|
10. dubna 2000
Škoda Favorit Forman Pickup (Cedrych)recenze knihy
Název knihy |
Škoda Favorit Forman Pickup |
Autor |
Mario René Cedrych |
Formát |
A5 |
Počet stran |
392 |
Počet obrázků |
192 |
Vydalo nakladatelství |
Grada |
Vydáno v roce |
1995 - druhé vydání |
|
|
Autorizace knihy |
Škoda Auto a.s. |
Cena |
195 Kč |
Úvod
Jen málo majitelům vozidel Škoda stačí hlad po informacích uspokojit
příručka k vozu, především tedy pokud jste k staršímu vozu žádnou příručku
nedostali. Hledání další vhodné literatury mají napomoci právě tyto recenze
knih. Popis knihy a informací je proto hodnocen a popisován z hlediska
běžného uživatele vozu.
Obsah knihy
Vzhledem k datu napsání knihy, tj. po ukončení výroby typu, jsou v
ní obsaženy všechny vyráběné variace a typy odvozené ze základního vozu
Š Favorit. Již z počátku knihy je vidět, že autor rozumí vozidlům Škoda
a má dobrý technický přehled a správné podklady, nicméně i jako u ostatních
knih zde trošku zaostává objektivita hodnocení automobilu v jeho možnostech,
výbavách a bezpečnosti. Ale popořádku. V první části je dobře popsáno vozidlo,
jeho typy, karosářské varianty. Základní rozdělení dle výbav (L a LS, LX
a GLX), provedení jednotlivých částí vozidla a některé zajímavosti, celkově
tento "úvod" knihy seznámí čtenáře letem světem s automobilem Favorit.
Popis různých variant odvozených z Favorita je založen na odlišnostech,
podrobnější rozdíly jsou pak vždy popsány v daných kapitolách konstrukčních
celků. Cenné informace přináší přehled modernizačních změn od roku 93,
kde jsou popsány jak změny v podvozkové a motorové části, tak karosářské
a interiérové úpravy. Pozn. Kapitola vhodná k při rozhodování z jakého
roku chcete koupit staršího Favorita. Trochu nelogicky je zařazen do této
teoretické části přehled valivých ložisek a utahovacích momentů, to bych
spíše čekal v kapitole o agregátu, případně převodovce. Popis povinné a
doporučené výbavy, je dnes skoro samozřejmostí snad v každé slušné knížce,
takže nechybí ani tady. Kapitolu o správném řízení vozidla asi dnes každý
přeskočí, protože málokdo si nechá mluvit do řízení (pozn. tchýni už nevozím).
V druhé části knihy je popsána karosérie. V kapitole je popsán skelet,
dveře, kapoty a další díly náležející ke karoserii. V kapitole jsou obsaženy
demontážní a montážní "návody" dveří a kapot, zámků atd. Při popisu vnějších
zrcátek zde chybí citelně schematický obrázek, přitom právě zrcátka jsou
v dnešní době poruchová (klouby). U některých jednodušších přípravků je
zde popsán i jejich výrobní postup. Celkově zde velmi citelně chybí schématické
obrázky dveří, kapot, výplní zrcátek a dálších částí. Popis oken a nárazníků
je jednoduchý a dostatečný, nepředpokládá výměny předního a zadního skla
podomácku. Pod karoserii je zařazena i elektrická výstroj. Stať o akumulátoru
je jednoduchá, přehledná a popisuje dobře údržbu. Kabelová instalace je
popsána jenom textově a není zde žádné její schéma. Oproti tomu je zde
velmi dobře popsán pojistkový panel, včetně schamatického obrazu a rozmístění
konektorů, relátek a pojistek. V stati o světlech je popsáno upevnění hlavních
světlometů, hydraulický korektor a jejich seřízení svépomocí. Lze zde nalézt
i jednoduchou údržbu kontaktů pátých dvěří u staršího provedení. U popisu
předních mlhových světel s obrázky jejich elektrického zapojení mi chybí
návod k dodatečné montáži, ten by byl jistě motoristy oceněn. Přehled žárovek
je zde uveden z praktického důvodu, povinnosti vozit sebou náhradní kus
od každého typu použitého na vozidle. Popis stěračů a ostřikovačů je dobrý,
ale opět chybí schematické obrázky montážního rozkladu motorů, táhel atd.
