Seřizovánà ventilové vůle (Š105-136, Favorit 135-136, Felicia 135B 136B 135M 136M)
Rubrika: Motor
Publikován: 24. listopadu 1999
Na tÄ›chto motorech je nutnĂ© pravidelnĂ© seĹ™izovánĂ vĹŻle ventilĹŻ kaĹľdĂ˝ch 10 000 km (nebo 15 000 km) dle pĹ™edpisu vĂ˝robce, kdo chce bĂ˝t preciznĂ mĹŻĹľe provádÄ›t kontrolu kaĹľdĂ˝ch 5 000 km (dle mĂ˝ch zkušenostĂ, zejmĂ©na u vozidel vybavenĂ˝ch hlinĂkovĂ˝mi zdvihacĂmi tyÄŤkami). AÄŤkoliv vĂ˝robce doporuÄŤuje seĹ™izovánĂ ventilovĂ© vĹŻle na studenĂ©m motoru, osvÄ›dÄŤilo se seĹ™izovánĂ na motoru zahřátĂ©m na provoznĂ teplotu (T oleje > 80 st. C) a to z dĹŻvodu rozdĂlnĂ© tepelnĂ© roztaĹľnosti jednotlivĂ˝ch zdvihacĂch tyÄŤek. (Tento zpĹŻsob seĹ™izovánĂ se ostatnÄ› pouĹľĂvá na soutěžnĂch vozech). NavĂc vĹŻle ventilĹŻ seĹ™izovaná na zahřátĂ©m motoru eliminuje potĹ™ebu rozdĂlnĂ˝ch hodnot seĹ™izovanĂ˝ch za studena na sacĂch a vĂ˝fukovĂ˝ch ventilech (napĹ™. pĹ™i pouĹľitĂ hlinĂkovĂ˝ch zdvihacĂch tyÄŤek na sacĂch ventilech).
PouĹľitĂ© nářadĂ: plochá mÄ›rka 0,45 mm, oÄŤkovĂ˝ klĂÄŤ 10/11 (s tenkou stÄ›nou oÄŤka), plochĂ˝ šroubovák, Favorit a Felicia: ráčna dvÄ› prodlouĹľenĂ, oĹ™ech 30, Ĺ 105-136: oÄŤkovĂ˝ klĂÄŤ 30, hadr.
PĹ™Ăprava: Favorit, Felicia: odmontovat boÄŤnĂ kryt Ĺ™emenice klikovĂ©ho hĹ™Ădele (3 šrouby- 2 z boku jeden ze spodu),u vozidel Ĺ 105-136 je nutno sundat tÄ›leso vzduchovĂ©ho filtru atd.
PĹ™edpoklad seĹ™izovánĂ: motor je zahřátĂ˝ na provoznĂ parametry a prohřátĂ˝ krátkou jĂzdou, T oleje > 80 st. C, eventuálnÄ› po spuštÄ›nĂ a následnĂ©m vypnutĂ vÄ›tráku chlazenĂ (pro ty kteřà nemajĂ k dispozici teplomÄ›r oleje). VypnutĂ˝ motor, zaĹ™azen neutrál.
SeĹ™izovánĂ: odšroubovat vĂko ventilĹŻ (2 šrouby klĂÄŤ 10)a za pomocĂ hadru vĂko sundat (je horkĂ© T cca 70-80 st.C),
seřizovánà na 1. válci:
Pozn. Pokud bude celĂ© seĹ™izovánĂ trvat dĂ©le neĹľ 1 minutu, je nutnĂ© seĹ™izovánĂ pĹ™erušit a motor znovu prohřát. VĹŻle seĹ™ĂzenĂ© na ne zcela prohřátĂ©m motoru jsou chybnĂ©, kvĹŻli zmÄ›nÄ› rozmÄ›rovĂ˝ch parametrĹŻ ventilovĂ©ho rozvodu z dĹŻvodu tepelnĂ˝ch dilatacĂ zpĹŻsobenĂ˝ch postupnĂ˝m, nestejnomÄ›rnĂ˝m chladnutĂm motoru.
Autor článku: Sportmotor (Ing. DymovskĂ˝)
E-mail: sportmotor@email.cz