|
23. října 2009
Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FLnávod Montáž tempomatu a palubního počítače do Octavia II FL Classic (od roku výroby 2008>).
Vyzkoušeno na motorové variantě 1.4MPI a 1.6MPI (MR2009).
UPOZORNĚNÍ: Tento zásah do vozidla je porušením záruky, přijdete záruku na dané díly a případně i související systémy. Pokud nechcete přijít o záruku požádejte o montáž autorizovaného dealera Škoda (zaleží podle nálady – nemusí vyhovět nejedná se o standardní záležitost).
Soupis materiálu k nákupu:
Řídící jednotka podvolantová - 1K0953549CH – 4000,- Kč
Páčka směrových světel tempomat - 1K0953513G – 1700,- Kč
Páčka stěračová - PP - 1K0953519J – 1700,- Kč
Ceny jsou orientační za nový díl u autorizovaného prodejce. Jako starší díl je obvykle dostupná jen pravá páčka, ta je totiž shodná s Octavii II (rv2004+), levá páčka je jinak zapojená, po úpravách se prý dá použít i starší typ. Jednotka je jediná náhradní pro levostranné řízení, má podporu pro vše včetně multifunkčního volantu.
Potřebné nářadí:
12hranná hvězdice 12mm – redukce na golu
Vrták pr.2,5mm
Hvězdička miniaturní T8 a T25
Plochý šroubovák slabší
Zrcátko
Tvrdší planžetu, nebo velmi slabý šroubovák
Programovací kabel a sw VAG, VCDS apod. pro tuto verzi vozidla.
Před zahájením všech prací na vozidle odpojíme akumulátor!
Otočíme volantem cca o 90st. o přístrojovou desku si opřeme zrcátko, ideální je pokud máme v montážní sadě malé zrcátko na čepu. Baterka na přisvícení se také hodí. Způsob uchycení airbagu se od OII trošku změnil, zjednodušil a k lepšímu. Naším cílem je pružný drát, který vidíme přes zrcátko vzadu ve volantu odsunout plochým šroubovákem stranou a povytáhnout tuto stranu airbagu kousek ven. Poté otočíme volant o 180st. a uděláme totéž na druhé straně volantu.
Výsledkem je povysunutý airbag, narovnáme volant do přímého směru a vyndáme klíčky ze zapalování. Modul airbagu odklopíme a vytáhneme jeho konektor, pozor má pojistku a je v protikusu z slabší plastické hmoty.
Pak následuje použití 12hranu s golou a povolení centrálního šroubu volantu. Po odendání šroubu si fotoaparátem nafotíme přesnou pozici označení hřídele a volantu drážkou. Fotku pro jistotu zkontrolujeme, je vhodné se později přesně trefit zpět, jinak si přiděláme zbytečně práci.
Od této chvíle je možné pohnout s otočným kroužkem s vodiči – a to se nesmí stát, při jeho špatné zpětné montáži by hrozilo přetržení pásků uvnitř.
Povolíme páku stavitelnosti volantu a posuneme volant dolů. Horní kryt stačí plochým šroubovákem jemně odsunout nahoru. Spodní kryt drží na třech šroubech, dva zepředu a jeden zespodu (bit T25).
Nyní opatrně sundáme vratný kroužek, je zacvaknutý z horní strany za dva klipsy.
¨
Zespodu již dobře vidíme řidící jednotku. Z její zadní strany je možné vyndat dva konektory kabeláže, oba mají pojistku. Dále vymontujeme šroubek zepředu (bit T8). Pokud se kouknete na novou jednotku uvidíte dva plastové výstupky držicí současnou jednotku v pozici. Zadní je přístupný prstem a je možné ho zmáčknout bez problémů, u předního si pomůžeme vrtákem 2,5mm.
Zasuneme vrták do označené díry a přední část vysuneme lehce směrem dolů, stiskneme pojistku vzadu a vysuneme dolů i zadní část. Pokud jsme dosud neprovedli odpojení zadních konektorů, učiníme tak teď.
Poté je možno volně sundat optický člen pohybu volantu.
Nyní je již možné vyndat jednotlivé páčky. Jsou zasunuté ve vodících kolejích, vyndavají se směrem k řidičovi. Každou páčku drží dva plastové klipsy, jeden viditelný z vnější strany a jeden ze strany u volantu. Ten z vnější strany je dostupný pomocí plochého šroubováku, ty vnitřní jsou dostupné jen planžetou, nebo velmi úzkým šroubovákem.
Po vysunutí obou páček zasuneme nové.
Nandáme optické čidlo volantu, a pak před montáží vratného kroužku otočíme o cca 30st. na jakoukoliv stranu, aby vypínací páčka směrových světel správně zapadla. Po zapadnutí horních dvou plastových klipsů vrátíme kroužek zpět do původního místa.
Nasuneme novou jednotku, zapojíme zadní dva konektory a zajistíme jednotku šroubkem.
Namontujeme spodní kryt, utáhneme tři šroubky, dva zepředu, jeden zespodu.
Horní kryt pouze zacvakneme.
Volant musíme přesně usadit podle označení ryskami (případně použít foto původního osazení).
Centrální šroub držící volant utáhneme momentem 50nm, poté na něm důlčíkem uděláme jeden důlek. Jedná se o značení počtu použití šroubu, může být použit 5x. Pokud se někdo ptá, co se může „porouchat“ na šroubu, tak na něm nic, ale šroub má nanesenu samojistící vrstvu tmelu a jistě by se vám nelíbilo, kdyby se vám volant za jízdy uvolnil…
Zapojíme konektor airbagu a airbag zatlačíme do volantu až zaklapnou obě strany.
Tím je mechanická práce dokončena. Její časová náročnost je cca hodinu.
Opět zapojíme akumulátor. POZOR, při jeho zapojování nikdo nesmí být ve vozidle(kdyby náhodou došlo k inicializaci airbagu).
Připojíme diagnostický přístroj a začneme nastavovat.
Je nutné provést kódování nové podvolantové řídící jednotky. Tedy zadáme jednotku 16 a pomocí infa, průvodce, nebo coding calculatoru vytvoříme kód, sestávající z konfigurace vozidla (tj. zda má zadní stěrač, tempomat, mf volant, automatickou převodovku), tento kód zadáme zpět do programovacího sw a zadáme jednotce. Pokud jednotka zobrazuje nějaké chyby, vymažeme je.
Dále se připojíme k jednotce přístrojové desky a v kódování změníme, že MFA je přítomen/aktivní, opět uložíme a jednotku uzavřeme.
Připojíme se k jednotce motoru 01 a zadáme login 11463 pro aktivaci tempomatu.
Vypneme zapalování na jednu minutu.
Pak se znovu koukneme na jednotku motoru 01 a koukneme do výpisu chyb. Pokud je zde nefunkční komunikace s modulem ovladače rychlosti, jedná se s největší pravděpodobností o špatně zvolené nakódování podvolantové jednotky. Opravíme a zopakujeme postup s kontrolou výpisu chyb na jednotce 01.
Znovu zapneme zapalování. Protože jsme odpojovali autobaterii, je nutné aby si dveřní jednotka znovu načetla dorazy oken, do té doby nefunguje pulzní ovládání. Všechny okna sjedeme postupně až dolu a chvilku držíme spínač v koncové poloze totéž s horní polohou oken.
Protože byla vyměněna podvolantová jednotka nefunguje v tuto chvíli posilovač řízení, ABS a ESP, tedy podstatné systémy.
Nastartujeme, rozjedeme se nad 20km/h po rovné trase, zastavíme, volant natočíme až na levý doraz, chvilku podržíme, volant natočíme až na pravý doraz, chvilku podržíme, srovnáme opět ujedeme kousek(do 100m) kontrolka posilovače by měla zhasnout a posilovač být opět funkční.
Pro opětovnou funkci ostatních elektronických systémů je třeba provést základní nastavení snímače natočení úhlu volantu.
Připojíme se k jednotce ABS, zadáme login pro základní nastavení 40168, zvolíme základní nastavení a zadáme skupinu 60. Volant musí být v poloze pro přímou jízdu, klepneme na start a jednotka si uloží nové údaje o poloze volantu. Po krátké jízdě by měla kontrolka ABS/ESP zhasnout. Toto nastavení by měla provádět jen osoba znalá mechanismů nastavení tj. minimálně technik znalý kódování s příručkou VIS.
Na konec provedeme autoscan pro zjištění případných dalších chyb na jednotkách.
Pro ověření funkčnosti úprav vyzkoušíme přepínání funkcí palubního počítače (stačí zapnuté zapalování) a pro oveření funkce tempomatu se rozjedeme rychlostí nad 30km/h a tempomat zapneme a aktivujeme SET, na přístrojové desce se rozsvítí příslušná zelená kontrolka tempomatu a rychlost je nadále udržována automaticky.
Ovládání tempomatu a palubního počítače popisuje originální návod k vozidlu.
Autor ani redakce nenese jakoukoliv odpovědnost za škody vzniklé postupem podle tohoto návodu.
Značnou částí návodu přispěl kolega s přezdívkou TTC1.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|