Nenaleznete zde ani informace nutné pro případnou dodatečnou montáž zadního
stěrače a ostřikovače, případně ostřikovače světlometů. Další pasáž je
věnována přístrojové desce, rychloměru, otáčkoměru.
Třetí část knihy je věnována motoru. Základní data, technické parametry
a výkony jednotlivých typů motorů jsou zde popsány. Dále zde jsou informace
o bloku, klikovém hřídeli, setrvačníku, ojnicích, pístech, rozvodovém řetězu.
V této části občas chybí schématické obrázky např.olejový oběžný systém.
Alternátor je naproti tomu popsán velmi dobře a dokonce jeho údržba. Spouštěč
motoru je také dobře popsán včetně demontáže, údržby a montáže. Seřizování
ventilů a demontáž a montáž hlavy válců patří k dalšímu textu. Základní
demontážní a montážní postupy a seřizování motoru je zde popsáno. Karburátory
zde jsou popsány, ale vzhledem k jejich složitosti skutečně nelze jakýkoliv
zásah doporučit. Další části palivového systému, staršího i novějšího provedení
a elektornické zapalování uzavírají část o starším provedení motoru. Přehled
výfukových soustav, jak s katalyzátorem tak bez katalyzátoru je dostatečný
a přehledný. Novější provedení motoru s jednobodovým vstřikováním,
Bosch Mono Motronic, je podrobně popsáno v další stati. U tohoto systému
jsou popsány i všechny odlišné prvky návazné na tento systém, např. palivové
čerpadlo, jiná nádrž, sací potrubí, výfukové potrubí, různé další snímače
atd. Systém je rozebrán jak po teoretické funkční linii tak po faktické
linii provedení a zapojení. Dále zaujala autora chladící a topná soustava,
kde popisuje funkci a provedení. Zajímavý je odstavec o vhodném výběru
chladící kapaliny. Systém kontroly těsnosti chladící soustavy pak vystihuje
další stať. Dále zde můžete najít spojky, jejich typy a demontážní a montážní
návod. Přenosem síly od motoru na kola se zabývá další stať, kde je popsána
převodovka, systém řazení, převodové stupně, a kloubové hřídele pro přenos
sil ke kolům.
Brzdy jsou nejpodstatnější součástí vozu a tak je jim poskytnuta samostatná
poměrně rozsáhlá část. Brzový systém se několikrát během výroby měnil a
jsou zde popsány všechny verze. Kontrola, údržba a opravy patří v této
kapitole k dobře zvládnuté, dostatek schématických obrázků dostatečně dokumentuje
funkční složení brzd. Krátce je zde také zmínka o závadách na brzdovém
systému a jejich odstranění. Nápravy, odpružení a tlumiče patří k posledním
částem knihy.
Kniha končí popisem doplňkové výbavy, systémem centrálních zámků, dálkovým
odemykáním, zabezpečovacím systémem a střešním nosičem.
Verdikt
Celkově na mne působí kniha velmi rozporuplně, je to kombinace látky
použité v předchozích knihách a zpracování látky nové o nových systémech
vozu. První část v teoretické rovině je velmi dobře zpracována ovšem s
mírnou ztrátou objektivity autora. Druhá technická část - karoserie, motor,
převodovka, nápravy, brzdy je dobře napsána, ale často zde chybí vysvětlující
obrázky - nákresy zařízení, postupy jejich montáže a demontáže, či nějaké
ty zajímavosti a triky "z provozu". U pana Cedrycha a knize o tomto typu
"lidového" vozidla bych čekal mírně jiné zaměření. U vozidel Felicia a
Octavia je zaměření, spíše na "uživatele" jasné, ale zde je to trochu na
škodu. Celkově kniha těží především z podkladů výrobce automobilu a výrobců
dílů a dlouholeté praxi autora ve vozidlech škoda, chybí jí však jistý
vnitřní náboj. Čtení této knihy (celé) je velmi nežáživné, porovnám-li
to s jinými knihami o vozidlech, kde jsou informace podány trochu zajímavějším
způsobem. Nicméně pokud čtenář hledá určité přesné informace, lze je v
této knize nalézt.
Tuto knihu si můžete objednat na online stránkách GRADA.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|