Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Charakteristika motorů Š105-136 (krátký popis, tabulky výkonů, použití bezolovnatého benzínu)
Rubrika: Motor
Publikovn: 21. ledna 2000
Společné‚ znaky motorů montovaných do automobilů Škoda typové‚ řady 105/120/130/135/136.
Motor je z zážehový čtyřdobý řadově čtyřválec, karburační s rozvodem OHV. Je chlazený směsí vody a nízkotuhnoucí kapaliny s nuceným oběhem, který zajišťuje čerpadlo poháněné‚ od klikového hřídele klínovým řemenem. Klikový hřídel je uložen ve třech ložiskách s tenkostěnnými pánvemi. Blok motoru je tlakově litý z hliníkové slitiny. Ojnice mají na čepech klikového hřídele tenkostěnné pánve horní oko pro pístní čep s bronzovým pouzdrem. Písty z lehké slitiny mají po třech kroužcích. Válce jsou samostatné, litinové‚ vložené do motorového bloku. Tlakové mazání je zajištěno olejovým zubovým čerpadlem. Tlak oleje reguluje samočinně kuličkový ventil. Odvětrávání motorové‚ skříně má uzavřený okruh s odsáváním přes karburátor. Karburátor je spádový dvoustupňový s mechanickěm sytičem.Čistič vzduchu je suchý s válcovou papírovou výměnnou filtrační vložkou. Palivové‚ čerpadlo je membránové‚ mechanické, poháněné výstředníkem vačkového hřídele. Zapalováni je kontaktní s pořadím na válce 1-3-4-2. Rozdělovač má odstředivou a podtlakovou regulaci předstihu zážehu. Primární elektrický zdroj je alternátor o jmenovitém napětí 14 V. Motor je pravotočivý při pohledu ve směru jízdy (ze strany řemenice a rozvodových kol).
Číslo motoru
Číslo motoru je vyraženo na přírubě bloku motoru pro montáž čerpadla chladící kapaliny. Od roku 1977 (náběh typové řady 105/120) je za šesticiferným pořadovým výrobním číslem motoru lomítko a pak následuje číslice udávající typ motoru (index):
/1 Š105 ...... (Š742.10)
/2 Š120 ...... (Š742.12)
/3 Š120 ...... (chladírenská jednotka)
/4 Š110R
/5 Š110
/6 Š120 Garde,Rapid
/7 Š130 ...... (Š742.13)
/8 Š100
/9 Š120 LS ..... (Š742.12)
Od května 1987 zavedl výrobce číslování motoru novým způsobem. Nálitek příruby je rozšířen a číslo je ve dvou řádcích. V prvním řádku je sedmimístné pořadové výrobní číslo motoru ukončené hvězdičkou, v druhém řádku je třemi číslicemi udán typ motoru (105, 120, 130, 135, 136). Je-li za tímto číslem uvedena číslice 8, znamená to, že u motoru je upravena hlava válců (ze šedé litiny) pro použití bezolovnatého benzínu. U Š135 se identifikační kód 8 neuvádí, tento typ je určen pro trvalé používání bezolovnatého benzinu.
U vozů s motory Š742.136 je kód vyznačen jen v případě, že hlava má ventilová sedla z materiálu, který dovoluje provoz i na bezolovnatý benzin. Pokud u typu Š742.136 kód vyznačen není, je nutné užívat benzin olovnatý.
ŠKODA 742.10 Š105 S,L,SP,GL
ŠKODA 742.12 Š120 -,L,LE,GL,125L
ŠKODA 742.12X Š120 LS,GLS,LX,GARDE,RAPID
ŠKODA 742.13 Š130 L,GL,RAPID130
ŠKODA 742.135 Š135 L,GL,RAPID135
ŠKODA 742.136 Š136 L,GL,RAPID136
Na obrázku jsou uvedeny diagramy výkonu (1), točivého momentu (2) a spotřeby paliva (3) dle ISO (tj. s veškerým příslušenstvím - čerpadlem chladící kapaliny, alternátorem, čističem vzduchu a tlumičem výfuku). Hodnoty u nového, nebo generálkovaného motoru po záběhu (2500 km jízdy nebo 50 hodin chodu) v toleranci +/- 5 %.
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz