koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Montáž zadního stěrače (pro vozidla Škoda Favorit do r.v. 8/91)
Rubrika: Elektrika
Publikovn: 1. prosince 1999

Vozy Škoda Favorit měli zadní stěrač až do 8/91 jen ve výbavě LS.
Dodatečná montáž na tyto vozy ale není náročná finančně, ani  technicky.
Samotný stěrač lze pořídit na vrakovišti za zhruba 350,- Kč. Je potřeba, aby spolu se stěračem jste dostali i matky, kryt matky a zkontrolovali si kabeláž. :-) Je zapotřebí zakoupit i druhé kontakty pátých dveří, abyste mohli zapojit elektriku.
Montáž stěrače je velmi jednoduchá, odstraní se sololitové čalounění pátých dveří a vyndá se gumová záslepka otvoru pro stěrač. Motor stěrače je na dveře upevněn na dvou místech, u otvoru matkou, vevnitř dveří šroubem.
 Motorek je dvoupólový s automatickým dojezdem. Vycházejí z něj 3 dráty, modrý, červený a černý.
Modrý kabel je minus a připevňuje se na kostru.( nejlepší je umístit ho pod šroub motorku stěrače ).
Černý kabel je plus a je potřeba ho připojit na ovládání viz. níže.
Červený kabel je plus, trvale připojen do proudu.
Favority řady L sice neměli zadní stěrač, ale mají  částečně hotovou elektrickou přípravu.
Na páčce pod volantem je fungující spínač ( sdružené ovládání - přední stěrače, přední ostřikovače, zadní stěrač, zadní ostřikovač ), vedou z něj kabely, ale končí u levého předního podběhu, kde jsou umístěny konektory kabelů na světla.
Na zjištění v kterém kabelu je proud z přepínače použijeme zkoušečku na 12V, kabel je zaveden do jedné poloviny konektoru, v druhém je volná zdířka. Na připojení lze použít kolík z konektoru některých lepších reproduktorů ( Sony atd. )
Červený kabel se připojí k trvalému zdroji ( trvalý po zapojení klíčků zapalování ), není to ale nutnost, akorát se stěrač nevrací automaticky. Druhé kontakty se vymění za záslepky, které zakrývají otvory pro ně na pravé straně. Obsazeny budou jen dvě pole, zbývající dvě volná pole lze později využít například pro třetí brzdové světlo.
Jak vidíte, montáž není složitá a zhruba po hodině je stěrač v provozu.

Autor lnku: S.L.Y. (Petr Šeda)
E-mail: petrs@electrocity.cz