělese krytu termostatu). Je třeba dát si
pozor na usazení termostatu,
aby nesjel ze své pozice a při utahování nepoškodil těsnění.
Teď je potřeba uzavřít vypouštěcí otvory na
spodní části vozu a zprovoznit spoje hadic, které jsme rozdělali.
Až bude vše hotovo,
tak můžeme přistoupit k plnění chladícího systému již
NAŘEDĚNOU kapalinou(FRIDEX 1:2 DESTILKA což odpovídá mrazu -20°C).
Pod odvzdušňovací ventil vložte malou nádobku,
do které vyteče přebytečná kapalina. Až bude naplněno,
zavřete vyrovnávací nádobku a odvzdušňovací ventil. Zapněte motor,
tak na 1 minutu a při běhu motoru kontrolujte,
zda jsou všechny spoje těsné a nikde nic neteče. Jestli je vše OK,
tak otevřte vyrovnávací nádobku a odvzdušňovací
ventil a za běhu motoru kontrolujte,
jestli jdou z odvzdušňovacího ventilu
bublinky. Až přestanou vycházet bublinky, tak ventil zavřete a vyteklou
kapalinu nalejte zpět do vyrovnávací.nádržky.
Odvzdušnění bude potřeba provést ještě párkrát po zkušebních jízdách.
HOTOVO
Po novém měření jsem zjistil, že nyní jezdím
za hubičku a to 6,6 l/100km. Během jízdy se teplota drží kolem 80-85°C,
což je rozdíl oproti 70°C, při kterých pracoval motor předtím.
Autor lnku: Noufak (Jakub Novák)
E-mail: jakub.nov@seznam.cz