|
22. října 1999
Klaksonalias zvukové výstražné zařízení Pro všechna vozidla:
Zákon 102/95 uvádí, "Je-li zařízení uvedeno v činnost, musí vydávat
nepřetržitý rovnoměrný tón stejné výše nebo v stejném akordu. Zařízení,
která vydávají pronikavé zvuky, rozložené akordy nebo skřeky, jako píšťaly,
sirény, gongy apod., nejsou přípustná."
Zatímco zákon 102 tedy upravuje jaký tón má zvukové výstražné zařízení
vydávat tak vyhláška 99 zase říká kdy toto zařízení můžeme použít: "Zvukové
výstražné znamení smí řidič dávat jen tehdy, jestliže je to nutné k odvrácení
hrozícího nebezpečí a mimo obec i k upozornění řidiče předjížděného vozidla."
z čehož plyne, že houkačka není určena k tomu abyste informovali řidiče
že zaspal na křižovatce, nebo sousedy že už jste přijeli. Klakson značným
způsobem okolí ruší a za užití v nesouladu s vyhláškou je možné uložit
pokutu (i když jsem se s tím ještě nesetkal).
Š105-Rapid
Houkačka je elektromagnetická, pro provozní napětí 12V, se spotřebou
proudu max. 4A. Od roku 1976 byla montována houkačka tuzemské výroby PAL,
od března 1978 pak houkačka polské výroby BELMA. Původně byla houkačka
umístěna na levé straně za kovovým nárazníkem, upevněná k jeho konzole.
Od srpna 1981 byla v důsledku zavedení montáže plastových nárazníků přemístěna
do prostoru za chladič. V tomto prostoru méně trpí vlivy povětrnosti. Hlasitost
houkačky v obou případech vyhovuje předpisům tuzemským i zahraničním. Při
zavedení houkačky BELMA, která je větší, byly v předním nárazníku lisovány
výstřihy, aby se nedostávala do kolize s hranou nárazníku. Na vozy Škoda
může být použita jakákoliv houkačka stejných technických parametrů, schválená
pro provoz. Má-li houkačka jen jeden vývod, je kostřena tělesem a její
montážní spoj musí být elektricky vodivý. U houkaček se dvěma vývody je
jeden třeba ukostřit kabelem. Hlasitost a čistotu tónu je možné ovlivnit
pootáčením seřizovacího šroubu umístěného vlevo na zadní stěně houkačky.
klakson umístěný za chladičem je značně špatně přístupný a proto jeho výměna
v případě potřeby trvá o něco déle než u typu umístěného za nárazníkem.
Š1000 a 100/110
U
těchto vozů výtrobce do konce výroby montoval houkačku na držák předního
nárazníku a tímto umístěním byla dána i její poměrně značná zranitelnost
povětrostními vlivy. U těchto vozů vyrobených do ledna 1975 byla akustická
houkačka zapojena jedním vývodem na pojistku č.1 druhým na konektor páčkového
spínače. Stlačením páčky se propojilo ukostření, a tím se propojil elektrický
okruh a houkačka vydala tón. Jako náhradní díl jsou v současné době sehnatelné
jen houkačky s jedním vývodem - kostřené pouzdrem. Zde je krátký návod
na přepracování elektroinstalace na spínání 12V:
Závady:
Nejčastější závady jsou v spínači pod volantem, je nutné ho rozebrat,
vyčistit a zdrsnit povrchy stykových ploch jemným brusným papírem, připadně
v nejhorším šroubovákem. Častou poruchou je také špatná elektrická vodivost
ve spoji houkačky, v případech kdy je kostřena tělesem.Případně také občas
odpadne celý zrezivělý faston, na houkačce, poté je nutno vyměnit celou
houkačku. Závady na kabeláži jsou nejméně častou poruchou s kterou jsem se setkal.
Autor článku: Chipmen (Petr Váňa)zobrazit další autorovy články upravit článek pro tisk
|
|
|