koda TechWeb   Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio
Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve.

Historie (od vozu Š1000MB až po Š136)
Rubrika: Technická data
Publikovn: 13. ledna 2000

Jak každý ví, tak celá tato řada se odvíjí od automobilu Škoda 1000MB. Před jeho uvedením do výroby bylo dáno několik podmínek:
 hmotnost kolem 700kg
 spotřeba 6-7l/100km
 alespoň 4 místa

Vzniklo několik prototypů:

1. typ 976 - motor o objemu 900cm kapalinou chlazený a pohon předních kol neprošel protože se nesehnal výrobce kloubových hřídelů pro přední nápravu
2. typ 978 - kapalinou chlazený motor ve předu a pohon zadní nápravy neprošel z důvodu vysokých nákladů
3. typ 977 - kapalinou nebo vyduchem chlazený motor vzadu a pohon zadní nápravy.
 Tato verze s  kapalinou chlazeným motorem dala základ pro embéčko.
 Řešení to sice bylo ve své době moderní /viz Volkswagen, Fiat, Renault/, ale nedávalo možnost výroby aut typu kombi, pick-up atd...
 
 

Škoda 1000/1100MB


Za motor pro embéčko byl vybrán prototyp 978, který měl objem 988cm a výkon 41,6 k při 4750 otáčkách. Pro rychlejší odlévání bloků z hliníkové slitiny se použila technologie lití pod tlakem. Této technologii lépe vyhovuje motor s rozvodem OHC proto vynikl prototyp motoru o objemu 1000cm s rozvodem OHC , který měl bohužel problémy s pohonem  vačky a utěsněním vodního a olejového čerpadla.
 A Škodovka místo aby našla chybu v konstrukci tak udělala krok zpět a vrátila k rozvodu OHV - bohužel.

Přesto patřil motor tehdy k nejmodernějším v Evropě. Díky zaslepenosti přišla Škodovka v souvislosti s tímto motorem o ještě jeden světový primát: Ústav pro výzkum motorových vozidel totiž navrhl a odzkoušel celohliníkový motor tedy i s hliníkovou hlavou kterou měl sériově až motor 135/136 o 30 let později.

Takže hlava motoru byla nakonec litinová se samostatnými sacími kanály pro každý válec nebo vždy pro dvojici válců dohromady - pětikanálová hlava dostala nakonec přednost a osmikanálová opět za 30 let.

Karoserie nového vozu byla čtyřdveřová samonosná, ale embéčko snad už  každý viděl.

K výrobě tohoto vozu se v podstatě postavila celá nová automobilka s kapacitou 600 embéček denně.
 

Škoda 100/110


Nástupcem Škody 1000MB nebylo nic jiného než Škoda 100/110 lidově hundrtka. Jedinými většími změnami byla karoserie a přední náprava s licenčními kotoučovými brzdami Dunlop. Motor zůstal beze změn. V roce 1970 se začalo ve Kvasinách montovat dnes již kultovní auto sedmdesátých let Škoda 110R. Byl to malý sportovní vůz s karoserií kupé 2+2 místa. Slabinou kupátka byl motor o objemu 1107 cm a výkonu 62k.

Nejsvižnější byla Škoda 120S Která vznikla na objednávku ministerstva vnitra jako rychlý vůz pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Díky této sérii se mohla homologovat pro soutěže. Jen pár informací: přes 85kW, osmikanálová hlava, až 220km/h
 O dalších vozech jako je Š130RS, Buggy Škoda 736, auto FERAT z filmu a jiné je více informací v článku Specialitky.
 

Škoda 105 - 136


Dalším typem byla Škoda 105/120, která má výrazně změněnou karoserii, chladič vpředu a větší výkon, Š105 měla motor 1046cm a Š120 1174cm. Karoserie byly v různém provedení výbavy od 105S až po 120GLS.

Od modelu 83 se z užovky stalo M-ko, auto dostalo 13 palcová kola plastové nárazníky, o rok později se objevil typ Š130 s pětistupňovou převodovkou, hřebenovým řízením a zadní nápravou s vlečenými rameny. Od roku 1981 se v Kvasinách vyráběl typ Š Garde později přejmenovaný na Rapid.

Variantou pro soutěže byla Š 130LR s karoserií sedan /proč!!!!/
 

Autor lnku: Zazaa (Radek Záleský)
E-mail: zazaa@volny.cz