Škoda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Váňa & Panda internet studio
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.

Seřizování ventilové vůle (Š 105-136, Favorit 135-136, Felicia 135B 136B 135M 136M)
Rubrika: Motor
Publikován: 24. listopadu 1999

Na těchto motorech je nutné pravidelné seřizování vůle ventilů každých 10 000 km (nebo 15 000 km) dle předpisu výrobce, kdo chce být precizní může provádět kontrolu každých 5 000 km (dle mých zkušeností, zejména u vozidel vybavených hliníkovými zdvihacími tyčkami). Ačkoliv výrobce doporučuje seřizování ventilové vůle na studeném motoru, osvědčilo se seřizování na motoru zahřátém na provozní teplotu (T oleje > 80 st. C) a to z důvodu rozdílné tepelné roztažnosti jednotlivých zdvihacích tyček. (Tento způsob seřizování se ostatně používá na soutěžních vozech). Navíc vůle ventilů seřizovaná na zahřátém motoru eliminuje potřebu rozdílných hodnot seřizovaných za studena na sacích a výfukových ventilech (např. při použití hliníkových zdvihacích tyček na sacích ventilech).

Použité nářadí: plochá měrka 0,45 mm, očkový klíč 10/11 (s tenkou stěnou očka), plochý šroubovák, Favorit a Felicia: ráčna dvě prodloužení, ořech 30, Š 105-136: očkový klíč 30, hadr.

Příprava: Favorit, Felicia: odmontovat boční kryt řemenice klikového hřídele (3 šrouby- 2 z boku jeden ze spodu),u vozidel Š 105-136 je nutno sundat těleso vzduchového filtru atd.

Předpoklad seřizování: motor je zahřátý na provozní parametry a prohřátý krátkou jízdou, T oleje > 80 st. C, eventuálně po spuštění a následném vypnutí větráku chlazení (pro ty kteří nemají k dispozici teploměr oleje). Vypnutý motor, zařazen neutrál.

Seřizování: odšroubovat víko ventilů (2 šrouby klíč 10)a za pomocí hadru víko sundat (je horké T cca 70-80 st.C),

seřizování na 1. válci:

seřizování na 3. válci: seřizování na 4. válci: seřizování na 2. válci:

Pozn. Pokud bude celé seřizování trvat déle než 1 minutu, je nutné seřizování přerušit a motor znovu prohřát. Vůle seřízené na ne zcela prohřátém motoru jsou chybné, kvůli změně rozměrových parametrů ventilového rozvodu z důvodu tepelných dilatací způsobených postupným, nestejnoměrným chladnutím motoru.

Autor článku: Sportmotor (Ing. DymovskĂ˝)
E-mail: sportmotor@email.cz