|
29. února 2000
Jeden klíč i od vozů Škoda 742užitečná úprava pro starší vozy Nedávno jsem se stal šťastným majitelem starší škodovky, jenže jak jsem
byl uvyklý mít od služebního vozu jen jeden klíč tak jsem si najednou nedovedl
poradit se čtyřmi klíči od jednoho vozu. Znáte to, stojíte po tmě, nejlíp
za deště před autem a pokud nemáte klíče označeny, najděte ten správný
na první pokus.
Zašel jsem do mototechny a tam se na mne dívali jako na blázna „pane
tohle se přece nikdy nedělalo“ a nabídli mi sadu na Favorita. Sada se mi
líbila, jenže je v ní víčko který se nedá použít a zbytečně by mi leželo
doma, nehledě na to, že by mi zůstaly na kroužku pořád dva klíče, což můj
problém neřeší.
Tak sem prohledal web našeho největšího výrobce zámků a našel co sem
hledal. Kontaktoval jsem obchodní oddělení, tam mi vcelku ochotně vyšli
vstříc, odkázali mne na pracovníky divize autozámky a pak stačilo jen objednat
patřičné díly tak, aby je dodali na jeden klíč. Asi za čtrnáct dní mi přišel
poštou balíček se vším potřebným.
Jedinou nevýhodou je, že se musí vyměnit i zámek řízení protože naše
škodovky jsou vesměs desetileté a starší (moje je vánoční, model 81),
dodavatel tak dlouho nearchivuje profilové nástroje potřebné pro výrobu.
Jak probíhá výměna:
Víčko nádrže je bez komentáře. Snad jen vzhledem k použité technologii
jsou stavítka zámku konfigurována tak, aby se nedal po zcizení víčka vyrobit
náhradní klíč.
Zámky dveří. Je třeba odšroubovat kliky dveří a kliku stahování oken,
madla dveří, opatrně sundat výplně, poodtáhnout krycí igelit na straně
u zámku (dejte pozor, aby se nepoškodil), vyšroubovat čep na zámečku (křížový
šroubovák) a vyrazit zajišťovací plech který drží zámeček ve dveřích. Nové
zámky montujeme v opačném pořadí. Před montáží nových zámků doporučuji
demontovat samotný mechanismus a vyprat jej v naftě nebo technickém benzínu
a namazat příslušným tukem. Viz zimní příprava.Jako nouzovka
stačí prostříkat sprayem WD-40.
Klíč dodávaný se zámky je ze silnějšího materiálu tak nehrozí jeho
zalomení v zámku.
Zámek řízení.
Tady se dostáváme trochu do problémů s nářadím, protože budeme potřebovat
vytahnout trhací šroub co jej drží v řízení (opatření proti zlodějům).
Použil jsem „vytahovák zalomených šroubů“ seženete ho v každém železářství.
Postup je následující. Rozebereme kryt tyče řízení, kryt zámku řízení,
nese i spínač obrysových a potkávacích světel, demontujeme spínací skříňku,
zajistíme kabeláž, aby se nepoškodila namotáním na vrták. Do trhacího šroubu
se vyvrtá díra průměr 6 mm, jde to špatně a vytáhneme samotný šroub. Vyměníme
zámky řízení, našroubujeme trhací šroub, pozor nedotahovat na ostro. Vyzkoušíme
funkci samotného zámku, aby čep nezadrhával o tyč řízení a při tom šlo
řízení zamknout, dotáhneme šroub na doraz, tím se utrhne hlava šroubu.
Namontujeme spínací skříňku, kryty a máme hotovo.
"Pozn. vystouplé strhávací šrouby je někdy možno jednoduše povolit
pomocí sikových kleští s dobrými čelistmi a jde i nazpět utáhnout, výhodou
je rychlejší operace a žádné vrtání. Chipmen"
Pokud nemáte vrtačku která se vejde do prostoru mezi zámek a plech přední
přepážky, nebo není k dispozici napájení pro vrtačku, postupujte takto:
Demontujte volant (nástrčkový klíč č. 22). Pozor, nesmíte uhodit do
volantové tyče, jde to lehkým trhnutím k sobě. Demontujte sdružený přepínač
a jeho držák. Před demontáží vlastního držáku si nachystejte nový šroub
M 8x45, nejlíp s imbusovou hlavou. Držák je montován v prvovýrobě jedním
šroubem s šestihrannou hlavou a jedním šroubem trhacím. Trhací šroub vyšroubujeme
buď navrtáním a vytahovákem, nebo opatrně blickami. Nyní můžete pokračovat
třeba doma ve svěráku.
Závěrem chci dodat, že celá věc se vejde do patnácti stovek i s poštovným.
Specielní poděkování chci věnovat pracovníkům obchodního oddělení paní
Kubáčové a panu Rozumovi z divize autozámky firmy FAB a. s. Rychnov nad
Kněžnou.
Autor článku: Charlie (Karel Baláč)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|