ŠKODA techweb [homepage]
Elektrika
20. února 2000

Elektronické zapalování - ano či ne?

Obecnější shrnutí výhod a nevýhod, rady, tipy


Rád bych přispěl svoji troškou do mlejna v oblasti el. zapalování do našich škůdek.
El. zapalování vlastní výroby používám v autě asi 50000 km. Když jsem vybíral konstrukci, jednoznačně u mě zvítězilo zapalování z Amatérského Rádia 10/1994 od ing. Fojtíka s opravdu fundovaným doprovodným článkem, kde autor konečně uvedl na pravou míru většinu pověstí o "zázračných" vlastnostech el. zapalování.

Původní verze zapalování byla koncipovaná jako elektrické "odlehčení" kontaktu rozdělovače, takže kontakt se neopaluje, ale hlavně jiskra má stejnou energii do vysokých otáček, což je důležité pro kategorii "vytáčečů" motorů. Můj názor je ten, že dobré el. zapalování ocení spíše vyznavači sportovní jízdy než šetřílci. Úsporná jízda u škodovek znamená motat se pod 3000 ot/min tzn. max 1500ot/min rozdělovače a při tak nízkých otáčkách rozdělovač i bez EZ dokáže splnit svoji funkci na jedničku. Proto oslnivé výsledky úspor paliva(5l/100km) po aplikaci EZ beru s rezervou (možná je to tím, že mám rad i svižnější až sportovní jízdu, ovšem těch Chipmenových 13 - 15l/100km nedosahuju) . Těch oslnivě nízkých výsledků spotřeby dosahují "piloti", kteří překračují osmdesátku jen vyjímečně a se skřípajícími zuby, rozjezd z 0 na 50km/h za 10 minut, výjezd na Praděd na pětku, při sjezdu vypnuté zapalovaní a řada dalších fines, které v reálném provozu většinou zvyšují hladinu adrenalinu řidičů nucených sdílet silnici s ortodoxním spořičem. Teď se na mě asi snese e-mailový hněv z tábora "spotřebových kolenovrtů".

Podle mých zkušeností bych tu úsporu vyjádřil max. pár procent. Hlavní je, že motor s EZ je živější od 4000-6000ot/min (subjektivně) a to je pro škodovkáře životně důležité, což mi určitě potvrdí majitelé 105 ještě navíc v LPG. Starty v mrazech bych hodnotil malinko lepší, ale baterie startér musí být OK. Existují i takové konstrukce EZ, které při poklesu napájení pod 10V by teoreticky neměly fungovat a o tyto situace není v palubní síti auta v zimě nouze. Můj stroj lze spolehlivě zažehnout na LPG do -5, rekord mám -9, (plynivkáři vědí vo co go!)

V současnosti používám EZ s upraveným vstupním dílem z AR 11/1994 od téhož autora a rozdělovač z Favorita to vše k plné spokojenosti. U původního rozdělovače není na závadu (dle autora) nastavit menší odtrh kontaktů rozdělovače(0,25-0,3mm) a nezaškodí jiskru na svíčce natáhnout na 0,8mm (mohu doporučit). Při použití bezkontaktního rozdělovače z Favorita se vyplatí nastavit co nemenší mezeru mezi mag. nástavci, protože při větší mezeře a při startu v mrazu pak snímací cívka rozdělovače dává menší impulzy, než je schopno EZ s Si tranzistorem na vstupu zpracovat. Amatérskou stavbu zmíněných EZ mohu doporučit i začátečníkům. Nejdražší položkou je opravdu kvalitní výkonový tranzistor na výstupu (BU 931 za cca 100Kč). Experimenty s lacinějšími typy (např NDRácká SU-čka) stejně jako autor nedoporučuji z důvodů spolehlivosti. Stavbou tohoto EZ se ušetří za zapalovací jenotku z Favorita a spec. cívku, která taky není z nejlacinějších. Zainvestovat se ale musí do Fáčkového rozdělovače - ať už nového (před 2 roky stál asi 1200,- ale dneska to bude asi pěkná darda) či jetého. Taky bych chtěl (spolu z autorem) upozornit, že rozdělovač kromě jiného funguje jako mechanický "motor-management" v našich nadupaných motorech. Mám na mysli odstředivý regulátor předstihu, hlavně jeho pružiny, na jejichž nastavení hází bobek většina tzv. automechaniků v servisech. Znam pár specialistů, co nastaví stroboskopem předstih na 10 stupňů při volnoběhu a tím to pro ně končí. Vyplatí se s těmi pružinkami si trochu pohrát, zaexprimentovat a výsledek mnohdy překvapí víc než samotné zapalování.

Takže EZ každopádně ano, ale nečekat zázraky a dobře vybírat zapojení.

PS: motto: "Nezáleží na tom jak dobré jsou housle, zaleží hlavně na houslistovi".

Autor článku: Králík (Pavel Král)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk

Komentáře k tomuto článku (45):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů