koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

MB 1000 a Š 100 (1964-1976) (Postup výroby a inovace v průběhu výroby )
Rubrika: Technická data
Publikovn: 31. bezna 2009

MB

04/64 – počátek výroby MB 1000 (typ 990)

Barevná paleta (113-tmavošedá, 432-tmavomodrá, 612-slonová kost, 831-oranžově červená). Cena nového vozu 44 000,- Kčs.


serie 0 – motory 000501 – 001000 (duben 1964)

serie 1 – motory 001001 – 003100 (05-07/64)

06/64
od motoru č. 002 500

Zkrácení předních vinutých pružin z 292 na 281 mm volné délky spolu se zvýšením zdvihu ramen přední nápravy.


serie 2 – motory 003100 – 013200 (07-10/64)

08/64
od motoru č. 005 907

Zesílení pístního čepu zmenšením vnitřního průměru ze 13 na 12 mm (vnější průměr 18 mm).


serie 3 – motory 013200 – 026260 (10/64-02/65)
od motoru č. 017 200

Průměr řemenice větráku chladiče 129,5 mm namísto původních 112,5 mm


01/65
od motoru č. 022 731

Zesílení vačkové hřídele v místech nasazení kola řetězového rozvodu z průměru 36 na 40 mm.


serie 4 – motory 026261 – 034260 (02-04/65)

serie 5 – motory 034261 – 050170 (04-06/65)

serie 6 – motory 050171 – 064810 (06-09/65)

07/65
od karoserie 056 200

Záměna brzdové kapaliny "ATE Blau" nejprve za PENTOSIN (NSR) a následně za SYNTOL HD 190.

od motoru č. 056 303

Matice svorníků hlavy válců 17 namísto 14 mm.


09/65
od motoru č. 061 950

Zesílení spojkové lamely z tloušťky 10 na 11,5 mm s odpovídající změnou setrvačníku.

od motoru č. 062 000

Rozšíření ozubeného kola olejového čerpadla o 2 mm spolu s úpravou víka rozvodu, držáku rozdělovače a čepem olejové pumpy.


serie 7 – motory 064811 – 083371 (09/65-01/66)

12/65
od motoru č. 079 874
Modelový rok 1966 (1000 MB)

Změna čelní partie karoserie (ovál uzavřen před blinkry). Opatření zadních dveří dětskou pojistkou. V rámci modelového roku náběh výroby sportovního tudoru MBX 1000 (do 1968, vyrobeno1403 kusů). Barevná paleta (113-tmavošedá, 116-světle šedá, 429-modrá, 436-modrozelená, 625-světle béžová, 837-červená). Vyšší výkon na základě: změny časování ventilů (delší doba otevření sání), přidání druhé (vnitřní) ventilové pružiny, zvětšení hlavní trysky karburátoru ze 120 na 125

od motoru č. 080 000

Změna nastavení geometrie zadní osy – původní rozbíhavost 0 až -2 mm na sbíhavost 0 až +2 mm.


serie 8 – motory 083372 – 103071 (01-04/66), typ 721

01/66
od motoru č. 084 740/1

Nová vačková hřídel (240/233 – model 1966 a dále používaná až do modelu Š 120 GLS). Předstih 5°.

od karoserie 088 136

Nová podpěra motorové kapoty (přemístění z pravé části na střed) a změna vzduchového filtru.

od motoru č. 087 934

Nová hlava válců (změna vlevo vzadu za výfukovým potrubím prvního válce), svorníky s maticemi upevňující hlavu k bloku nahrazeny šrouby se šestihranem.

od karoserie 089 682

Nové kličky oken a výklopných okének (plastová koncovka), nová souprava omývače čelního skla (nápis Gejzír na nádržce), úzký ozdobný ovál masky.


serie 9 – motory 103072 – 123021 (04-09/66)

Náběh výroby komfortnější verze 1000 MB De luxe. Od počátku výroby hranaté větrací otvory v zadních blatnících a úzký ovál přední masky.


04/66
od karoserie 105 100

Brzdové obložení lepeno (dříve nýtováno) – zvětšení účinné plochy a zvětšení opotřebení až na minimální tloušťku 1,5 mm.


05/66
od motoru č. 111 227

Nové dynamo o průměru 112 mm a změna průměru řemenice.

od karoserie 117 335

Zapojení couvacího světlometu pro výbavu De luxe.


serie 10 – motory 123022 – 141221 (09/66-12/66)

Nové víko hlavy válců (snížené hrdlo), nová uzávěrka oleje, řemenice větráku menšího průměru (opět 112,5 mm), hliníkové mezikruží ráfků a hliníkové lišty prahů (pro vozy De luxe).


09/66
od motoru č. 136 059

Úpravy pro zjednodušení a zpřesnění ovládání akcelerace – nová konzole pedálu akcelerátoru, nové přepákování u karburátoru (nové čtyři díly).


serie 11 – motory 141222 – 163119 (12/66-01/67)

serie 12 – motory 163120 – 186319 (01-04/67)

Nová souprava zapalovacích kabelů (zelené uhlíkové kabely Lucas nebo Kablo Kbely), nové šrouby spodního víka motoru (se šestihrannou hlavou místo válcové), upraven vstup vzduchu v zadních blatnících – hranaté průduchy (již i pro provedení standard). Barevná paleta (429-modrá, 436-modrozelená, 837-červená, 1013-šedá levandulová, 1025-šedá námořní).


01/67
od karoserie 180 898

Vylepšený hlavní světlomet – změna tvaru paraboly, nové optické vlastnosti skla (jiné rýhování).


serie 13 – motory 186320 – 210119 (od 04/67)

serie 14 – motory 210120 – 232569 (do 09/67)

Barevná paleta (837-červená, 1013-šedá levandulová, 1016-šedobílá, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).


08/67
od motoru č. 215 032

Vyztužení úchytu přední nápravy přidáním nalisovaných drážek.

od motoru č. 223 460

Zavedení těsnícího "Gufero" kroužku na ložisku klikové hřídele u setrvačníku namísto původního labyrintu. Na setrvačníku ze strany klikové hřídele zvětšeno zahloubení o 1 mm a zvětšen jeho průměr ze 102(+1) na 110(+1) mm.


serie 15 – motory 232570 – 259270 (09-12/67)

Nové vnitřní zpětné zrcátko (plast), boční ukazatele směru v předních blatnících (místo pozičních světel v zadních sloupcích), stříbrný lak ráfků kol (do té doby bílý).


09/67
od karoserie 229 656

Nová řadicí konzola s nově řešeným utěsněním tyče v karoserii. Samomazné pouzdro řadicí páky.

od motoru č. 226 309

Zesílení mostu hlavních kluzných ložisek v motorovém bloku v souvislosti s náběhem výroby motoru 1107 ccm (72x68).


11/67
od karoserie 251 234

Záměna pryžového těsnění dveří – nejprve lepení a poté zajištění. Gumový profil s kovovou výztuhou.

od motoru č. 248 885

Nová skříň pro větší termostat.


serie 16 – motory 259271 – 290099 (67-68)

Upravená skříň termostatu (s propojovací hadicí prům. 23mm), nový dezén pneu (OS 25).


12/67
od karoserie 261 409

Nové vnitřní zrcátko – zvětšení zorného úhlu.


01/68

Zavedena výroba typu 715 – 1100 MB De luxe a typu 723 – 1100 MBX De luxe (vyráběny až do 1969 : 1100 MBDe luxe – 22 487 a 1100 MBX De luxe – 1114 kusů).

od karoserie 262 781

Zavedení signalizace stavu brzdové kapaliny, zapojeno na kontrolku tlaku oleje.

od motoru č. 265 013

Zavedení kuličkového ložiska 6202/Z namísto původního kluzného v klikové hřídeli a zkrácení spojkového hřídele (mrkve) z 280 na 272 mm.

od motoru č. 266 123

Nový větší termostat chlazení včetně nového pouzdra a hadice.

od motoru č. 267 500

Zavedení dvouřadého kuličkového ložiska 3205N/C6 v převodovce místo původního jednořadého. Zároveň je kolo 3. a 4. stupně na hnací hřídeli nasazeno na drážkách a matice zajištěna pojistným kroužkem.


02/68
od karoserie 280 451

Zavedení korkového plováku stavu brzdové kapaliny namísto plechového, fíbrové těsnění víka, signalizace v kontrolce tlaku oleje.


serie 17 – motory 290100 – 318699 (do 07/68)

04/68
od karoserie 292 501

Zesílení tyče řízení ze 13 na 18 mm.

od motoru č. 293 501

Zesílení spojkové lamely z 11,5 na 13,5 mm (síla plechu lamely ze 3 na 4 mm) pro zajištění přenosu vyššího točivého momentu, zvětšení a zesílení pružin a jejich pouzder na přítlačném kotouči – unifikace s modelem MB 1100.


05/68
od karoserie 319 701

Zavedení plastového držáku sluneční clony namísto kovového.

od karoserie 325 855

Změna pákového ovládání oken, zjednodušení.


serie 18 – motory 318700 – 342189 (od 08/68)

08/68
od motoru č. 318 700
Modelový rok 1969 (1000 MB a 1100 MB De luxe) s novou elegantnější čelní partií (?)

– nová ozdobná lišta masky "ŠKODA" místo oválu a hranaté blinkry, širšími střešními sloupky a střecha bez prolisu – inovace skeletu. Změna přístrojové desky – nově matový lak proti reflexi. Úzké řemenice (klínové řemeny i řemenice odpovídají Š 100), nové kličky větracích okének (celoplastové), boční ukazatele směru pouze jako zvláštní výbava, upraven chladič (hrdlo posunuto vpravo, jemnější lamely). V rámci tohoto modelového roku ukončena výroba MBX 1000 (nahrazeno MBX 1100) a 1000 MBG. Barevná paleta (1013-šedá levandulová, 1019-písková, 1025-šedá námořní, 4270-tyrkysová světlá, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá). Cenová nabídka až do ukončení výroby: 1000MB (45 699,- Kčs), 1000MB De luxe (48 900,- Kčs), 1100MB De luxe (51 700,- Kčs) a 1100MBX De luxe (52 900,- Kčs)

od motoru č. 324 800

Rozdělovač z MB 1100 i pro MB 1000, předstih +5st.

od motoru č. 325 777

Zvýšení výkonu olejového čerpadla (2 kp/cm2 při 2000 ot/min.) – výška kol 20 mm.


09/68
od karoserie 344 025

Změna spodního těsnění dveří.


serie 19 – motory 342190 – 371739 (do 12/68)

12/68
od karoserie 378 101

Zvýšení účinku brzd zavedením většího brzdového válce přední nápravy (prasátka) o průměru 25,5 mm. Pro MB 1100 na zadní nápravě na přání omezovač – zlepšení směrové stability.


serie 20 – motory 371740 – 403539 (12/68-03/69)

01/69
od karoserie 383 101

Zavedení nových duší pneumatik s průměrem ventilku 11,5 mm, namísto původních 16 mm, a s tím i změna otvoru v ráfku.

od karoserie 390 091

Nový čep zámků kapot s plochami pro klíč č. 17.


02/69
od karoserie 390 901

Nové brzdové obložení typu "Raybestos".


03/69
od motoru č. 403 434

Změna upevnění palce rozdělovače ze šroubového na pérové.


serie 21 – motory 403540 – 435039??? (03/69-08/69) – MB 1000 i vyšší číslo motoru

04/69
od karoserie 415 300

Změna průměru brzdových válců (prasátek) zadní nápravy z 22 na 19 mm. Tím odpadl omezovač tlaku na zadní nápravu montovaný do modelu MB 1100, včetně držáku v karoserii.

od karoserie 415 500

Úprava lanovodů táhla ruční brzdy (pod víkem na středním tunelu, odpovídá Š 100).

od karoserie 420 101

Prodloužení gumového pouzdra a rozpěrné trubky v uložení horního ramene přední nápravy, prodloužení čepu tohoto uložení včetně držáku.


08/69
od karoserie 452 651

Změna výpustného šroubu palivové nádrže z kuželového na válcový M 14x1,5 s těsnícím kroužkem.


pátek 1.8.1969 – konec výroby modelů Š 1000/1100 MB/MBX

Škoda 100

08/69
od motoru č. 450 632/8 a karoserie 457 696
Modelový rok 1970 – Š 100 (typ 722) a Š 110 (typ 717)

Od počátku výroby kotoučové přední brzdy a dvojitý brzdný okruh. Významná redukce mazacích míst na přední nápravě zavedením samomazných ložisek či ložisek s trvalou náplní maziva. Zvětšená ložiska kol přední nápravy. A další... Barevná paleta (1002-bílošedá, 1019-písková, 1071-šeď střední, 5002-světlezelená, 5910-zelená tmavá, 8220-červená tmavá).


12/69
od karoserie 499 501

Nové měkké těsnění blatníků.


02/70
od motoru č. 510 078

Sjednocení vačkových hřídelí motorů obou objemů (časování použito i pro řadu 105/120).


03/70
od karoserie 529 101

Změna osového uložení svislého čepu – náhrada třecích kroužků za podložky. Současně třecí podložky i mezi čepem a jeho hlavicí, odstraněny kovové podložky pod maticemi.


06/70

Náběh výroby sportovního kupé Š 110 R – typ 718K. Vyšší komprese, dvojitý karburátor Jikov 32 – DDSR. Vyráběno do roku 1980, vyrobeno 56902 ks.


08/70
od motoru č. 568 887

Zlepšený karburátor – mechanický sytič, mosazný čep škrticí klapky, nově tvarovaný difuzor, podtlaková odvzdušňovací přípojka, atd.

od karoserie 583 900

Zesílení svislého čepu z průměru 17 na 18 mm se spodním příslušenstvím.

od karoserie 590 401

Změna samočinné podpěry víka zavazadlového prostoru.


09/70
od karoserie 595 801

Zvýšení počtu upevňovacích šroubů předního blatníku M7x14 o dva kusy.


10/70
od karoserie 603 051

Zavedení dvoudílné (bezpečnostní) volantové tyče.

od karoserie 614 025

Změna zapojení spínače varovných světel (i při vypnutém zapalování). Nově kontrolka prošlápnutí brzdového pedálu (síly obložení) zapojena na zadní okruh.


11/70
od motoru č. 610 121

Nový velký rozdělovač – provedení obdobné Octavii Combi.


12/70
od karoserie 630 501

Nové plastové těsnění blatníků. Od 02/71 i pro Š 110 R.


01/71

Náběh výroby sportovního sedanu Š 110 LS – typ 719. Chladič oleje, dvouhlasné famfáry, vnější zpětné zrcátko na blatníku, elektrický ostřikovač čelního skla, radiální pneumatiky, nové opěradlo předních sedadel, bezpečnostní vnitřní zrcátko.


08/71
od karoserie 715 570

Zvětšení odvzdušnění (trubky) nádrže z 9 na 12 mm (jiná nádrž).


08/71
od motoru č. 700 170
Modelový rok 1972

Nucené větrání karoserie, pevné okénko zadních dveří, změna v upevnění vnitřního zrcátka a sluneční clony, změna v otevírání okénka předních dveří (bez mechanismu). Změna plnicího otvoru nádrže v blatníku (dvířka místo vyskakovacího znaku), změna zadního čela (?), nová vnitřní výplň dveří, inovace v horní partii přístrojové desky v provedení "De luxe" – prolis pro odkládání předmětů. Barevná paleta: 8220-červená, 5102-světle zelená, 2086-světle hnědá, 1002-šedobílá, 5441-khaki, 4153-šedomodrá.


09/71
od karoserie 728 501

Nová plastová koule na páce řazení.


11/71
od karoserie 753 800

Zlepšení upevnění rezervy.


12/71
od karoserie 767 001

Změna tvaru rozdělovací kostky předního brzdného okruhu.


01/72
od karoserie 777 270

Záměna kluzných ložisek řídící tyče "Glacier" za "Desmopan 295".


03/72
od karoserie 812 500

Nové těsnění skel předních dveří.


04/72
od karoserie 816 400

Jednodílná volantová tyč (opět) namísto dělené.

od karoserie 823 500

Stěrače předního skla v matově černé barvě.

od karoserie 0 595 766 (R)

Přemístění upevňovacího šroubu bezpečnostního pásu do sloupku dveří z nosníku střechy – Š 110 R.

od motoru č. 882 631

Nový spínač olejového tlaku.


08/72
od karoserie 861 000
Modelový rok 1973

Změna v plnicím otvoru nádrže (dvířka posunuta výše), zvětšení délky nalévací hadice nádrže o 10 cm. Alternátor 490W (35A) a odpovídající relé. Dvoustupňový větrák topení. Nové zapuštěné mechanismy dveřních zámků – Bomoro. 110 LS a R dostává čtyřokou masku. Nová ozdobná lišta na předním čelu. Nová přístrojová deska – boční výdechy vzduchu v přístrojové desce a barevné změny: standard – šedá s černou lištou, De luxe – černá s leštěnou lištou s drážkováním, 110 LS – černá s imitací dřeva a leštěnou lištou.


09/72
od karoserie 872 001

Změna kliček otevírání bočních okének.


11/72
od karoserie 900 625

Nové dveřní těsnění u prahů (profily prům. 18 za původních 16 mm).

od karoserie 904 800

Nové zajištění hurdy-spojky volantové tyče – matice s plastem namísto korunových se závlačkou.


12/72
od karoserie 927 501

Odstranění výpustného šroubu přebytečného oleje na zadní poloose.


01/73

Zavedení čtyřokého čela pro R a LS. Boční výdechy teplého vzduchu v palubní desce pro všechny modely.

od motoru č. 927 420/4

Změna výlisku ochranného plechu pod karburátorem Jikov 32 DDSR (110 R a LS).

od karoserie 935 100

Zavedení zamykatelného víčka nádrže.


03/73
od karoserie 948 200

Nové vnější dveřní kliky s černým plastovým potahem.

od karoserie 950 101

Vazelína TSP-2 v zámcích dveří vyměněna za Mobilgrease-932.

od karoserie 957 151

Plastové výdechy topení namísto plechových.


04/73
od karoserie 964 000

Změna upevnění chladiče – spodní šroub vypuštěn.


08/73
od karoserie 1 016 001
Modelový rok 1974

Nové vnější zpětné zrcátko, přemístění spínače couvacích světlometů na převodovku. Nová barevná paleta (8220-červená, 5157-zelená, 2166-žlutá, 1036-šedobílá, 4085-světlemodrá, 4466-modrá střední, 5051-atraktivní zeleň).


10/73
od karoserie 1 034 770

Odstranění klapky z tělesa větráku topení.


04/74
od karoserie 1 116 820

Odstranění bezpečnostního kroužku ventilů.


04/75
od motoru č. 388 001/4 (R a LS)

Nová vystavovací cívka startéru.

od motoru č. 388 242/4

Nový stírací pístní kroužek (s pružinou, jako 120) pro motory LS a R.

od motoru č. 396 457

Nové tlumiče s jinými charakteristikami.


08/74

Montáž pastorku s koly v převodovce – hnaná kola 2. 3. a 4. stupně se otáčejí na drážkování bez pouzder.


05/75
od motoru č. 412 851/4

Nový materiál výfukových ventilů pro motory R a LS.


08/75
od motoru č. 445 700/4 (R a LS)

Inovovaná hlava válců – následně pro model Š 105/120 (větší rozteč ventilů, jinak sestavená vahadla, větší dříky ventilů,...).

od motoru č. 445 700/8

Zmenšení průměru talíře výfukového ventilu z 28 na 27 mm.


09/75
od karoserie 1 453 049

Zesílení litinového pouzdra zámku řízení.

od karoserie 1 458 680

Nové víčko nádobky brzdové kapaliny a změna jejího úchytu v karoserii.


09-10/75
od motoru č. 464 372/8 (100) a od motoru č. 476 792/5 (110)

Inovace karburátorů – 32BS 3170 na 32BS 2903 (Š 100) a 32BS 3171 na 32BS 2904 (Š 110L).


12/75
od karoserie 1 507 800

Odhlučnění vylepšeno nalepením tlumících desek na podlaze a v zavazadlovém prostoru.


02/76
od karoserie 1 522 970

Změna profilů těsnění – blatník/dveřní rám, čelní stěna/podběh.


03/76
od motoru č. 542 688/8

Výpustné šrouby v převodovce a olejové vaně motoru, původně kuželové SW 19, nahrazeny válcovými (M 22x1,5) s těsněním.


04/76
od karoserie 1 561 280

Zavedení nové přední nápravy (dále pro řadu Š 105/120) – redukce mazacích míst na dvě, nový materiál brzdového obložení.

od karoserie 1 563 270

Změna usazení páky ruční brzdy – zkrácení pákového ramene ze 48 na 42 mm. Tím zvýšení brzdného účinku.


07/76
od karoserie 1 594 550

Změna ložiska konzoly řadící páky z Glacier na Delrin NC 500.


08/76
od motoru č. 610 970/8

Zlepšení odvětrávání motorové skříně (víko ventilů 105) a nový vzduchový filtr.

od karoserie 1 606 650

Odstranění gumového těsnění mezi dveřním rámem a zadním blatníkem.

od motoru č. 615 500/8

Odstranění kontramatek na upevnění výfuku, zkrácení šroubů a použití bezpečnostních podložek. Přední brzdy (brzdiče, kotouče) odpovídají řadě 105-120.


