Copyright © 1999-2000, Petr Va & Panda internet studio Jakkoliv vatek i petisk obsahu serveru koda TechWeb me bt pouit jinde pouze s psemnm svolenm provozovatel serveru, je jsou uvedeni ve. |
Disky a pneumatiky Š105-Rapid (základní informace, značení, záměny)
Rubrika: Kola
Publikovn: 27. ledna 2000
Základní informace
Standartně byly do vozidel Škoda 105-Rapid osazovány disková kola 4
1/2Jx14 s pneumatikami 155SR14, od srpna roku 1980 pak disková kola
4 1/2Jx13 s pneumatikami 165/80 R13. Všechno radiální pneu, v případě několika
nejstarších vozů se ještě najde 155R14 diagonálního provedení. Dále se
kola 13" liší pro použití na normálním a na hřebenovém řízení, rozdíl je
v systému centrování, u starší verze je disk centrován maticemi, u novější
(od roku 83) je centrován středovým otvorem, který je přesně kalibrován
85,5mm. Disky lze rozeznat dle čtyř výseků na obvodu disku(viz obr.), které
má verze pro použití na nápravách se středícím nákružkem.
Disky 14" a 13" staršího provedení nelze použít na přední nápravu s hřebenovým řízením, mají o něco menší středový otvor a později je nejde sundat. Disky jsou vždy čtyřděrové s rozteči 130mm. U zadní nápravy je jedno jaké disky jsou použity. U vozidel Škoda 130 a Škoda Rapid 130 od začátku výroby a na všechny další vozy vyrobené od srpna 1985 je možno montovat i disková kola 5Jx13 H2 s pneumatikami 185/70 R13. Huštění pneumatik je popsáno v příručce k vozidlu. Kola je třeba pravidelně nechat vyvažovat, především hřebenové řízení je citlivé na nevyváženost.
Možnosti záměny
Při záměně je nutno se řídit uvedeným typem (typy) ve velkém TP, kde
v průběhu výroby byly uváděny typy 14", později spolu s 13", dále už jen
13" u novějších roků výroby ještě s alternativně použitelnými 185/70 R13.
V případě, že chcete provést záměnu pneu 14" za 13" a nemáte je uvedeny
v TP, je možno informovat se na DI o možnosti jejich zapsání do TP. Vhodnější
pneu jsou jednoznačně 165/80 R13, které pro normální provoz plně postačují,
pro sportovnější jízdu jsou však vhodnější pneu 185/70 R13, problematické
je sehnání disku pro tyto širší pneumatiky. Při záměně pneumatik 14" za
13" není nutno měnit náhon tachometru, odchylka je v povolené toleranci
5%.
Značení pneumatik a ráfků
Ráfek 4 1/2Jx13 - čtyři a půl značí šířku disku v palcích, písmeno
J tvar ráfku a 13 průměr ráfku v palcích. Palec je 25,4mm. Disk nemá pevně
stanovenou šířku pneumatik např. na disk se šířkou 4 1/2 se dají použít
pneumatiky šíře 155-175.
Pneu 165/80 R13 - 165 značí šířku pneumatiky v mm, 80 značí výškový
poměr k šířce v procentech, tzn. že výška je 80% z 165, R značí že pneumatika
je Radiální, 13 značí vnitřní průměr v palcích.
Dále je na pneumatice označení maximální přípustné rychlosti a to jedním
písmenem dle tabulky, na pneumatice je ještě označení maximální možnosti
huštění a případně směru rotace, na který je potřeba myslet při obouvání.
Písmeno značení | Maximální rychlost v km/h |
N | 120 (protektory) |
S | 180 |
T | 190 |
H | 210 |
V | 240 |
TUBELESS - takto jsou značené pneumatiky které nepotřebují duše, těsní
přímo plášť. Disky pro použití s duší, nebo bez duše se neliší.
RADIAL / DIAGONAL - značí jak je provedena kostra vůči rotaci kola.
V současné době se už používají výhradně radiální pneumatiky.
STEEL (RADIAL STEEL) - značí konstrukci s textilním nárazníkem
(RADIAL), nebo s ocelovým nárazníkem (RADIAL STEEL).
Autor lnku: Chipmen (Petr Váňa)
E-mail: chipmen@skoda.panda.cz