|
25. dubna 2000Katalyzátorpopis funkce, vliv na výkon motoruNeřízený katalytický systém obsahuje: pouhý katalyzátor.
Řízený katalytický systém obsahuje: katalyzátor, lambda sondu (poměr
paliva a vzduchu), směšovací systém, ve kterém je zvlášť přesné tvoření
směsi paliva a vzduchu zajištěno v každé oblasti otáček.
Jak je výše uvedeno samotný katalyzátor je obsažen v obou katalytických
systémech. Samotný se skládá z : keramického nebo kovového tělesa v plechovém
obalu. V tomto tělese je velké množství jemných kanálků, ve kterých je
nanesena slabá vrstva platiny, nebo rhodia.
A jak katalyzátor pracuje? Výfukové plyny jím procházejí a reagují přitom
s drahými kovy a to tak že ještě hoří. Při tomto procesu se tři druhy škodlivých
plynů mění na:
Základním předpokladem pro optimální běh katalyzátoru je to, že výfukové
plyny vstupující do katalyzátoru budou mít požadovanou teplotu a složení.
Ke správnému složení výfukových plynů je potřeba mít přesné řízení tvorby
směsi. O to se stará lambda sonda.
Lambda sonda - je vestavěná ve výfukovém potrubí. Sleduje vlastnosti
procházejících výfukových plynů. Údaje o nich předává dál elektronické
řídící jednotce. Ta zpětně působí na zařízení pro tvorbu směsi a neustále
optimalizuje její složení.
Vozidla s řízeným katalyzátorem mají dále palivový systém vybavený nádobkou
s aktivním uhlím (pohlcovač benzínových par). Tato nádobka zamezí tomu
aby benzínové páry unikaly z nádrže paliva do atmosféry. Tyto páry jsou
vedeny do nádobky s aktivním uhlím a tam jsou při stojícím motoru pohlceny.
Při jízdě je aktivní uhlí otevřením větracího ventilu odvětráno a benzínové
páry jsou spáleny v motoru. Celý tento systém nepotřebuje údržbu.
Tak to byla teorie. A jak je to v praxi ? Je všeobecně známo že katalyzátor
degraduje výkon motoru. Já osobně jsem měl neřízený a rozhodl jsem se jej
vyndat spolu s ostatnímy úpravami výfukového potrubí. Jak již všichni víte
vlastním Favorit r.v. 92. !!!POZOR!!! pokud máte katalyzátor přímo z výroby
je uveden v OTP a proto po jeho vyndání počítejte s problémy na emisích.
Zároveň jsem s vyndáním katalyzátoru vyřízl přední tlumič výfuku místo
něj přišla nerez trubka, zařízl jsem konec výfuku za zadním tlumičem a
navařil jsem laděnou (80 mm) koncovku. A co se stalo ? Mimo výborného zvukového
efektu ( který ale nezpůsobilo vyndání katalyzátoru) jsem zpozoroval větší
záběr motoru od 2500 - 3500 ot./min. Původně se mi začínalo auto při 145km/h
chovat trochu nervózně, nyní se s ním dostanu na 160km/h aniž by
jsem pozoroval nějaké vedlejší příznaky (a šlo by to i víc ale...). Podle
statistik vyndáním katalyzátoru se zvýší výkon motoru o 3 -5 koní. Ovšem
pokud si nejste na 100% jistí že projdete emisemi tak to rozhodně nedělejte.
Víc než Vás to zamrzí Vaší peněženku. Ale je zase holý fakt že při úpravě
výkonu motoru je katalyzátor rozhodně první co musí pryč.
Autor článku: Realife (Bohuslav Šolc)
|
|
|||||||||||
© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o. Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše. Zásady ochrany osobních údajů |
|