Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Spojka s vinutými pružinami (použitá ve vozidlech Š120)
Rubrika: Spojka a převodovka
Publikovn: 22. listopadu 1999
Spojka s vinutými pružinami, tak zní název spojky používané od typu Š1000MB až po vozy Š120 r.v. do 84.
Charakteristika spojky
Spojka je suchá třecí jednokotoučová, ovládaná kapalinovým převodem.
Vysouvací objímka je opatřena kuličkovým ložiskem. setrvačník i přítlačný
kotouč jsou litinové. Hnaný kotouč (lamela) má nýtované pryžoosinkové obložení.
Hnaný kotouč je odpružen. Spojka je upevněna v setrvačníku motoru, vypínací
ústrojí je převážně na skříni převodovky. Hnaný kotouč je průměru 180 mm
a má třecí plochu 270 cm3.
Demontáž spojky
Než je možno začít s demontáží spojky je nutné vyndat motor z vozu,
možný eventuální postup při uvolnění převodovky a jejím vysunutí nedoporučuju,
je to náročnější a trvá to déle. Po vymontování motoru, je celá spojka
mimo vypínacího ústrojí na motoru - setrvačníku. Před další demontáží přítlačného
kotouče je nutné označit vzájemnou polohu tohoto kotouče a setrvačníku,
to je nutné pro zachování vzájemného vyvážení. Dále je možno vyšroubovat
všech šest šroubů držících přítlačný kotouč. Po jejich vyšroubování je
možno vyndat hnaný koutouč - lamelu. To je také nejčastější důvod demontáže
spojky, výměna staré a už nefunkční lamely. Obložení je možné buď koupit
samostatně a nanýtovat na původní kotouč - nedoporučuji a nebo koupit celou
novou lamelu, tato varianta je vzhledem k ceně lamely (cca 300 Kč) asi
nejlepší. Opotřebení lamely je možno zjistit meřením posuvným měřítkem,
nová lamela má tloušťku 8,5mm a výrobce povoluje maximální opotřebení na
7mm. Pokud je spojka (lamela) měněna po 5ti a více letech je doporučeno
také zkontrolovat vysouvací ložisko spojky a případně ho vyměnit, vzhledem
k jeho nepřistupnosti a ceně se toto preventivní opatření jistě vyplatí.
Montáž spojky
Nandáme hnaný kotouč, poté nasadíme, dle označení, přítlačný kotouč a
lehce chytneme šrouby do závitů, dále je nutno ustředit speciálním přípravkem
hnaný kotouč, tomuto přípravku se lidově říká "mrkev" a jedná se v podstatě
jen o jednoduchý vystřeďovací trn, stejný jako ten který vychází z převodovky.
Trn se nachá zasunut a šrouby se dotáhnou. POZOR tyto šrouby jsou specielní pevnostní
a neradno je zaměňovat za jiné - slabší.
Dále je nutno seřídit vysouvací páčky. K tomuto seřízení je také nutný
trn, stejný jako předchozí, ten má přírubu vzdálenou od vnější plochy tlačného
kotouče cca 18-19mm. Celková vzdálenost daná výrobcem je 36,5mm od
dosedací plochy kotouče. K této přírubě je nutné nastavit všechny tři vysouvací
páčky, povolený rozdíl mezi páčkami je 0,1mm.
Nakonec se motor namontuje zpět do vozu.
V případě potřeby je možno provést ještě seřízení vypínací tyčky pracovního válce spojky, tento postup je stejný pro obě dvě koncepce spojek a proto je popsán ve zvláštním článku.
Obrázek zobrazuje přítlačný kotouč, lamelu spojky a jednoduché obložení hnaného kotouče.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz