Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
MB 1000 a Š 100 (1964-1976) (Postup výroby a inovace v průběhu výroby )
Rubrika: Technická data
Publikovn: 31. bezna 2009
Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžově červená). Cena nového vozu 44 000,- Kčs.
Zkrácení předních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen přední nápravy.
Zesílení pístního čepu zmenšením vnitřního průměru ze 13 na 12 mm (vnější průměr 18 mm).
Průměr řemenice větráku chladiče 129,5 mm namísto původních 112,5 mm
Zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na 40 mm.
Záměna brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190.
od motoru č. 056 303Matice svorníků hlavy válců 17 namísto 14 mm.
Zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mm s odpovídající změnou setrvačníku.
od motoru č. 062 000Rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepem olejové pumpy.
Změna čelní partie karoserie (ovál uzavřen před blinkry). Opatření zadních dveří dětskou pojistkou. V rámci modelového roku náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kusů). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-světle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-světle béžová, 837-červená). Vyšší výkon na základě: změny časování ventilů (delší doba otevření sání), přidání druhé (vnitřní) ventilové pružiny, zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125
od motoru č. 080 000Změna nastavení geometrie zadní osy – původní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm.
Nová vačková hřídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). Předstih 5°.
od karoserie 088 136Nová podpěra motorové kapoty (přemístění z pravé části na střed) a změna vzduchového filtru.
od motoru č. 087 934Nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upevňující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem.
od karoserie 089 682Nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.
Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe. Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky.
Brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno) – zvětšení účinné plochy a zvětšení opotřebení až na minimální tloušťku 1,5 mm.
Nové dynamo o průměru 112 mm a změna průměru řemenice.
od karoserie 117 335Zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe.
Nové víko hlavy válců (snížené hrdlo), nová uzávěrka oleje, řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe).
Úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru (nové čtyři díly).
Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté průduchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-červená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námořní).
Vylepšený hlavní světlomet – změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).
Barevná paleta (837-červená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).
Vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek.
od motoru č. 223 460Zavedení těsnícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku namísto původního labyrintu. Na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o 1 mm a zvětšen jeho průměr ze 102(+1) na 110(+1) mm.
Nové vnitřní zpětné zrcátko (plast), boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích), stříbrný lak ráfků kol (do té doby bílý).
Nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii. Samomazné pouzdro řadicí páky.
od motoru č. 226 309Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 ccm (72x68).
Záměna pryžového těsnění dveří – nejprve lepení a poté zajištění. Gumový profil s kovovou výztuhou.
od motoru č. 248 885Nová skříň pro větší termostat.
Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí prům. 23mm), nový dezén pneu (OS 25).
Nové vnitřní zrcátko – zvětšení zorného úhlu.
Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráběny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kusů).
od karoserie 262 781Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.
od motoru č. 265 013Zavedení kuličkového ložiska 6202/Z namísto původního kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele (mrkve) z 280 na 272 mm.
od motoru č. 266 123Nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice.
od motoru č. 267 500Zavedení dvouřadého kuličkového ložiska 3205N/C6 v převodovce místo původního jednořadého. Zároveň je kolo 3. a 4. stupně na hnací hřídeli nasazeno na drážkách a matice zajištěna pojistným kroužkem.
Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.
Zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm.
od motoru č. 293 501Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajištění přenosu vyššího točivého momentu, zvětšení a zesílení pružin a jejich pouzder na přítlačném kotouči – unifikace s modelem MB 1100.
Zavedení plastového držáku sluneční clony namísto kovového.
od karoserie 325 855Změna pákového ovládání oken, zjednodušení.
– nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími střešními sloupky a střecha bez prolisu – inovace skeletu. Změna přístrojové desky – nově matový lak proti reflexi. Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice odpovídají Š 100), nové kličky větracích okének (celoplastové), boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladič (hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely). V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá). Cenová nabídka až do ukončení výroby: 1000MB (45 699,- Kčs), 1000MB De luxe (48 900,- Kčs), 1100MB De luxe (51 700,- Kčs) a 1100MBX De luxe (52 900,- Kčs)
od motoru č. 324 800Rozdělovač z MB 1100 i pro MB 1000, předstih +5st.
od motoru č. 325 777Zvýšení výkonu olejového čerpadla (2 kp/cm2 při 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm.
