Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Zimní příprava (starších Škodovek)
Rubrika: Ostatní
Publikovn: 28. prosince 1999
V našich podnebních podmínkách nejsou zimy nijak kruté přesto dokážou život řidičům pěkně znepříjemnit, tento článek se bude zabývat jak některým nepříjemným situacím v zimě předejít.
Dveře
S dveřmi v zimě jsou dva problémy, první možností je zamrznutí zámku
s důsledkem nemožnosti dveře odemknout(otevřít), nebo dveře přimrzlé k
těsnění, kdy taktéž nelze dveře otevřít. V případě zámků pomáhá promazání
zámku a zámkového systému vazelínou (např. Mogul LV2, nebo Castrol LM,
nebo Mobil). Pokud je již pozdě a potřebujete se dostat do vozidla, které
má zamrzlý zámek (ne zámkový systém) doporučuji použití speciálního přípravku
pro rozmrazování zámků (roztok), v případě absence jakéhokoliv "chemického"
rozmrazovače, je také možno klíček vždy nahřát nad zapalovačem a poté vložit
do zámku a toto několikrát opakovat.
Na obrázku je zámek vozů Škoda 105 - Rapid, který je vhodné před zimou
namazat jednou z výše uvedených vazelín.
Druhým možným problémem je přimrznutí dveří k těsnění, proto se těsnění
potírá glycerinem.
Chladící kapalina
Jak je známo všem již od věku školního voda již při mínus několika
stupních zamrzá, problém je v tom že také při této přeměně skupenství mění
svůj rozměr - roztahuje se, takže každý si jistě dokáže představit jak
by toto zamrznutí dokázalo poničít celý chladicí systém, např praskly by
trubky, hlava, blok motoru. Z těchto důvodů se v chladící soustavě používá
směs nemrznoucí kapaliny a destilované vody. Poměr této směsi určuje její
bod mrznutí, pro naše klimatické podmínky postačuje směs do -20 stupňů
celsia. Nejznámějším zástupcem těchto nemrznoucích kapalin na našem trhu
je tuzemská prodejní značka Fridex, ředění této kapaliny 1:2 s destilovanou
vodou odpovídá -20 st. C. Aktuální bod tuhnutí vaší právě používané chladící
kapaliny je možno změřit hustoměrem.
Hlavy motorů všech novějších vozidel jsou proti rozpínavosti vody,
která zamrzá chráněny protizámrazovými zátkami, což je to kolečko, které
je zhruba uprostřed obrázku, částečně schováno za rozdělovačem, pokud vím
tak všechny škodovácké motory měli toto opatření od typu Š1000MB
Pneumatiky
Nejvhodnější je záměna za zimní pneumatiky, které mají daleko lepší
adhézní vlastnosti na sněhu ledu atd. V případě zájezdu na hory je také
vhodné přibalit sněhové řetezy. Ti z nás kteří jsou méně majetní a mají
pouze jednu sadu pneumatik (letní, univerzální) musí dbát na minimální
hloubku vzorku a přizpůsobit styl jízdy sníženým možnostem vozidla. Na
zimu jsou vhodné také zimní protektory, které jsou levné a v zimě nevadí
tolik jejich rychlostní limit. Zimní prostředí soli atd poškozují také
elektronová kola a proto je vhodná výměna v zimě za obyčejné plechové disky.
Ostřikovací kapalina
Zde je přechod teplot pod nulu také nebezpečný, týká se zejména čerpadla
chladící kapaliny, kde může roztrhnout těleso čerpadla. Samozřejmně že
je možné poškození hadiček a nádržky. Tomuto stavu se dá předejít použitím
"zimní ostřikovací kapaliny", tato se prodává v podstatě ve dvou provedeních
buď přímo do -20 st. C, která se dále neředí, nebo pro nižší teploty kterou
je dále možno ředit nejlépe destilovanou vodou a dosáhnout tak optimálního
stavu pěněženky/stavu hladiny. Zřejmně nejznámějším na našem trhu je Glacidet,
který se prodával minulou zimu v teplotách do -20 a do -50 st. C.
Benzínový systém
Benzínový systém je v zimě náchylnější na absorbci vody, ta poté může
zamrznout v hadičkách a nejde nastartovat motor, proto je v zimě výhodné
používat přísadu do benzínu, např. Velfobin, který váže na sebe vodu a
ta se pak spálí v motoru. Před zimou je také vhodné vyčistění palivového
systému a nádrže.
Akumulátor
V zimě je třeba věnovat akumulátoru zvýšenou pozornost, nejen že mu
vadí nízké teploty, které snižují jeho kapacitu, ale také mu vadí menší
nabíjení, či dokonce vybíjení v průběhu jízdy zapříčiněné častějším používáním
světel, ventilátoru, vyhřívání zadního okna, mlhovek a jiných typicky zimních
zařízení, tak se může stát především při kratších cestách, že akumulátor
stále ztrácí svůj náboj, protože není nabíjen. Pak jednou přijdete k vozu
a prostě už nenastartujete, proto je vhodné v zimě občas vzít akumulátor
domů do tepla a nabít ho na domácí nabíječce (viz článek elektrika/akumulátor)
do vozu ho dávejte až před odjezdem. Dalším problémem akumulátoru
je, že vybitý akumulátor nejenže nenastartuje vozidlo, ale navíc ještě
může zamrznout při relativně pár stupních pod nulou, stav nabití totiž
přímo ovlivňuje teplotu při které elektrolyt zamrzá, čím více nabitý akumulátor,
tím nižší teplota je třeba. Plně nabitý zamrzá zhruba při -70 st. a úplně
vybitý cca při -10 stupních C. Co se týká startování tak je nutné pouštět
spouštěč nejvíce na 10 sekund a mezi jednotlivými spouštěními čekat 20-30
vteřin, protože jinak se ničí akumulátor nadměrnou zátěží.
Startování
Možnosti dobré startovatelnosti v zimě ovlivňuje systémově mnoho komponent.
Nejdůležitější je, aby motor měl kompresi, to je ale bohužel jinak než
generálkou neovlivnitelná hodnota. Dále je nutné aby byl v pořádku palivový
systém, karburátor. Před startováním je vhodné ručně načepovat pumpičkou
benzín aby se zbytečně motor netočil na prázdno. Dále je nutná dobrá funkce
zapalování, nejlepší je elektronické bezdotykové zapalování, které je schopno
dávat plnou jiskru i při 6V, případně je vhodný předřadný startovací odpor
(vozidla od 84 ho mají standartně montován). A v neposlední řadě startovatelnost
ovlivňují akumulátor a startér, akumulátor je třeba udržovat stále nabitý.
Oleje
Také motorový olej má své mezní teploty funkčnosti, v dnešní době se
sice již používají výhradně celoroční oleje, ale záleží na klasifikaci
do jaké teploty -stupňů je možné ho použít, při nižsích teplotách tuhnou
a výrazně snižují možnost nastartovat. Problematikou provozních teplot
olejů se zabývá článek "olejový systém" / rubrika motor.
Námraza na oknech
Specifickým přikladem pro vozidla Škoda 105-120 je bohužel námraza
oken problém je většinou v tom, že zamrzají i zevnitř, jedná se o kondenzát
vody ve vzduchu, který se usazuje právě na sklech. Nedoporučuji tuto námrazu
seškrabávat, ale použít rozmrazovací spreje, u zadního okna není možné
v žádném případě používat škrabku zevnitř, hrozí poškození vyhřívání zadního
okna.
Ochrana karoserie
V zimním období značně trpí podvozek vozidla, nejen nízkými teplotami
a neustálým útokem vody, ale především útoky agresivních posypových látek,
které si lehko poradí s antikorozní ochranou. Proto je vhodné jednou za
dva roky nechat vystříkat dutiny a spodek vozidla antikorozním prostředkem
na bází asfaltů, nebo plastů. Nejčastěji se k tomuto opatření používá prostředek
Rezistin, případně Plastizol. Tuto pěči pro náš vůz je vhodné svěřit odbornému
servisu, protože svěpomocí je špatně aplikovatelná.
Nasávaný vzduch
Vozy do roku výroby 83 měli měnitelný přívod vzduchu, v tomto případě
je třeba nasadit hadici a přesunout zaslepovací zátku z boku dozadu. Novější
vozidla již mají zapojeny oba vstupy a přepíná mezi nimy klapka ovládaná
termostatem, v tomto případě je vhodné zkontrolovat funkci termostatu -
mírně přihřát zapalovačem, měl by hýbat klapkou.
Štastnou cestu v zimě a málo nehod přeje Chipmen.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz