|
22. října 1999Žárovky H4-160Wnávod na úpravu elektroinstalace pro silnější žárovky typu H4 (140, nebo 160W)Při provozu (nepovolených) žárovek H4 -160W jsem zjistil vážné problémy
v elektroinstalaci, které brání použití těchto žárovek. Elektroinstalace
nikdy nebyla na takovou zátěž konstruována.
Problémy jsem lokalizoval čtyři:
ad a) Kabel od relátek k žárovkám má malý průřez na přenos tak velkého
proudu. Kabel se silně zahřívá a úbytek napětí je i několik voltů. To je
zcela nevyhovující. Je nutné natáhnout nové kabely, jako postačující se
ukázal průřez 2,5mm2 (pro každé světlo jeden kabel) cena takovéhoto kabelu
nepřesáhne 60Kč, je potřeba asi 5 metrů (záleží, kde máte relátka). Nové
kabely tahněte stejným prostorem jako staré a přidělejte je do stejného
svazku. Barva kabelů se snažte dodržet takovou jaká byla původní tj. žlutá
a černá. Toto se týká především kabelů od tlumených, které mají větší příkon,
pro dálkové to není zpravidla nutné, stávající kabely stačí tak zhruba
do těch 100W.
ad b) Patice
H4, mně osobně vyhořeli už dvě patice, obě byli nové a tak jsem si řekl,
že to zřejmně budu muset vymyslet jinak. Není to vadou těchto patic, ale
prostě nejsou konstruovány na tak velký proud. Úprava je relativně
jednoduchá. Využil jsem toho, že žárovky H4 mají konce stykových ploch
děrované. Z patice se povolí šrouby a kabely se vyndají z patice. Na konce
kabelů se napájí očka průměr díry 4mm a kabely se přes vějířovou podložku
přišroubují přímo k žárovce. To zabezpečí dostatečný průtok proudu bez
přechodového odporu. Nevýhodou tohoto zapojení je méně snadná montáž a
demontáž, při výměně žárovky. To že stávající patice nestačí je především
cítit, pach pálící se umělé hmoty je lehce identifikovatelný, navíc se
patice silně zahřívá a po čase světlo přestane svítit. Přestože žárovka
je v pořádku, dotykové plochy patice jsou opálené. V tomto případě je nutné
udělat úpravy popsané v tomto odstaveci.
ad c)
Relátka, první problém, je to, že starší škodovky vůbec relátka neměli
ani na tlumené, ani na dálkové. Což je stav pro takovéto úpravy naprosto
nevyhovující, ruční přepínač LUKAS, nepostačuje proudem, který spíná v
podstatě ani pro normální žárovky a to počítám s novým přepínačem a ne
15let starým, který má značné opotřebení. Pro výše uvedené důvody je nutná
instalace relátek pokud tam již dříve nebyly. Dalším problémem je, že klasické
škodovacké relátka stačí tak na 200W a při 320W tlumených světlometů se
mi párkrát stalo že se relátka připekla, takže jsem je musel nahradit relátkem
uzavřeným v ochranné atmosféře s vetším spínacím proudem, podobné problémy
zjistíte pokud relátko rozeberete a zkontrolujete kontakty: Pokud jsou
kontakty hodně opálené, tak relátko nestačí, jinak kontakty očistěte a
relátko opět uzavřete. Je relativně jednoduché sehnat novější typy relátek
od fi PAL které tyto požadavky splňují.
ad d) Problém chlazení nelze jednoduše v amatérských podmínkách vyřešit.
Odvod tepla od žárovky a jeho ventilaci zajišťuje světlomet, světlomety
škodovek byly navrženy pro žárovky s výkonem 60/55W a plně postačují odvádět
teplo, které tyto žárovky vyrobí. Jinak je tomu u žárovek s vyšším přikonem
(platí pouze u 160W), tyto mají větší tepelné emise, a chlazení světlometem
je nedostačující. V případě nedostatečného dlouhodobého chlazení žárovky
předčasně vypovídají službu. Trochu pomůžou provozní opatření, předevsím
vypínat světlomety na stojícím vozidle, pokud vozidlo stojí světlomety
nejsou chlazeny náporem vzduchu. Jiným řešením, které jsem konzultoval
s odborníky, je navrtávání světlometů pro lepší chlazení, TOTO není
možné dělat úpravou svépomocí !!!! V současnosti se mi nepodařilo tento
problém dostatečně vyřešit.
Poslední
a nejjednodušší problém byl s pojistkami, stačilo je nahradit o trochu
silnějšími. Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|