|
4. května 2000
Sportovní pedályjsou bezpečné ? Sportovní pedály,
jsou dnes módní záležitostí, vetšina prodejců s autodoplňky je má v nabídce
a taktéž tuningové firmy je nabízejí. Prodávají se v různém provedení a
také cenou jsou odstupňované od pár stovek do pár tisíc. Některé specializované
firmy nabízejí i výrobu sportovních pedálů na míru, tomu však odpovídá
i cena. Běžně dostupné univerzální sady sestávájí ze tří šlapek, vetšinou
vyrobených z hliníku a plastu, některé lepší sady nabízejí i čtvrtou šlapku,
která se přidělává vedle spojkového pedálu na podběh a používá se
na odkládání levé nohy. Univerzální sady jsou koncipovány pro plynový pedál
s vedením zhora. Bezproblémová instalace je například na Favorita a Felicii.
Instalace spočívá v nandání šlapky na pedál a namontování dvou pásků plechu
a přidělání čtyř šroubů, některé sady mají také pomocné pružinky, instalace
je tak jednoduchá že snad ani není třeba žádný návod. Instalace u starších
vozů, které mají plynový pedál veden ze středového tunelu, je problematická,
protože instalace předpokládá, že šlapka přesahuje na všechny strany, což
není v tomto případě možné.
Jistou možností je provrtání plastového pedálu a provedení šroubů na
pravé straně pedálem. Přeskočím-li estetický přínos a přece jenom lepší
protikluznou úpravu, tak už bohužel nejde přeskočit předpisy, které tuto
instalaci nevidí jako šťastné řešení, přímo řečeno žádné přídavné šlapky
tam nepatří. Při provozu je nutno si zvyknout na menší odstup mezi pedály,
ale jedná se opravdu jen o zvyk. Bohužel přes původní doměnku o tom, že
tyto pedály budou přínosem pro bezpečnost (menší kluznost šlapek), jsem
zjistil že je tomu přesně naopak. Kámen úrazu je v čtyřech šroubech upevňujících
šlapku na původní, tyto šrouby jsou v rozích šlapky, a v zadní části přečnívají
cca 1cm za šlapku (u všech třech sad, se kterými jsem se setkal). Pak může
nastat situace, kdy máte nohou zmáčknutý plynový pedál (tím se noha dostane
na úroveň brzdového pedálu) a pokud nosíte boty na zavazování tkaničkou
může se tato smyčka tkaničky zachytnout o jeden ze šroubů brzdového pedálu,
a až budete chtít zabrzdit máte smůlu ...Toto nebezpečí hrozí u všech pedálů,
kde přečnívají šrouby dozadu a to jak na vozidlech se starou tak i novou
konstrukcí plynového pedálu.
PROTO VARUJI TENTO TYP SPORTOVNÍCH PEDÁLÚ NENÍ ZCELA BEZPEČNÝ.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|