Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Historie (od vozu Š1000MB až po Š136)
Rubrika: Technická data
Publikovn: 13. ledna 2000
Jak každý ví, tak celá tato řada se odvíjí od automobilu Škoda 1000MB.
Před jeho uvedením do výroby bylo dáno několik podmínek:
hmotnost kolem 700kg
spotřeba 6-7l/100km
alespoň 4 místa
Vzniklo několik prototypů:
1. typ 976 - motor o objemu 900cm kapalinou chlazený a pohon předních
kol neprošel protože se nesehnal výrobce kloubových hřídelů pro přední
nápravu
2. typ 978 - kapalinou chlazený motor ve předu a pohon zadní nápravy
neprošel z důvodu vysokých nákladů
3. typ 977 - kapalinou nebo vyduchem chlazený motor vzadu a pohon zadní
nápravy.
Tato verze s kapalinou chlazeným motorem dala základ pro
embéčko.
Řešení to sice bylo ve své době moderní /viz Volkswagen, Fiat,
Renault/, ale nedávalo možnost výroby aut typu kombi, pick-up atd...
Přesto patřil motor tehdy k nejmodernějším v Evropě. Díky zaslepenosti přišla Škodovka v souvislosti s tímto motorem o ještě jeden světový primát: Ústav pro výzkum motorových vozidel totiž navrhl a odzkoušel celohliníkový motor tedy i s hliníkovou hlavou kterou měl sériově až motor 135/136 o 30 let později.
Takže hlava motoru byla nakonec litinová se samostatnými sacími kanály pro každý válec nebo vždy pro dvojici válců dohromady - pětikanálová hlava dostala nakonec přednost a osmikanálová opět za 30 let.
Karoserie nového vozu byla čtyřdveřová samonosná, ale embéčko snad už každý viděl.
K výrobě tohoto vozu se v podstatě postavila celá nová automobilka s
kapacitou 600 embéček denně.
Nejsvižnější byla Škoda 120S Která vznikla na objednávku ministerstva
vnitra jako rychlý vůz pro tehdejší Veřejnou bezpečnost. Díky této sérii
se mohla homologovat pro soutěže. Jen pár informací: přes 85kW, osmikanálová
hlava, až 220km/h
O dalších vozech jako je Š130RS, Buggy Škoda 736, auto FERAT
z filmu a jiné je více informací v článku Specialitky.
Od modelu 83 se z užovky stalo M-ko, auto dostalo 13 palcová kola plastové nárazníky, o rok později se objevil typ Š130 s pětistupňovou převodovkou, hřebenovým řízením a zadní nápravou s vlečenými rameny. Od roku 1981 se v Kvasinách vyráběl typ Š Garde později přejmenovaný na Rapid.
Variantou pro soutěže byla Š 130LR s karoserií sedan /proč!!!!/
Autor lnku: Zazaa (Radek Záleský)
E-mail: zazaa@volny.cz