koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Jednoduchý přípravek pro test brzdové soustavy (návod)
Rubrika: Brzdy
Publikovn: 3. kvtna 2006

Příčin velkého neúčinného zdvihu brzd může být několik. Zejména zavzdušnění některého nebo obou okruhů a opotřebení či netěsnost hlavního brzdového válce. Pro rychlé zjištění příčiny slouží tento jednoduchý přípravek na obrázku. Jistě všichni poznáte, že jde o část ocelové trubky s připojovacím okem k hlavnímu brzdovému válci (HBV), kterou jsem získal při výměně brzdových trubek. Trubku jsem na konci zmáčknul (důsledek přeštípnutí) a zapájel. Doporučuji zhotovit 2 kusy.
 Způsob testu je zřejmý: Z HBV se odpojí  brzdové trubky a místo nich nasadí přípravky. Nezapomenout na mosazné podložky.  Pomocník v autě šlape na pedál a vy pomocí klíče (goly) č.14 odvzdušňujete pomocí upevňovacích šroubů oba okruhy stejným způsobem jako by se to dělalo u brzd. válečků. Tzn. pomocník sešlápne pedál a nechá dole. Vy povolíte (stačí mírně) šrouby a necháte vyprskat vzduch. Šrouby utáhnete a pomocník uvolní pedál. Tento postup se opakuje do té doby, než začne z pod obou šroubů vytékat čistá brzdová kapalina. Ve výsledku by měl být naprosto „tvrdý“ chod pedálu s minimálním mrtvým krokem. Jestli tomu tak není, je HBV opotřebovaný a/nebo zpětný ventil, zajišťující aby se kapalina nevracela do nádržky, netěsní.
 Je-li vše v pořádku, nebo po opravě jeden přípravek sejmeme a připojíme např. na vývod zadního okruhu. U Škodovek s posilovačem a HBV 19mm (od 8.1983) je horní vývod zadní okruh a spodní přísluší k přednímu okruhu. U starších vozů je to naopak.
 U připojeného (zadního) okruhu opět provedeme odvzdušnění jak je výše popsáno. Jestliže bude krok pedálu velký, provedeme odvzdušnění odvzdušňovacími šroubky brzdových válečků. Pracujeme při zatažené ruční brzdě, aby nás nemátl krok pedálu jako důsledek pohybu brzd. čelistí a nepřipisovali jsme to nedostatečnému odvzdušnění. Jestli se odvzdušnění nepodaří, je jednoznačně chybný brzdový váleček. Po odvzdušnění připojíme i přední okruh, odvzdušníme přímo na HBV a pokud to nestačí, pokračujeme na brzdičích.
 Výhoda této metody je ta, že při každém kroku je hned konkrétně odhalena případná závada, a to tím, že se zabýváme každým okruhem zvlášť, a to potom, co otestujeme HBV. Dále pak zjistíme, který z okruhů má jaký podíl na celkovém mrtvém kroku pedálu.
 Velký mrtvý krok pedálu je velmi nežádoucí. Všechna kola sice na 100% brzdí, ale ztrácí se výhoda toho, že jsou brzdy dvouokruhové. Pokud totiž ten okruh, který je v pořádku selže (např. praskne trubka) a druhý okruh je zavzdušněn, tak situaci nezachrání. Má sice teď teoreticky půlku zdvihu pedálu k dispozici aby zabrzdil, ale pokud předtím byl půl zdvihu mrtvý krok, tak auto nezastaví a jediná pomoc je ruční brzda.
 Pokud je mrtvý krok brzdy podstatně menší při zatažené ruční brzdě, jsou špatné samostavy v bubnech zadních kol.
 Při odvzdušňování šrouby na HVB prská kapalina všemi směry. Doporučuji pracovat  s brýlemi a okolí HBV zakrýt hadrem (kapalina ničí lak).

Autor lnku: OS (Old?ich Starý)
E-mail: StaryO@seznam.cz