koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Oprava chlazení (Výměna chladicí kapaliny a termostatu (Š 120))
Rubrika: Motor
Publikovn: 30. srpna 2005

Jsem hrdým vlastníkem Škody 120L a stálým návštěvníkem ŠKODA techwebu. Líbí se mi, jak zde může každý popsat ostatním různé opravy a úpravy svého čtyřkolového miláčka, tak jsem se rozhodl také přispět svou troškou do mlýna.
Auto vlastním teprve od konce května, ale dočkalo se už spousty drobných úprav jako nové koberečky(ze starého koberce z obýváku), seřízení světel, středového panelu…a pár dalších drobností, ale od začátku mi vadilo, že mám vadný průtokový termostat, který byl pořád otevřený a tím trvalo celou dobu než se motor zahřál a to s sebou neslo nemilou skutečnost v podobě vysoké spotřeby paliva. Naměřil jsem asi 8 l/100km mimo a 9 l/100km ve městě. Nejdříve jsem koupil a následně vyměnil filtr vzduchu(ten co tam byl, byl snad původní-hrozný stav) a spotřeba trochu klesla, ale pořád to bylo moc. Tak jsem se rozhodl vyměnit termostat a když už budu v tom tak i chladící kapalinu, protože ta měla svou životnost už taky za sebou.

Potřebný materiál:


POSTUP:
Nejdřív jsem si říkal, že v tom bude asi nějakej háček, ale nedá se na tom nic zkazit.
Jako první je zapotřebí odmontovat kryt palivové nádrže ze spodu vozu(4 šrouby-10). Ti co budou v situaci jako já, že nemají přístup ani k rampě ani ke garáži s jámou, budou muset vlézt pod auto(já jsem si liboval). Až bude kryt venku, dostanete ideální přístup k vypouštěcím šroubům(2 šrouby-13). Nejdřív, než se začne vypouštět je zapotřebí sundat ko vyrovnávající nádržky a otevřít odvzdušňovací ventil v hl.zavazadlovém prostoru. Pak dejte pod jeden z vypouštěcích šroubů nádobu, do které ji budete vypouštět a odmontujte ho(spadne do nádoby).Vyteče asi 4,5 l z každé trubky, takže je lepší odpustit jednu a zbavit se vypuštěné kapaliny (skladovací nádoba) a pak teprve vypustit druhou.


Příprava na vypouštění, fanka pod odvzdušňovacím ventilem

Tímto jsme vypustili cca 9 z 12 l(celkem vypustíme asi 10,5 l). Dalším krokem je vypustit kapalinu, která zbývá v hadicí a to tak, že odstraníme svorky a po rozpojení ji necháme vytéct do připravené nádoby(hadice jsou 2 a jsou vpravo dole v motorovém prostoru, jsou propojeny malou hadičkou. Jedna vede k termostatu a druhá do bloku motoru). Vyteče celkem 1-2 l.
Vypustili jsme vše co se dalo a teď kdo, bude měnit termostat(vzadu na hlavě motoru) tak odmontuje 3 šrouby(10) na krytu termostatu-postupně povolovat jeden po druhém malými kousky ne jeden naráz. Starý termostat tam bude doslova vrostlý‘ a ven ho dostanete jen jemným páčením šroubovákem(pozor na poškození dosedací plochy). Odstraníme staré těsnění a očistíme dosedací plochy. Vložíme nový termostat, přiložíme těsnění (nemazat pokud není gumové) a zašroubujeme zpět šrouby s víkem a jako při demontáži je utahujeme s citem a postupně(nedotahovat na krev - hrozí stržení závitu v tělese krytu termostatu). Je třeba dát si pozor na usazení termostatu, aby nesjel ze své pozice a při utahování nepoškodil těsnění.
Teď je potřeba uzavřít vypouštěcí otvory na spodní části vozu a zprovoznit spoje hadic, které jsme rozdělali. Až bude vše hotovo, tak můžeme přistoupit k plnění chladícího systému již NAŘEDĚNOU kapalinou(FRIDEX 1:2 DESTILKA což odpovídá mrazu -20°C). Pod odvzdušňovací ventil vložte malou nádobku, do které vyteče přebytečná kapalina. Až bude naplněno, zavřete vyrovnávací nádobku a odvzdušňovací ventil. Zapněte motor, tak na 1 minutu a při běhu motoru kontrolujte, zda jsou všechny spoje těsné a nikde nic neteče. Jestli je vše OK, tak otevřte vyrovnávací nádobku a odvzdušňovací ventil a za běhu motoru kontrolujte, jestli jdou z odvzdušňovacího ventilu bublinky. Až přestanou vycházet bublinky, tak ventil zavřete a vyteklou kapalinu nalejte zpět do vyrovnávací.nádržky. Odvzdušnění bude potřeba provést ještě párkrát po zkušebních jízdách.
HOTOVO

Po novém měření jsem zjistil, že nyní jezdím za hubičku a to 6,6 l/100km. Během jízdy se teplota drží kolem 80-85°C, což je rozdíl oproti 70°C, při kterých pracoval motor předtím.

Autor lnku: Noufak (Jakub Novák)
E-mail: jakub.nov@seznam.cz