Změna spodního těsnění dveří.
Zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (prasátka) o průměru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní nápravě na přání omezovač – zlepšení směrové stability.
Zavedení nových duší pneumatik s průměrem ventilku 11,5 mm, namísto původních 16 mm, a s tím i změna otvoru v ráfku.
od karoserie 390 091Nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17.
Nové brzdové obložení typu "Raybestos".
Změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové.
Změna průměru brzdových válců (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii.
od karoserie 415 500Úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá Š 100).
od karoserie 420 101Prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku.
Změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s těsnícím kroužkem.
Od počátku výroby kotoučové přední brzdy a dvojitý brzdný okruh. Významná redukce mazacích míst na přední nápravě zavedením samomazných ložisek či ložisek s trvalou náplní maziva. Zvětšená ložiska kol přední nápravy. A další... Barevná paleta (1002-bílošedá, 1019-písková, 1071-šeď střední, 5002-světlezelená, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).
Nové měkké těsnění blatníků.
Sjednocení vačkových hřídelí motorů obou objemů (časování použito i pro řadu 105/120).
Změna osového uložení svislého čepu – náhrada třecích kroužků za podložky. Současně třecí podložky i mezi čepem a jeho hlavicí, odstraněny kovové podložky pod maticemi.
Náběh výroby sportovního kupé Š 110 R – typ 718K. Vyšší komprese, dvojitý karburátor Jikov 32 – DDSR. Vyráběno do roku 1980, vyrobeno 56902 ks.
Zlepšený karburátor – mechanický sytič, mosazný čep škrticí klapky, nově tvarovaný difuzor, podtlaková odvzdušňovací přípojka, atd.
od karoserie 583 900Zesílení svislého čepu z průměru 17 na 18 mm se spodním příslušenstvím.
od karoserie 590 401Změna samočinné podpěry víka zavazadlového prostoru.
Zvýšení počtu upevňovacích šroubů předního blatníku M7x14 o dva kusy.
Zavedení dvoudílné (bezpečnostní) volantové tyče.
od karoserie 614 025Změna zapojení spínače varovných světel (i při vypnutém zapalování). Nově kontrolka prošlápnutí brzdového pedálu (síly obložení) zapojena na zadní okruh.
Nový velký rozdělovač – provedení obdobné Octavii Combi.
Nové plastové těsnění blatníků. Od 02/71 i pro Š 110 R.
Náběh výroby sportovního sedanu Š 110 LS – typ 719. Chladič oleje, dvouhlasné famfáry, vnější zpětné zrcátko na blatníku, elektrický ostřikovač čelního skla, radiální pneumatiky, nové opěradlo předních sedadel, bezpečnostní vnitřní zrcátko.
Zvětšení odvzdušnění (trubky) nádrže z 9 na 12 mm (jiná nádrž).
Nucené větrání karoserie, pevné okénko zadních dveří, změna v upevnění vnitřního zrcátka a sluneční clony, změna v otevírání okénka předních dveří (bez mechanismu). Změna plnicího otvoru nádrže v blatníku (dvířka místo vyskakovacího znaku), změna zadního čela (?), nová vnitřní výplň dveří, inovace v horní partii přístrojové desky v provedení "De luxe" – prolis pro odkládání předmětů. Barevná paleta: 8220-červená, 5102-světle zelená, 2086-světle hnědá, 1002-šedobílá, 5441-khaki, 4153-šedomodrá.
Nová plastová koule na páce řazení.
Zlepšení upevnění rezervy.
Změna tvaru rozdělovací kostky předního brzdného okruhu.
Záměna kluzných ložisek řídící tyče "Glacier" za "Desmopan 295".
Nové těsnění skel předních dveří.
Jednodílná volantová tyč (opět) namísto dělené.
od karoserie 823 500Stěrače předního skla v matově černé barvě.
od karoserie 0 595 766 (R)Přemístění upevňovacího šroubu bezpečnostního pásu do sloupku dveří z nosníku střechy – Š 110 R.
od motoru č. 882 631Nový spínač olejového tlaku.
Změna v plnicím otvoru nádrže (dvířka posunuta výše), zvětšení délky nalévací hadice nádrže o 10 cm. Alternátor 490W (35A) a odpovídající relé. Dvoustupňový větrák topení. Nové zapuštěné mechanismy dveřních zámků – Bomoro. 110 LS a R dostává čtyřokou masku. Nová ozdobná lišta na předním čelu. Nová přístrojová deska – boční výdechy vzduchu v přístrojové desce a barevné změny: standard – šedá s černou lištou, De luxe – černá s leštěnou lištou s drážkováním, 110 LS – černá s imitací dřeva a leštěnou lištou.
Změna kliček otevírání bočních okének.
Nové dveřní těsnění u prahů (profily prům. 18 za původních 16 mm).
od karoserie 904 800Nové zajištění hurdy-spojky volantové tyče – matice s plastem namísto korunových se závlačkou.
Odstranění výpustného šroubu přebytečného oleje na zadní poloose.
Zavedení čtyřokého čela pro R a LS. Boční výdechy teplého vzduchu v palubní desce pro všechny modely.
od motoru č. 927 420/4Změna výlisku ochranného plechu pod karburátorem Jikov 32 DDSR (110 R a LS).
od karoserie 935 100Zavedení zamykatelného víčka nádrže.
Nové vnější dveřní kliky s černým plastovým potahem.
od karoserie 950 101Vazelína TSP-2 v zámcích dveří vyměněna za Mobilgrease-932.
od karoserie 957 151Plastové výdechy topení namísto plechových.
Změna upevnění chladiče – spodní šroub vypuštěn.
Nové vnější zpětné zrcátko, přemístění spínače couvacích světlometů na převodovku. Nová barevná paleta (8220-červená, 5157-zelená, 2166-žlutá, 1036-šedobílá, 4085-světlemodrá, 4466-modrá střední, 5051-atraktivní zeleň).
Odstranění klapky z tělesa větráku topení.
Odstranění bezpečnostního kroužku ventilů.
Nová vystavovací cívka startéru.
od motoru č. 388 242/4Nový stírací pístní kroužek (s pružinou, jako 120) pro motory LS a R.
od motoru č. 396 457Nové tlumiče s jinými charakteristikami.
Montáž pastorku s koly v převodovce – hnaná kola 2. 3. a 4. stupně se otáčejí na drážkování bez pouzder.
Nový materiál výfukových ventilů pro motory R a LS.
Inovovaná hlava válců – následně pro model Š 105/120 (větší rozteč ventilů, jinak sestavená vahadla, větší dříky ventilů,...).
od motoru č. 445 700/8Zmenšení průměru talíře výfukového ventilu z 28 na 27 mm.
Zesílení litinového pouzdra zámku řízení.
od karoserie 1 458 680Nové víčko nádobky brzdové kapaliny a změna jejího úchytu v karoserii.
Inovace karburátorů – 32BS 3170 na 32BS 2903 (Š 100) a 32BS 3171 na 32BS 2904 (Š 110L).
Odhlučnění vylepšeno nalepením tlumících desek na podlaze a v zavazadlovém prostoru.
Změna profilů těsnění – blatník/dveřní rám, čelní stěna/podběh.
Výpustné šrouby v převodovce a olejové vaně motoru, původně kuželové SW 19, nahrazeny válcovými (M 22x1,5) s těsněním.
Zavedení nové přední nápravy (dále pro řadu Š 105/120) – redukce mazacích míst na dvě, nový materiál brzdového obložení.
od karoserie 1 563 270Změna usazení páky ruční brzdy – zkrácení pákového ramene ze 48 na 42 mm. Tím zvýšení brzdného účinku.
