|
23. února 2000Jak na tuning? II.zvyšování obsahu motoruPokud se sportovní nadšenci nespokojí s
přírůstkem výkonu pomocí úprav hlavy, vačky a rozdělovače s karburátorem
nebo řídící jednotky popsaných v mém předchozím článku "Jak na tuning I.",
pak můžeme nabídnout ještě zvýšení objemu motoru, které tyto úpravy podpoří.
I v tuningu totiž platí zásada: "objem ničím nenahradíš". Pokud si totiž
představíme dva identické motory s přibližně stejnou účinností, stejným
výkonem, ale jeden s objemem 1300 a druhý se zvětšeným vrtáním na objem
1450 ccm, pak při přibližně stejném
průběhu efektivního tlaku , působí tento tlak v motoru 1450 ccm na větší
plochu pístu než u motoru 1300 ccm. Z toho pak plyne větší kroutící moment
motoru 1450 ccm dosažený navíc při nižších otáčkách motoru. Pokud by tedy
motor 1300 ccm dosahoval výkonu např.
70 kW při 6200 ot/min, pak motor 1450 ccm jej bude dosahovat při asi 4500
ot/min, a navíc se zlepší průběh kroutícího momentu. S tím souvisí lepší
akcelerace od nízkých otáček motoru, větší pružnost, motor se točí nižšími
otáčkami, s čímž souvisí menší tepelné zatížení a vyšší životnost atd.
Tedy výhod je zde rozhodně dost. Nevýhodou je snad jen vyšší cena úpravy.
Asi vám nemusím připomínat, že objem motoru
je dán vrtáním, zdvihem a počtem válců. Při úpravě motoru jistě nezměníme
počet válců, takže nám zbývá zvětšit průměr válců nebo zdvih pístů. Obsahem
následujících řádků bude převrtávání motorů Škoda, které jsou pro zvyšování
objemu velice vhodné. Umožňuje to hliníkový blok motoru, vkládané vložky
válců a jejich dostatečná rozteč, umožňující
průměr pístu až 80,4 mm.
Zde je tabulka vrtání, zdvihu a objemu sériových motorů Škoda a TAZ.
Shodnost motorů: až na maličkosti jsou stejné tyto typy motorů
Zde je pak tabulka nejfrekventovanějších
kombinací vrtání, zdvihu a objemu motoru, tak jak je nabízí naše firma.
Zvýšení objemu motoru pouze změnou vrtání
Nyní si popíšeme možnosti aplikace převrtávání
na jednotlivé typy motorů. Nejjednodušším způsobem je zvýšení objemu Š100
na 110 a Š105 na 120. Jde o použití sady pístů, píst. kroužků a válců průměru
72 mm, přičemž nelze zaměnit sadu 120 za 110. Písty 110ky totiž mají
o 2 mm větší kompresní výšku (vzdálenost osy pístního čepu ode dna pístu).
Na bloku motoru se nemusí provádět žádné úpravy, rovněž hlava válců zůstává,
pouze je nutno osoustružit vnější průměr válce pro usazení v bloku ze 76
na 75 mm. Těsnění pod hlavu válců se použije z typu Š110,120.
Další verzí úpravy motorů 100/110 a 105/120
pro běžný provoz je zvýšení objemu na 1289 ccm (válce, písty a pístní kroužky
průměru 75,5 mm z motoru 135/136) nebo 1341ccm (válce 135/136, písty a
píst. kroužky průměr 77 mm - speciální výroba), přičemž u motoru Š100/110
je třeba použít klikový hřídel z typu 105/120. Zde již je nutná úprava
bloku spočívající v převrtání otvorů
pro usazení válce. Toto převrtání se musí provádět na přesné vertikální
frézce s dostatečným zdvihem vřetene. Vzhledem k hodinové sazbě frézky
okolo 550 Kč, pohybuje se cena převrtání mezi 1200,- až 1500,- Kč. Pro
dostatečnou spolehlivost motoru s touto
úpravou je nutno použít ojnice z typu Fav/Fel. Těsnění pod hlavu válců
se pro vrtání 75,5 mm použije z typu Š 130, pro vrtání 77 mm je třeba si
nechat vyrobit těsnění na zakázku.
Výraznější zvýšení objemu u těchto motorů
je možné, ale nedoporučujeme ho kvůli slabšímu klikovému hřídeli motoru
105/120 oproti typu Š 130, 135/136.
Všechny motory se sériovým objemem 1289
ccm lze pak převrtat na objem 1341 ccm (válce Fav/Fel, písty, pístní kroužky
- speciální výroba, blok bez úpravy) a dále pak na 1376, 1411, 1447 a 1462
ccm (písty, pístní kroužky, válce - speciální výroba, převrtání bloku).
Výše zmíněné zvýšení objemu spočívá pouze
ve zvětšení vrtání motoru. Pro náročnější zákazníky pak máme přichystané
kombinace zvětšení objemu pomocí vrtání a také zdvihu.
Zvýšení objemu změnou vrtání i zdvihu
Jde o výraznější úpravu, vyžadující kromě
nové sady pístů, válců a pístních kroužků také klikový hřídel o větším
zdvihu. Jak jistě víte, klikový hřídel je výkovek z kvalitního materiálu
kovaný v zápustce, přičemž kusová výroba je finančně velmi náročná. Naštěstí
ve Škodě Motorsportu byl vyvinut motor o obsahu 1490 (vrtání i zdvih 78
mm) pro Felicii Kit Car a pro Pick-up Free style, rovněž lze použít klikovou
hřídel ze sériového motoru Fabie 1.4 50 kW.
Do motorů Š 130, 135/136 lze tedy aplikovat
některý z těchto klikových hřídelí o zdvihu 78 mm. V kombinaci s písty
průměru 75,5 mm (sestava pro nově homologovaný motor o obsahu 1396 ccm
pro okruhovou či soutěžní Felicii ve třídě A/1400), 78 mm, 79 mm, 80 mm
či 80,4 mm se pak můžeme dostat až
na objem téměř 1,6 litru. Jak již bylo řečeno, nevýhoda těchto úprav je
ve vyšší ceně - kliková hřídel stojí 15.500,- Kč.
Vzhledem ke koncepční shodnosti motoru
1.3 z vozu Fav/Fel s motorem 1.4 44 kW z vozu Octavia a motorem 1.4 50
kW z vozu Fabia, nabízíme úpravu i tohoto motoru na obsah 1568 ccm změnou
vrtání. Troufám si tvrdit, že co se týče pružnosti, nebude mu ve Fabii
konkurovat ani motor VW 1.4 16V.
Protože máme v nabídce i úpravy motorů
TAZ 1203 - 1500, přikládám tabulku zvýšení objemu těchto motorů. Tyto motory
upravujeme jak pro použití ve vozech TAZ 1203, Octavia a Felicia, tak i
do hasičských mašin pro soutěžní použití.
Tabulka zvýšení objemu
Úpravy spočívají ve změně vrtání, pro použití
v automobilech doporučujeme motory o maximálním objemu 1639 ccm. Úpravy
o objemu 1681, 1769 a 1807 ccm nabízíme pro použití do hasičských mašin,
přičemž úprava tohoto motoru je specifická, neboť není požadován vysoký
výkon, ale vysoký kroutící moment při nízkých otáčkách. Zdvih 89 mm vznikne
excentrickým nabroušením ojničních čepů klikového hřídele.
Autor článku: cmt (Zdeněk Chovanec)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|