|
30. března 2000
Automobily Škoda Feliciarecenze knihy
Název knihy |
Automobily Škoda Felicia |
Autor |
Mario René Cedrych |
Formát |
A5 |
Počet stran |
528 |
Počet obrázků |
320 |
Vydalo nakladatelství |
Grada |
Vydáno v roce |
1998 - třetí vydání |
|
|
Autorizace knihy |
Škoda Auto a.s. |
Cena |
299 Kč |
Úvod
Jen málo majitelům vozidel Škoda stačí hlad po informacích uspokojit
příručka k vozu, především tedy pokud jste k staršímu vozu žádnou příručku
nedostali. Hledání další vhodné literatury mají napomoci právě tyto recenze
knih. Popis knihy a informací je proto hodnocen a popisován z hlediska
běžného uživatele vozu.
Obsah knihy
Kniha se zabývá všemi variantami vozů Škoda Felicia vyráběnými do roku
98, jsou v ní obsaženy varianty Felicia, Combi, Pickup, Vanplus, včetně
modernizace modelu od roku 98´. V knize je popis motorových variant 1.3,
1.6, 1.9D. Üvod patří technickému popisu vozu, jeho jednotlivých variant
a parametrů. Náhodná kontrola technických dat vozů zde uvedených údaji
z automobilky dopadla na výbornou a nezjistil jsem žádné chyby. První stať
této knihy, tedy seznámení s vozidly Škoda Felicia, je vhodná pro budoucí
majitele vozů Felicia, lze se zde dobře seznámit s jednotlivými provedeními
vozidel, výbavami a konstrukčními řešeními. Jedinou výtku lze mít k autorově
přespřílišné chvále k provední vozidla, jeho bezpečnosti, pohodlnosti apod
parametrům, u kterých při srovnání se zahraničnímy vozidly není hodnocení
objektivní. Při koupi staršího vozu je také užitečný popis identifikačních
čísel vozidla, tj. kde je hledat a jak jsou tvořena.
Druhá "pomocná" kapitola nabízí mimo některých drobných úvah na téma
fínančních nákladů na provoz, a garažování vozu, také důležité informace
o povinné a doporučené výbavě a povinné výbavě lékárničky. Zde uvedený
popis doplňků a možnosti dodatečné výbavy automobilu lze brát spíše jako
informativní, ale lze zde nalézt i zajímavé informace např. o palubním
počítači. Část o hospodárném provozu, zásadách používání automobilu a další
lze doporučit akorát tak ženám a žačátečníkům, zvláště vezmeme-li v úvahu
že jen mírně rozdílné řádky jsem četl již před 15 lety v knize o Škodě
100 (omlouvám se drahé polovičče lidstva, tato věta není myšlena jako urážka
jejich řidičských schopností). Pár rad pro zimní období se vždy hodí, zvláště
pokud jsou velmi praktické. Tímto končí "teoretické" informace, které jsou
zaměřeny vcelku prakticky a lze je hodnotit pozitivně.
Druhá část knihy, začínající třetí kapitolou se začíná zabývat praktickým
provedením vozidla. Dříve zmíněná třetí kapitola popisuje prakticky karoserii,
skelet karoserie, blatníky jejich přidělaní a kapoty a další části karoserie.
K tématickému celku karoserie patří i její výprava tj. zámky, táhla, omezovače
dveří a centrální zámky. Popisy jednotlivých konstrukčních celků jsou brány
informativně, tak aby čtenář věděl o funkci a provedení části vozu. Jednotlivé
popisy jsou vhodně doplněny schematickými obrázky. V určitých případech
lze podlě těchto schematických obrázků provést montáž a demontáž, i když
tomu subtext knihy nepřeje, jako příklad lze zde uvést výplň dveří. Vcelku
dobře jsou v této části popsány všechny zámky a uzavírací mechanismy včetně
jejich případného seřízení. Další podkapitolou karoserie jsou elektrokabeláže,
jejich vedení spojování a značení. Zvláštní pozornost je věnována pojistkovému
panelu, v knize lze nalézt i schéma jeho zapojení, je to vcelku logické,
problémy s pojistkami dříve nebo později potkají každého. V části popisující
světla je sice uveden návod na seřízení svépomocí, ale v dnešní době je
jednodušší zajet do servisu. Dále jsou zde popsána další elektrická zařízení,
stěrače, ostřikovače. Interiér vozu je popisován spíše informativně, je
to "nezáživné". Nejbližší další zajímavou látkou je demontáž a montáž palubní
desky. Následuje pár dalších statí o sedadlech, bezpečnostních pásech a
rozdílnostech v provedení pickup. Celkově třetí kapitola dá čtenáři ucelený
přehled o technickém provedení, funkci a sestrojení jednotlivých konstrukčních
celků.
Čtvrtá kapitola, velmi úzká, zlehka oťukává lakování vozu, jeho jednotlivé
vrstvy a antikorozní ochranu vozidla. Lze zde nalézt kusé informace o vhodné
údržbě laku a antikorozní ochrany.
Pátá kapitola o nemnoho větší než čtvrtá, zabývající se hnacím agregátem,
má "gró" v uchycení agregátu do karoserie a jeho demontáži a montáži.
Šestou kapitolou, která je středem knihy nejenom fyzicky ale i obsahově
je popis motorových variant vozidel Felicia. Konstrukční popis je precizní
někdy až příliš podrobný, to však není na škodu. Tato stať je jako jedna
z mála opatřena nejen schematickými obrázky, ale i fotkami. Popis jednotlivých
dílů motoru je kompletní a přehledný. Obsahem staťi je i návod na seřízení
vůle ventilů, je někdy až s podivem kolik praktických postupů oprav a seřízení
se lze zde dočíst (vzhledem k autorizaci Škoda a.a.s). Podrobnější je samozřejmně
část o motorech 135/136, než část o motorech 1.6 a 1.9D. Dostatečný prostor
je věnován systému vstřikování a zapalování a jeho článkům. A to jak staršímu
systému BMM tak novějšímu MPI. V oblasti jednotlivých čidel je srozumitelně
vysvětleno kde které je, co dělá a jak to funguje.
Sedmá kapitola bere ztečí elektrická zařízení počínaje akumulátorem,
nabíjecí soustavou, a konče startérem. Kapitola dobře vysvětluje funkci
jednotlivých přístrojů a zařízení i schematicky znázorňuje jejich
technické provedení a montážní sestavu.
Další kapitoly jsou již velmi tenké, proto je přejdeme rychle, za zmínku
stojí např. kapitola 15, pojednávající o přední nápravě, jejím provedení
demontáži montáži a podobných užitečných věcech.
V 18cté kapitole jsou popsány brzdy, popis je více než detailní a obsahuje
všechny důležité části brzd. V kapitole je i popis brzd se systémem ABS
po konstrukční stránce i funkční.
V závěru knihy je potom samostatně probrán systém motoru MPI
a změny které nastaly omlazením vozidla v roce 1998.
Verdikt
Celkový dojem z knihy je příznivý, kniha je obsáhlá, dobře a přehledně
setřízená. Autor dokáže mnohdy složité technické procesy popsat tak aby
je pochopil i méně technicky zdatný jedinec. Celkově mě velmi mile překvapila
přítomnost různých seřizovacích, demontážních a montážních návodů, tedy
vcelku velké zastoupení na knihu zabývající se vozidly u kterých nejčastější
zaklínadlo zní "pouze autorizovaný servis".
Jestli tedy mohu doporučit tuto knihu ke koupi ? Myslím, že ano, kniha
je kvalitní a vhodně doplňuje příručku dodávanou k automobilu. Výběr je
zde také zjednodušen nedostatkem jiné literatury pro tyto vozy na našem
trhu. Jediná další kniha o vozech Škoda Felicia (o které vím) Jak na to
? této knize nekonkuruje, každá je jinak tématicky zaměřena.
Na závěr se chci omluvit za to že tento článek není recenzí v pravém
slova smyslu jak jsem původně slíbil, ale prostě že tento popis přinese
zájemci o knihu více, než klasická recenze.
Tuto knihu si můžete objednat na online stránkách GRADA.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|