koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Vypínací ústrojí spojky (vozidel Š105-Rapid)
Rubrika: Spojka a převodovka
Publikovn: 29. listopadu 1999

Vypínací ústrojí spojky je provedeno kapalinovým převodem. V zavazadlovém prostoru vozidla je umístěn hlavní pracovní válec spojky, který je přímo mechanicky ovládán pedálem. Tento válec má nádržku na brzdovou kapalinu společnou s brzdovým systémem, tato nádobka je však rozdělena přepážkami, aby v případě poruchy jednoho systému ostatní fungovaly. Od hlavního pracovního válce spojky je tlak veden trubičkou pod vozidlem ve střední partii, vozidla bez podtlakového posilovače mají toto vedení pod krytem, vozidla s posilovačem mají vedení vedle krytu.Tato trubička se od brzdových dá poznat lehko, má větší vnější průměr 6mm (brzdy 5mm). Trubička končí zhruba v partii pod zadním sedadlem, kde je na ni napojena hadička, podobná jako u brzd. Hadička je pak připojena přímo k pracovnímu válci spojky. Tento pracovní válec vysunuje táhlo, které přes ložisko stlačuje tlačný kotouč spojky.
Závad se na spojkovém systému vyskytuje málo. Nejčastěji prováděným úkonem tedy zřejmně bude odvzdušnění spojkové soustavy, při výměně brzdové kapaliny, což by se mělo dělat alespoň jednou za dva roky. Co se týče brzdové kapaliny tak spojka je nenáročná stačí ji i obyčejný Syntol 205 (DOT 3), takže brzdová kapalina se vždy vybírá podle brzd. Při odvzdušňování spojky si počínáme stějně jako při odvzdušňování brzd, s jediným rozdílem, totiž u spojky není možné brzdovku "našlapat" protože hlavní spojkový válec prostě další brzdovou kapalinu v takovém případě nenatáhne.
Postup odvzdušňování:
- sešlápnout pedál
- povolit odvzdušňovací šroub, nechat vypustit tlak
- utáhnout odvzdušňovací šroub
- povolit pedál
- to celé pořád dokola dokud nezačne vytékat čistá brzdová kapalina bez vzduchových bublin
Pro odvzdušňování je potřeba očkový klíč 9 (10), dále hadička a nádoba na brzdovou kapalinu. Odvzdušňování se provádí ve dvou lidech.

Hlavní válec
Hlavní válec má průměr 19mm a sestvává se z jednoduchého pístu, spojeného s plnícím a uzavíracím ventilem, konstrukce je podobná jako u brzdového válce. Válec je připevněn dvěma matkama ke konzole pedálů a je přístupný v zavazadlovém prostoru po odendání plastového krytu brzd.  Vymontování válce je jednoduché, nejdříve odpojíme hadičku od nádržky (v horní části), je třeba si připravit nádobku na vytékající kapalinu, dále uvolníme šroub (ve spodní části) upevňující trubičku na výstupu. Dále je možno vyšroubovat dvě matky držící samotný válec, ten lze poté vyndat z vozidla. Dále lze demontovat samotný válec, nejdříve je nutné vyndat jistící podložku "ségrovku", která byla jen u starších typů. Poté je možno vyndat celý vnitřní mechanismus. Mechanismus je tak jednoduchý že je prakticky bezzávadový, jednou za pár let stačí akorát vyměnit těsnící gumičky - prodává se celá sada na spojku za cca 20 Kč. Montáž je opačná k demontáži,  v tomto případě stejně jako u brzd je nutné kovová těsnění nahradit novými.

Na obrázku je montážní celek hlavního spojkového válce.

Pracovní válec spojky
Je jednoduchý kapalinou tlačený píst, s vnitřním průměrem 22mm. Válec nemá vnitřní vratný mechanismus - vrací se za použití vnější síly. Sestavení je jasné z obrázku umístěného pod odstavcem, válec je velice jednoduchý, bez problémový, jednou za několik let (5 a více) stačí akorát vyměnit gumičky a prachovky. Pracovní válec je dostupný za opěradly zadních sedadel ve střední části pod krytem v příručním zavazadlovém prostoru. Válec je jednolitý s přírubou a je přidělán na převodovce čtyřmi matkami. Pod dvěma matkami je připevněn ocelový pružný drát, pod kterým drží plastový kryt pracovního válce a táhla. Demontáž je podobná jako u hlavního válce spojky s rozdílem že nejprve je nutno vyndat spojové táhlo - POZOR není ani na jedné straně na pevno přiděláno a nesmí spadnout do spojkového prostoru.
 


Obrázek obsahuje kompletní montážní schéma pracovního válce spojky vozu Š120, včetně přívodní tlakové hadičky.
 

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz