koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Bezpečnost a světla (aneb nejste tu jen vy)
Rubrika: Světla
Publikovn: 22. jna 1999

První na co si při užívání světel musíte vzpomenout, je to, že nejste na komunikacích sami a nemyslím tím přímo jen oslnění protijedoucích vozidel. V dnešní době kdy si každý hraje na svém písečku, a čím víc wattů má tak tím drzejší je, je těžké představit si jak tento článek na současném stavu něco změní. Je to otázka výchovy už od školního věku, přes autoškoly a celou společnost, která musí vyžadovat určitý stupeň služnosti a povinnosti ve věcech bezpečnosti komunikačního provozu. Důvod proč jsem toto krátké zamyšlení umístil mezi články o světlech je, že zde si toho spíš všimnete, než když někam dám adresář s názvem besip, který bude mít nulovou návštěvnost.

Nejkratší část věnuji chodcům a cyklistům, kteří jsou na silnicích nejzranitelnější a často své šance na újmu zdraví zvyšují tím, že za snížené viditelnosti chodí v tmavém oblečení, případně na kole nemají vůbec světla ani odrazky, či se nenamáhají je zapnout. Ráno často potkávám na úzké silnici, kde jezdí i linkové autobusy  a kde není žádné pouliční osvětlení cyklisty bez osvětlení a bohužel není vyjímkou, že je uvidím až na směšně malou vzdálenost. Je zřejmé že si neuvědomují význam takových maličkostí jako jsou odrazky, nebo světla, které stále patří do povinné výbavy kol. Pro chodce mám také dobrou radu takové ty obyčejné reflexní serepetičky na oblečení  jsou celkem dost dobře vidět. Není to tak dávno, co jsem v mlze viděl jen nějaké záblesky a trochu zpomalil, načež jsem zjistil, že si to někdo mašíruje po druhé krajnici než má a to co svítilo do dálky byly jeho boty dole s takovou  tou zelenou odrazkou. Takže na závěr pořidtě svým dětem na kola světla a sami si je tam dejte taky a až budete příště vybírat podzimní a zimní oblečení a obutí, zkuste taky myslet na něco jiného něž jen na cenu !?

Řidič motorového vozidla má v tomto řetězu uživatelů komunikací největší zodpovědnost, je relativně v bezpečí narozdíl od chodců, či cyklistů. A také je nejméně zatížen okolnostmi řízení - nepřízeň počasí, díra v silnici atd. Proto chci apelovat na všechny řidiče motorových vozidel aby zkoušeli aspoň občas dodržovat na silnicích pravidla slušnosti a zákony.Zde uvedu jen pár příkladů: Za snížené viditelnosti za soumraku, zvláště v zimě zapínat včas tlumené světla. I když se vám zdá že viditelnost je ještě postačující, ostatní řidiči vás mohou přehlédnout (splývající barva vozu, protislunce), takže světla v tomto případě neslouží k tomu aby jste viděl(a), ale byl viděn(a). V zahraničích je v některých zemích uzákoněna povinnost jedoucích vozidel mít zapnutá tlumená světla, tak jako je tomu u nás třeba s motocykly. Povinnost jezdit se zapnutými světly platí v některých zemích Evropy, nutno zjistit před cestou do té které země, pouze vím, že v Polsku platí povinnost svítit ve dne od podzimu do jara. U nás se o povinném používání světel také uvažuje.  Dále na jedoucím vozidle nesmí být zapnuta pouze obrysová světla. Obrysová světla  nebo varovná světla naopak nezapoměnťe zapnout v případě, že musíte zastavit na vozovce, připadně i v odstavném pruhu dálnice apod. stává se poměrně často, že někdo narazí na dálnici do odstaveného vozidla, bohužel občas i do těch co ho opravují.k tomu také patří poznámka že se nesmí ve vašem zájmu stříkat zadní odrazky ztmavovacím sprayem. Dalším  bodem je používání předních i zadních mlhových světel, která jsou výlučně zákonem určena do mlhy, hustého sněžení, nebo hustého deště, tzn.že pokud je užíváte za dostatečné viditelnosti (i za noci) tak značne oslňujete, protože to mlhová světla mají v popisu práce (rozptylovat světlo). Sám se přiznám, že mám poněkud výkonnější dálkové světlomety, ale právě proto je o to dříve sklápím, nikdy nečekám až je nejdříve skloní protijedoucí vozidlo, stejně tak je zvykem klopit světla pokud proti vám jede cyklista, nebo jde chodec, hlavně na dálnicích kde se časem velmi unavují oči, je po krátkém silném oslnění neschopnost očí zaostřit delší než by se zdálo, podle mých odhadů tak 10 až 15 vteřin, jakou vzdálenost za tu dobu řidič ujede si můžete spočítat sami. V kolonách je také zvykem pokud víte, že budete delší dobu čekat na jednom místě tak pustit nožní brzdu (na rovince, nebo zatáhnout ruční) ona rozzářená brzdová světla auta před vámi nejsou příliš příjemná na pohled. Dalším dobrým zvykem je pokud musíte zastavit, či hodně přibrzdit v neočekávaném místě zapnout aspoň na pár vtěřin výstražná světla (týká se především hlavně dálnic), tím řidiči za vámi vědí, že si mají dát zvýšený pozor. Další použití výstražných světel je jako poděkování, což je sluąnost, pokud vás někdo pustí apod.

Je smutné že  v době kdy píšu tento článek, se právě stala tragická dopravní nehoda na dálnici u Středokluk (Praha-Kladno) kde narazil linkový autobus ČSAD do stojící Tatry 148, bohužel srážka si vyžádala 10 obětí a několik dalších vážně zraněných. Lze se jen dohadovat kdo nehodu způsobil, jisté však je, že pokud by byla Tatra řádně označena výstražným trojúhelníkem a případně měla zapnutá výstražná světla tak se možná tato tragédie vůbec nemusela odehrát, dávejte prosím tedy pozor na silnicích a světla užívejte k určenému účelu, dík.

Samozřejmá je údržba světel, počínající omytím neprůhledných skel světel, až po seřizování, které lze učinit i svépomocí, jak uvádí článek v rubrice světel.

Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz