koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Výfuk (vozidel Škoda 105-Rapid)
Rubrika: Motor
Publikovn: 10. listopadu 1999


Výfuk přesněji řečeno tlumič výfuku je zařízení, které slouží k ochlazení a "ztlumení" výfukových plynů z motoru. Ve vozech Škoda typové řady 742 byl použit koncepčně jednoduchý a velmi levný tlumič. Tento tlumič vycházel z typu použitého ve vozech Š100. Tento typ výfuku byl v podstatě konstrukčně stejný pro celou produkci vozů s motorem vzadu tj. od modelu Š1000MB až po Š136, pro jednotlivé motory se liší akorát vnitřní přepážky, které u motorů s větším obsahem (130,135 a 136) jsou konstruovány trochu jinak. Výfuk  je jednolitý nerozebiratelný celek. Po celou dobu životnosti nepotřebuje žádnou údržbu, doba životnosti je okolo 5 let. Nejčastěji výfuk prorezne a vznikne díra ven, nebo se utrhne přepážka a začne uvnitř chrastit, výfuk není možné antikorozně ochránit, vzhledem k vysoké povrchové teplotě (několik set stupňů).

Demontáž a montáž výfuku
V horní části výfuk drží přišroubován třemi měděnými maticemi na výfukovém sběrném paroží (u vozidel Š105,120 je to M8, u vozidel Š130-136 je to M10), tento spoj má kovové těšnění, které je nutno vždy měnit. V případě použití starého tešnění, je možné že spoj bude podfukovat a těsnění se propálí. Ve spodní části je výfuk přišroubován dvěma šrouby k držáku, který je druhou stranou upevněn na šrouby držící pohromadě motor a převodovku. Při demontáži nejprve uvolníme spodní šroubové spoje a poté horní na sběrném potrubí, s hornímy šrouby je často problém, protože jsou tepelně namáhány, proto doporučuji použití MD spreje a podobných prostředků. Montáž nového výfuku je opačná demontáži, tj. nejprve nasadíme kovové těsnění, poté nasadíme výfuk, přichytíme a dotáhneme horní spoj u sběreného potrubí(doporučuji namazat závity tukem s přísadou grafitem pro pozdější snadnou demontáž), a jako poslední smontujeme spodní dva šroubové spoje. Při spodních spojích je nutné eliminovat předpětí spoje, jinak hrozí zvýšená hlučnost, případně poškození spojů výfuku.

Na obrázku je kompletní montážní celek výfuku pro Š120 s držákem výfuku a sběrným potrubím.

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz