ŠKODA techweb [homepage]
Motor
25. dubna 2000

Katalyzátor

popis funkce, vliv na výkon motoru


Takže o co vlastně jde ? Katalyzátor je zařízení na čištění výfukových plynů, které vysoce snižuje množství škodlivých látek ve výfukových plynech.

Neřízený katalytický systém obsahuje: pouhý katalyzátor.

Řízený katalytický systém obsahuje: katalyzátor, lambda sondu (poměr paliva a vzduchu), směšovací systém, ve kterém je zvlášť přesné tvoření směsi paliva a vzduchu zajištěno v každé oblasti otáček.

Jak je výše uvedeno samotný katalyzátor je obsažen v obou katalytických systémech. Samotný se skládá z : keramického nebo kovového tělesa v plechovém obalu. V tomto tělese je velké množství jemných kanálků, ve kterých je nanesena slabá vrstva platiny, nebo rhodia.

A jak katalyzátor pracuje? Výfukové plyny jím procházejí a reagují přitom s drahými kovy a to tak že ještě hoří. Při tomto procesu se tři druhy škodlivých plynů mění na:
- kysličník uhelnatý na kysličník uhličitý
- uhlovodík na vodu
- kysličníky dusíku na dusík (vzduch se skládá ze čtyř pětin z dusíku)

Základním předpokladem pro optimální běh katalyzátoru je to, že výfukové plyny vstupující do katalyzátoru budou mít požadovanou teplotu a složení. Ke správnému složení výfukových plynů je potřeba mít přesné řízení tvorby směsi. O to se stará lambda sonda.

Lambda sonda - je vestavěná ve výfukovém potrubí. Sleduje vlastnosti procházejících výfukových plynů. Údaje o nich předává dál elektronické řídící jednotce. Ta zpětně působí na zařízení pro tvorbu směsi a neustále optimalizuje její složení.
Úroveň řízeného katalyzátoru je tak vyspělá že nepotřebuje již jakoukoliv údržbu.

Vozidla s řízeným katalyzátorem mají dále palivový systém vybavený nádobkou s aktivním uhlím (pohlcovač benzínových par). Tato nádobka zamezí tomu aby benzínové páry unikaly z nádrže paliva do atmosféry. Tyto páry jsou vedeny do nádobky s aktivním uhlím a tam jsou při stojícím motoru pohlceny. Při jízdě je aktivní uhlí otevřením větracího ventilu odvětráno a benzínové páry jsou spáleny v motoru. Celý tento systém nepotřebuje údržbu.

Tak to byla teorie. A jak je to v praxi ? Je všeobecně známo že katalyzátor degraduje výkon motoru. Já osobně jsem měl neřízený a rozhodl jsem se jej vyndat spolu s ostatnímy úpravami výfukového potrubí. Jak již všichni víte vlastním Favorit r.v. 92. !!!POZOR!!! pokud máte katalyzátor přímo z výroby je uveden v OTP a proto po jeho vyndání počítejte s problémy na emisích. Zároveň jsem s vyndáním katalyzátoru vyřízl přední tlumič výfuku místo něj přišla nerez trubka, zařízl jsem konec výfuku za zadním tlumičem a navařil jsem laděnou (80 mm) koncovku. A co se stalo ? Mimo výborného zvukového efektu ( který ale nezpůsobilo vyndání katalyzátoru) jsem zpozoroval větší záběr motoru od 2500 - 3500 ot./min. Původně se mi začínalo auto při 145km/h chovat trochu nervózně, nyní se s ním dostanu na 160km/h  aniž by jsem pozoroval nějaké vedlejší příznaky (a šlo by to i víc ale...). Podle statistik vyndáním katalyzátoru se zvýší výkon motoru o 3 -5 koní. Ovšem pokud si nejste na 100% jistí že projdete emisemi tak to rozhodně nedělejte. Víc než Vás to zamrzí Vaší peněženku. Ale je zase holý fakt že při úpravě výkonu motoru je katalyzátor rozhodně první co musí pryč.
 

Autor článku: Realife (Bohuslav Šolc)

zobrazit další autorovy články
upravit článek pro tisk


Strnky autora www.sendme.cz/motorsport

Komentáře k tomuto článku (19):




 

© 1999-2018, Petr Váňa a Insidea Digital s.r.o.
Jakýkoliv výňatek či přetisk obsahu serveru Škoda TechWeb může být použit jinde pouze s písemným svolením provozovatelů serveru, jež jsou uvedeni výše.
Zásady ochrany osobních údajů