09-10/76
od motoru č. 626 488/8

Zavedení ventilů motoru Š 110 R i pro motor Š 100. Motor osazen karburátorem EDSR (2910-Š100, 2911-Š110, 2912-Š110R a LS). Nové palivové čerpadlo.


12/76
od motoru č. 680 606/8

Příprava pro termostatickou klapku na sání vzduchu před vzduchovým filtrem. Zvětšený průměr dříku ventilů na 7,94 mm.


1977 – březen – konec výroby modelu Š 100/110 i LS, dále pouze 110R

10/79

Karburátor EDSR 2927.


08/80

Modelový rok 1981

Ráfky 4,5Jx13H1 a odpovídající plastové poklice, pneu 165SR-13, startér má cívku s odpojovacím kontaktem a zapalovací cívka má předřadný odpor (jako 105-120), vyhřívané zadní sklo.


1980 – prosinec – končí výroba Š 110 R a odvozeného soutěžního modelu Š 130 RS.

A dále:

1976 – náběh výroby modelu Š 105/120 v malé sérii
1982 – náběh výroby sportovního modelu Garde 120
1983 – inovace na model "M" a Rapid
1984 – motor 1289 ccm (75,5x72) v sériové výrobě (Š 130)


Sestaveno na základě publikací:

Ihling H. (und Horstmann B.) (1978): Škoda 100 Wie helfe ich mir selbst? – VEB Verlag Technik, Berlin, 223 str.
Cedrych M.R. a Štilec B. (1973): Škoda 1000 MB až 110 R kupé - opravy, seřizování a údržba svépomocí (druhé vydání). – NADAS, 309 str.
Baťa V. (1967): Údržba a opravy vozu ŠKODA 1000 MB. – SNTL, 332 str.
Baťa V. (1983): Údržba a opravy vozů ŠKODA 100, 100L, 110L, 110LS, 110R (čtvrté vydání). – SNTL, 533 str.
Tuček J. (2005): Škoda 1000MB, historie, vývoj, technika, sport. – Grada, 127 str.
a údajů z internetu


Poznámky:

Číslo karoserie – umístění v motorovém prostoru, vyražené na plechu nad chladičem, číslováno průběžně MB 1000/1100 – Š 100/110, šestimístné – sedmimístné (vyrobeno celkem přes 1,5 milionu vozů). Vozy 110R s karoserií kupé číslovány mimo tuto řadu, Vozy MBX patrně též? Výrobní štítek vozu vzadu na plechu nad chladičem, později ke konci výroby Š 100 přemístěn na pravý bok v kufru. Číslo motoru – vyraženo na přírubě pro vodní pumpu, šestimístné do 04/1987 (po dosažení 999 999 patrně číslováno znovu – od MB po Š 130):

řada MB 1000/1100dle ČSN (SAE)
xxx xxx/1 MB 1000 (ještě 11. serie)typ 990 – 721 (1964)27,2 kW (30,9)
xxx xxx/7 MB 1000 (21. serie)typ 721 (1966)31,6 kW (35,3)
xxx xxx/2 MB 1100 (21. serie)typ 71534,5 kW (38,2)
řada 100/110dle ČSN (SAE)
xxx xxx/8 Š 100typ 72230,9 kW (35,3)
xxx xxx/5 Š 110typ 71735,3 kW (39,0)
xxx xxx/4 Š 110 R a LStyp 718 a 71938,3 kW (45,6)
řada 105/120-130dle ČSN (ISO)
xxx xxx/1 Š 105typ 742.1033,9 kW (33,1)
xxx xxx/2 Š 120typ 742.1238,2 kW (36,7)
xxx xxx/6 Garde a Rapid 120typ 742.12x42,7 kW (40,5)
xxx xxx/9 Š 120 (G)LStyp 742.12x42,7 kW (40,5)
xxx xxx/7 Š 130typ 742.1345,2 kW (43,0)

Tedy pozor – motory značené ......./7 mohou být jak 988 ccm (poslední serie MB 1000), anebo také 1289 ccm (Š 130). Rozlišovacím kriteriem z vnějšku je typ olejového filtru a výztužné žebro v levé straně bloku (navíc u Š 130).

MB

Autor lnku: Cajz (Vladimír Cajz)
E-mail: Cajz@gli.cas.cz