Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Seřizování světlometů (vozů Škoda 105 - Rapid)
Rubrika: Světla
Publikovn: 22. jna 1999
Tento článek je věnován pouze zručnějším amatérům, pro ostatní
je lepší auto odvězt do servisního střediska a zde nechat provést seřízení
světlometů.
Typy světlometů
.
Na obrázcích po levé straně jsou nakresleny pravé světlomety, světlomety
umístěné na levé straně vozu mají ovládací prvky zrcadlově.
První ze shora jsou světlomety montované od počátku výroby do
července 1983. 1-šroub stranové regulace, 2-šroub výškové regulace, 3 -
upevňovací šrouby.
Druhý typ světlometů (druhý ze shora), jsou světlomety montované
do vozů Š120LS a 120 GLS od počátku jejich výroby do července 1983. 1-
šroub stranové regulace, 2-šroub výškové regulace, 3-upevňovací šrouby.
Třetí jsou oválné světlomety montované do července 1983 ( u
vozů Š garde do července 1984) 1- seřizovací šrouby, 2- seřizovací a upevňovací
páčka - polohy a,b,c, 3- upevňovací pružiny optické vložky.
Čtvrtý světlomet je oválný typ, montovaný od srpna 1983, 1-seřizovací
šrouby, 2- upevňvací pružiny optické vložky, 3-čep světlometu.
Pátý typ (úplně dole) je tvarový světlomet, montovaný od srpna
1983 na vozy Š120Ls, Š120 GLS a od srpna 1984 na všechny vozy 1-Seřizovací
šrouby, 2- pojistná pružina, 3- plech čela, 4-pojízdný vozík jezdící
na šroubu.
Světlomety se seřizují při tlumených světlech. Jelikož správně nastavené
světlomety jsou významným prvkem bezpečnosti jízdy, je tento úkon předmětem
předpisu vyhlášky (FMD č. 41/84 Sb.). Technické hodnoty s předepsaným nastavením
světlometů jsou uvedeny dále. Nejjednodušší (a podle našeho názoru i přesnou)
pomůckou k seřízení světel je stěna kolmá k podkladu, na kterém stojí kontrolovaný
automobil. Na stěnu je třeba nanést čáry podle skicy na obr. dole. Automobil,
zatížený pouze řidičem, se správně nahuštěnými pneumatikami přistavíme
tak, aby byly oba světlomety vzdáleny 5m od zmíněné stěny. Pro informaci
dodáváme, že vozy se dvěma kruhovými světlomety mají jejich osy vzájemně
vzdáleny 1030 mm, vozy se čtyřmi světlomety mají rozteč vnějších světlometů
1114, vnitřních 790 mm. Rozteč oválných světlometů montovaných do července
1983 je 970 mm a rozteč světlometů tvarových a oválných montovaných od
srpna 1983 je 896 mm.
Mezinárodní předpis EHK-OSN i tuzemská vyhláška uvádějí, že rovina,
na které stojí automobil, jehož světlomety jsou seřizovány, se nesmí lišit
od roviny vodorovné v žádném bodě i více než 1,4 mm (nejvyšší přípustná
nerovinnost) (pozn. blbost, když si to seřizuju vzhledem k boku garáže,
tak mě nějaká nerovinnost neštve). Vyhlášky dále uvádějí tolerance sklonu
světelného paprsku od rovinynvodorovné procházející osou světlometů, v
rozmezí 1 až 1,5%. Při využití plného rozsahu dovoleného zatížení vozu
je povolen sklon světelného paprsku v rozmezí od 0,5% do 2,5%. Pro ujasnění:
skloníme li světelný paprsek o 1% tak na vzdálenosti 5metrů, protne světelný
paprsek stěnu o 5 cm níže.Čili - jmenovitá hodnota průsečíku světelného
paprsku tlumeného světla ve vzdálenosti 60 mm pod rovinnou vodorovnou odpovídá
sklonu 1,2 %. Tato hodnota je uvedena na štítku, který byl u vozů z prvovýroby
v souladu s vyhláškou nalepen na pravé straně předního zavazadlového prostoru.
Dodáváme, že výrobce světlometů (a tedy i kontrolní orgány) připouští
možnost zamlžování vnitřku světlometů, neboť k němu dochází za určitých
podmínek v důsledku fyzikálních zákonů - dosažení rosného bodu v závislosti
na vnitřní atmosféře v optické vložce.
Zde je seřizovací stěna:
Popis kontrolní stěny:
a - podélná osa vozu
b - rovina na které stojí vůz
c - vodorovná osa světlometů
d - rozhraní světla a stínu tlumených světlometů
A - rozteč svislých os světlometů
B - vzdálenost vodorovné osy světlometů od roviny, na které stojí automobil
C - střed světlometu
D - bod, ve kterém se lomí rozhraní světla a stínu při světle tlumených
světlometů pod ůhlem 15 stupňů
Použito materiálů z knih Aby jezdily v roce 2000, autor
M.R.cedrych, a Automobily Škoda 105-130 autor J.Andrt
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz