|
4. dubna 2000Záměna dveřních výplníve Favoritu za novější, tvarovéZačnu malou, ale užitečnou radou. V případě že budete kupovat dveřní
výplň (tapecírung) samotnou, a ne s dveřmi, což bude asi případ většiny,
NIKDY nezapomeňte stáhnout si s čalouněním také bílé plastové L profily
a tmavé V profily ( obrázek 3 ). Dále je dost možné že u starších
modelů se stane že nebudou sedět dveřní zámky!!!! Proto je nutné si toto
zjistit dopředu a kdyžtak si s čalouněním vzít i zámky. Na rok výroby 92
sedí, to můžu zaručit, ale slyšel jsem, že na prvních typech byly nějaké
problémy s uchycením právě zámků. Dále nesmíte zapomenout že starý typ
(dále jen ST), včetně roku výroby 92 měl kličku otevírání přes obyčejné
lanko ( bovden, obrázek 2 ), ale nový typ (dále jen NT ) již vlastnil ocelové
táhla. Tzn., nezapomeňte si je při koupi vzít také!!!
1) Tak takhle to vypadá asi u většiny z Vás…….
Samotná montáž není tak složitá jako spíše piplačka na přesnost a trpělivost.
Začne se samozřejmě demontáží čalounění (???) na ST, což by neměl být problém
pro vůbec nikoho. Pár křížových šroubků, opravdu nic na rozepisování. Až
bude stará koženka dole, odkryje se nám kostra dveří (obrázek 2), ve které
budou k vidění již připravené ( hurá, hurá ) otvory pro zámky na NT. Při
demontáži si hlavně zapamatujte do kterého úchytu v zámku bylo vyvedeno
lanko pro otevírání dveří (obrázek 2), budete místo něj upevňovat ocelové
táhlo. V otvorech po starém čalounění budou matky z vnitřní strany
dveří připevněny „pavoučími nožičkami“ a budou se muset přendat na právě
již tyto připravené otvory. Doporučuji si tyto matky zakoupit, protože
se většinou při demontáži zlomí packa a potom je matka nepoužitelná. V
mém případě zachránilo situaci sekundové lepidlo které spolehlivě přichytilo
matičku na správné místo ?. Správná poloha se zjistí snadno. Prostě se
přiloží k těmto otvorům madlo s táhlem na otevírání dveří, jejichž sklon
se prostě nedá splést, které zároveň ukáží polohu ostatních matiček.
2)
Našroubujte samotnou konstrukci dveřního táhla (obrázek 3 ) a
místo lanka do zámku tam zaveďte ocelové táhlo. Zadní dveře jsou
jednoduché, je tam pouze táhlo na otevírání dveří a zamykací kolíček. Zde
nemůžete nic zkazit, po našroubování konstrukce kliky se vám již částečně
objeví správná poloha táhel. Horší jsou již přední dveře, kde je umístěn
zámek na klíč. Mě osobně se stalo že vše proběhlo hladce, ale nešly mi
otevírat přední dveře zvenku ?. Ale pokud si budete opravdu dávat pozor
při demontáži, a zapamatujete si původní uchycení lanka, máte skoro vyhráno.
Pokud umístníte nejdříve zadní kličkové táhla, včetně zamykacích kolíčků,
pochopíte okamžitě i přední dveře které jsou již trochu těžší. Jediné co
lze splést je uložení táhla což se projeví nefunkčností zámku a to není
problém, protože to můžete vyzkoušet ihned po umístnění táhla.
3)
Nyní již je připravené uchycení konstrukčních prvků a začne se pracovat
na uchycení čalounění samotného. Jako první se podívejte po vnitřním obvodu
a uvidíte vyvrtané otvory podél kraje: jsou dva druha : blízko ke kraji
a dále od kraje: Věnovat se budete těm blíže ke kraji. Do nich se právě
zasadí výše zmiňované bílé L profily. Tyto plastíky mají z druhé strany
hvězdici, kterou se snažte při zasouvání do otvorů nepoškodit. Po dokončení
zjistíte že tyto profily sami osobě v tomto otvoru příliš pevně nedrží.
Nato stačí jednoduchá věc: z vnitřní strany dveří našroubujte na hvězdici
na tom plastíku obyčejnou matku o 10mm průměru a utáhněte. Matka
si vyjede v tvrdém plastu závit, a dotáhne ho docela pevně ke dveřím. Nemá
to sílu ocelového šroubu, ale pro naše potřeby to bohatě stačí. Nakonec
si tužkou nakreslete na dveře střed bílého plastu, vodítkem vám musí být
díra v něm již vyvrtaná. Já osobně jsem ukotvil 3 tyto profily na každé
dveře a stačilo mi to.
Dále se vyvrtají ve dveřích po okraji otvory pro V ( není přesný
popis, je to velmi tvarovaný profil obrázek 3 ) profil, který má na konci
poměrně dost dlouhou špic. Na každém tomto profilu uřízněte tuto špic v
takové délce aby Vám zbyla hvězdice jako u bílých L profilů. Velikost otvorů
vám nepovím, protože si jí již prostě nepamatuji, ale profily musí jít
nasadit velmi ztuha. Velikost otvoru zjistíte snadno podle hvězdice. Vzdálenost
od sebe si každý odhadne. Nasaďte opatrně čalounění na dveře tak aby koncovka
pro stáčení okna (obrázek 2 ) byla v otvoru čalounění proto určeném
a podle toho jednoduše zjistíte v jaké vzdálenosti od kraje vyvrtat otvory
pro tyto V plastíky. Nezapomeňte že se tyto plasty dávají všude mimo
horní strany ( u skla – konstrukce dveří Vám to stejně nedovolí ). Já osobně
jsem dával 3 dolu a 2 na každý bok. V profily se upevní stejně jako prve
bílé plastíky: po uříznutí špice vznikla hvězdice na kterou po nasunutí
do dveří našroubujeme zevnitř dveří 10 mm matku.
Teď se již pouze nasadí samotné čalounění tak, aby kraje zajeli
do drážek ve V profilech a bílé plastíky byly zevnitř dveří schované pod
čalouněním. Nyní podle dříve zakreslených rysek našroubujte skrz čalounění
do bílých plastíků šroubky o patřičném rozměru nejlépe černé barvy.
Čalounění jako takové již je dost pevně uchyceno. Nyní se již pouze našroubuje
madlo, matky pro něj jsou zřetelně vidět otvory v čalounění. Těmito otvory
se přišroubuje madlo do matek, o kterých je napsáno na začátku. Na
konec se podsune pod kličku plastová „vanička“ a nasadí popelník ( pouze
zadní dveře ). Jak zjistíte madlo konstrukci velmi zpevnilo a zbytelnilo.
4)Takto to vypadá ve finále, mohou se různit odstíny čalounění,
já osobně mám zcela černou
Pokud by Vám nebylo cokoliv jasné z tohoto článku, věřte mi že až budete
držet jednotlivé díly v ruce bude Vám vše naprosto jasné.
Děkuji Mývalovi za dodání fotografií. Autor článku: Realife (Bohuslav Šolc)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|