Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Jednoduchý přípravek pro test brzdové soustavy (návod)
Rubrika: Brzdy
Publikovn: 3. kvtna 2006
Příčin velkého neúčinného zdvihu brzd může být několik. Zejména
zavzdušnění některého nebo obou okruhů a opotřebení či netěsnost hlavního
brzdového válce. Pro rychlé zjištění příčiny slouží tento jednoduchý přípravek
na obrázku. Jistě všichni poznáte, že jde o část ocelové trubky s připojovacím
okem k hlavnímu brzdovému válci (HBV), kterou jsem získal při výměně brzdových
trubek. Trubku jsem na konci zmáčknul (důsledek přeštípnutí) a zapájel.
Doporučuji zhotovit 2 kusy.
Způsob testu je zřejmý: Z HBV se odpojí brzdové trubky
a místo nich nasadí přípravky. Nezapomenout na mosazné podložky.
Pomocník v autě šlape na pedál a vy pomocí klíče (goly) č.14 odvzdušňujete
pomocí upevňovacích šroubů oba okruhy stejným způsobem jako by se to dělalo
u brzd. válečků. Tzn. pomocník sešlápne pedál a nechá dole. Vy povolíte
(stačí mírně) šrouby a necháte vyprskat vzduch. Šrouby utáhnete a pomocník
uvolní pedál. Tento postup se opakuje do té doby, než začne z pod obou
šroubů vytékat čistá brzdová kapalina. Ve výsledku by měl být naprosto
„tvrdý“ chod pedálu s minimálním mrtvým krokem. Jestli tomu tak není, je
HBV opotřebovaný a/nebo zpětný ventil, zajišťující aby se kapalina nevracela
do nádržky, netěsní.
Je-li vše v pořádku, nebo po opravě jeden přípravek sejmeme a
připojíme např. na vývod zadního okruhu. U Škodovek s posilovačem a HBV
19mm (od 8.1983) je horní vývod zadní okruh a spodní přísluší k přednímu
okruhu. U starších vozů je to naopak.
U připojeného (zadního) okruhu opět provedeme odvzdušnění jak
je výše popsáno. Jestliže bude krok pedálu velký, provedeme odvzdušnění
odvzdušňovacími šroubky brzdových válečků. Pracujeme při zatažené ruční
brzdě, aby nás nemátl krok pedálu jako důsledek pohybu brzd. čelistí a
nepřipisovali jsme to nedostatečnému odvzdušnění. Jestli se odvzdušnění
nepodaří, je jednoznačně chybný brzdový váleček. Po odvzdušnění připojíme
i přední okruh, odvzdušníme přímo na HBV a pokud to nestačí, pokračujeme
na brzdičích.
Výhoda této metody je ta, že při každém kroku je hned konkrétně
odhalena případná závada, a to tím, že se zabýváme každým okruhem zvlášť,
a to potom, co otestujeme HBV. Dále pak zjistíme, který z okruhů má jaký
podíl na celkovém mrtvém kroku pedálu.
Velký mrtvý krok pedálu je velmi nežádoucí. Všechna kola sice
na 100% brzdí, ale ztrácí se výhoda toho, že jsou brzdy dvouokruhové. Pokud
totiž ten okruh, který je v pořádku selže (např. praskne trubka) a druhý
okruh je zavzdušněn, tak situaci nezachrání. Má sice teď teoreticky půlku
zdvihu pedálu k dispozici aby zabrzdil, ale pokud předtím byl půl zdvihu
mrtvý krok, tak auto nezastaví a jediná pomoc je ruční brzda.
Pokud je mrtvý krok brzdy podstatně menší při zatažené ruční
brzdě, jsou špatné samostavy v bubnech zadních kol.
Při odvzdušňování šrouby na HVB prská kapalina všemi směry. Doporučuji
pracovat s brýlemi a okolí HBV zakrýt hadrem (kapalina ničí lak).
Autor lnku: OS (Old?ich Starý)
E-mail: StaryO@seznam.cz