Změna ložiska konzoly řadící páky z Glacier na Delrin NC 500.
Zlepšení odvětrávání motorové skříně (víko ventilů 105) a nový vzduchový filtr.
od karoserie 1 606 650Odstranění gumového těsnění mezi dveřním rámem a zadním blatníkem.
od motoru č. 615 500/8Odstranění kontramatek na upevnění výfuku, zkrácení šroubů a použití bezpečnostních podložek. Přední brzdy (brzdiče, kotouče) odpovídají řadě 105-120.
Zavedení ventilů motoru Š 110 R i pro motor Š 100. Motor osazen karburátorem EDSR (2910-Š100, 2911-Š110, 2912-Š110R a LS). Nové palivové čerpadlo.
Příprava pro termostatickou klapku na sání vzduchu před vzduchovým filtrem. Zvětšený průměr dříku ventilů na 7,94 mm.
Karburátor EDSR 2927.
Ráfky 4,5Jx13H1 a odpovídající plastové poklice, pneu 165SR-13, startér má cívku s odpojovacím kontaktem a zapalovací cívka má předřadný odpor (jako 105-120), vyhřívané zadní sklo.
1976 – náběh výroby modelu Š 105/120 v malé sérii
1982 – náběh výroby sportovního modelu Garde 120
1983 – inovace na model "M" a Rapid
1984 – motor 1289 ccm (75,5x72) v sériové výrobě (Š 130)
Ihling H. (und Horstmann B.) (1978): Škoda 100 Wie helfe ich mir selbst? – VEB Verlag Technik, Berlin, 223 str.
Cedrych M.R. a Štilec B. (1973): Škoda 1000 MB až 110 R kupé - opravy, seřizování a údržba svépomocí (druhé vydání). – NADAS, 309 str.
Baťa V. (1967): Údržba a opravy vozu ŠKODA 1000 MB. – SNTL, 332 str.
Baťa V. (1983): Údržba a opravy vozů ŠKODA 100, 100L, 110L, 110LS, 110R (čtvrté vydání). – SNTL, 533 str.
Tuček J. (2005): Škoda 1000MB, historie, vývoj, technika, sport. – Grada, 127 str.
a údajů z internetu
Číslo karoserie – umístění v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladičem, číslováno průběžně MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé číslovány mimo tuto řadu, Vozy MBX patrně též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladičem, později ke konci výroby Š 100 přemístěn na pravý bok v kufru. Číslo motoru – vyraženo na přírubě pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrně číslováno znovu – od MB po Š 130):
řada MB 1000/1100 | dle ČSN (SAE) | |
xxx xxx/1 MB 1000 (ještě 11. serie) | typ 990 – 721 (1964) | 27,2 kW (30,9) |
xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie) | typ 721 (1966) | 31,6 kW (35,3) |
xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie) | typ 715 | 34,5 kW (38,2) |
řada 100/110 | dle ČSN (SAE) | |
xxx xxx/8 Š 100 | typ 722 | 30,9 kW (35,3) |
xxx xxx/5 Š 110 | typ 717 | 35,3 kW (39,0) |
xxx xxx/4 Š 110 R a LS | typ 718 a 719 | 38,3 kW (45,6) |
řada 105/120-130 | dle ČSN (ISO) | |
xxx xxx/1 Š 105 | typ 742.10 | 33,9 kW (33,1) |
xxx xxx/2 Š 120 | typ 742.12 | 38,2 kW (36,7) |
xxx xxx/6 Garde a Rapid 120 | typ 742.12x | 42,7 kW (40,5) |
xxx xxx/9 Š 120 (G)LS | typ 742.12x | 42,7 kW (40,5) |
xxx xxx/7 Š 130 | typ 742.13 | 45,2 kW (43,0) |
Tedy pozor – motory značené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vnějšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé straně bloku (navíc u Š 130).
Autor lnku: Cajz (Vladimír Cajz)
E-mail: Cajz@gli.cas.cz